Bizdrone

ثبت اختراع

ثبت اختراع چیست؟

طبق تعریف سازمان جهانی مالکیت معنوی، اختراع محصول یا فرایندی است که راه نوینی را جهت انجام کاری ارائه می‌دهد یا راه حل فنی جدیدی را برای حل مشکلی خاص پیشنهاد می‌کند . به عبارت ساده‌تر اختراع راه حلی است فنی که برای اولین بار جهت حل مشکلی فنی ارائه می‌گردد. اندیشه‌گواه (گواهینامه حق امتیاز) یا حق ثبت اختراع از سوی دولت کشور مورد تقاضا به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود.

مزایای ثبت اختراع

  1. امکان فروش گواهی ثبت اختراع به عنوان حق امتیاز انحصاری تولید
  2. امکان استفاده از تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان )در صورت برگزیده شدن در جشنواره‌های مورد تأیید آن بنیاد مانند جشنواره رویش(
  3. امکان استفاده از تسهیلات خدمت سربازی )کسری، گذراندن خدمت در مراکز تحقیقاتی یا نزدیک محل سکونت و …)
  4. معادل امتیاز با مقاله ISI برای پذیرش، ترفیع و ارتقاء.
  5. سریعتر بودن فرایند ثبت اختراع از چاپ مقاله.
  6. قابلیت ترجمه برای ارائه به دانشگاه‌ها و سازمان‌های خارجی.
  7. امکان تأسیس شرکت دانش بنیان دانشگاهی با موضوع اختراع . (نکته: هر طرح پژوهشی یا کار فنی که در شرکت، مؤسسه یا دانشگاه انجام می‌شود شرعاً و قانوناً باید با مالکیت همان سازمان به ثبت برسد.)
  8. اقدام به تولید بدون دغدغه و نگرانی از اعتراض بقیه
  9. الزامی بودن در بسیاری از قراردادهای فروش دانش فنی یا حضور در فن بازارها.
  10. تأثیر مثبت در دانش بنیان شدن شرکتها.
  11. امکان شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات ملی و بین‌المللی اختراعات و نوآوریها

مراحل ثبت اختراع

تسلیم اظهارنامه‌ ی اختراع تنها به صورت الکترونیکی بوده و متقاضیان می‌توانند از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام کنند. پیش از ثبت‌نام حتما آخرین نسخه‌ی یکی از مرورگرهای مدرن مانند گوگل کروم، فایرفاکس، سافاری و اینترنت اکسپلورر را نصب کنید تا اختلالی در روند ثبت‌نام ایجاد نشود. همچنین فراموش نکنید دریافت کد رهگیری به منزله‌ی ثبت اظهارنامه نیست. عملیات ثبت بعد از ضمیمه کردن مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه‌ها و درنهایت بعد از دریافت شماره‌ی اظهارنامه به پایان می‌رسد.

افراد متقاضی باید نهایت دقت را در ورود اطلاعات داشته باشند. قبل از ثبت نهایی امکان تغییر اطلاعات اظهارنامه وجود دارد و با کد رهگیری می‌توان اظهارنامه را بازیابی و ویرایش نمود اما بعد از دریافت شماره‌ی اظهارنامه امکان هیچ تغییری مگر از طریق ثبت انواع درخواست وجود نخواهد داشت.

مرحله‌ی اول

بعد از ورود به سایت روی دکمه‌ی «ثبت اظهارنامه الکترونیک» کلیک کنید.

مرحله‌ی دوم

اگر از قبل ثبت‌نام کرده و نام کاربری و کلمه‌ی عبور دریافت کرده‌اید، وارد شوید و در غیر این صورت روی «ثبت‌نام کاربر جدید» کلیک کنید.

مرحله‌ی سوم، انتخاب نوع شخص

فرد متقاضی باید یکی از چهار گزینه‌ی زیر را انتخاب کند:

  • شخص حقیقی- مالک، وکیل: اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی به‌عنوان مالک، وکیل، طراح، مخترع یا دارنده‌ی حق امضا باید این گزینه را انتخاب کنند.
  • شخص حقوقی- شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و سازمانی و نهادهای دولتی و غیر دولتی: اشخاص حقوقی با تابعیت ایرانی به‌عنوان مالک یا وکیل باید این گزینه را انتخاب کنند.
  • شخص حقیقی- غیر ایرانی: اشخاص حقیقی غیر ایرانی با تابعیت ایرانی به‌عنوان مالک، مخترع یا طراح باید این گزینه را انتخاب کنند.
  • شخص حقوقی- غیر ایرانی: اشخاص حقوقی غیر ایرانی با تابعیت ایرانی به‌عنوان مالک باید این گزینه را انتخاب کنند.

مرحله‌ی چهارم، ثبت اطلاعات اولیه

بعد از انتخاب گزینه‌ی مورد نظر اطلاعات مربوطه باید تکمیل شود.

مرحله‌ی پنجم، بارگذاری ضمایم

ضمایم و مدارک خواسته شده باید در این مرحله بارگذاری شوند.

مرحله‌ی ششم، حساب کاربری

در این مرحله آدرس ایمیل و شماره‌ی همراه درج شده در بخش اطلاعات اولیه، جهت تأیید نشان داده می‌شود. با کلیک بر روی «تأیید ثبت‌نام» پیغامی مبنی بر تأیید اطلاعات روی صفحه ظاهر می‌شود که با انتخاب گزینه‌ی «بلی» اطلاعات تأیید می‌شود.

مرحله‌ی هفتم، دریافت کد شناسایی

اطلاعات فرم باید با دقت مطالعه شود و همچنین پیامکی حاوی اطلاعات کاربری و رمز عبور برایتان ارسال خواهد شد. با کلیک روی گزینه‌ی «مشاهده و چاپ اقرارنامه» فرمی نمایش داده می‌شود که باید با دقت مطالعه شود. بعد از مطالعه‌ی دقیق به همراه نسخه‌ی چاپی اقرارنامه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و گواهی امضا دریافت نمایید. درنهایت می‌توانید از طریق گزینه‌ی «تایید حساب کاربری با گواهی امضا» حساب کاربری خود را فعال کنید.

بعد از ثبت الکترونیکی اظهارنامه و ضمایم آن اطلاعات از طریق ایمیل (پوشه‌ی اسپم حتما باید بررسی شود) و پیامک به متقاضی ابلاغ و اعلام می‌شود، بنابراین نیازی به مراجعه‌ی حضوری نیست. همچنین تمامی مراحل از طریق همین سایت و با وارد نمودن شماره‌ی اظهارنامه و رمز عبور قابل پیگیری است.

در صورت هر گونه نقص پرونده در اظهارنامه و ضمایم آن این موضوع به متقاضی اطلاع داده می‌شود. متقاضی ۳۰ روز مهلت دارد تا نسبت به اصلاح یا تکمیل مدارک و ضمایم اقدام کند. چنانچه متقاضی نتواند در این مدت مدارک را تکمیل کند باید در موعد مقرر این موضوع را از طریق ثبت درخواست اطلاع دهد، در غیر این صورت اظهارنامه باطل خواهد شد.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *