Bizdrone

راه اندازی کسب و کار از ایده تا اجرا ! ( شناسایی بازار ، اندازه بازار و نرخ رشد بازار)

راه اندازی کسب و کار بدون شناسایی بازار میسر نخواهد بود ، تابحال شده است از شما بپرسند بازار شما کجاست؟ یا از شما بپرسند اندازه بازار را مشخص نمایید؟ احتمالاً پیش آمده است و اگر همین سوال را از چندین فرد دارای کسب و کار بپرسید امکان دارد با جوابهای گوناگون رو برو باشید در واقع این بازار چیست؟ و دلیل اهمیت آن برای یک کسب و کار چه می باشد؟ خب این سوال ، سوالی بسیار ساده نیست که بایک جمله بتوانید بگویید بازار من اینجا یا آنجاست! در این مطلب به بررسی بازار خواهیم پرداخت و نحوه مشخص سازی بازار خواهیم پرداخت .

قبل از شروع مطلب باید به تعریف بازار رجوع کرد :بازار، به مجموعه‌ای از خریداران بالقوه و بالفعل یک کالا یا خدمت اطلاق می‌شود

در واقع اگر شما صاحب کسب و کار هستید یا در فکر راه اندازی کسب و کار هستید تمام افرادی که میتوانند جز خریداران محصول شما باشند را بازار خطاب نماید، اگر یک وب سایت فروشگاهی دارید و محصولات بهداشتی به خانم ها میفروشید بازار شما تمام خانم ها نمی باشد، بلکه تمام خانم هایی هستند که از فضای مجازی استفاده کرده و خرید اینترنتی میکنند، در تعیین و شناسایی بازار فاکتور مشتریان بسیار مهم میباشد این که مشتریان شما چه ویژگی هایی دارند و از طریق این ویژگی های مشترک بازار خود را شناسایی می کنید، این سوالات را از خود بپرسید تا با بازار خود آشنا شوید (در جواب هر سوال پاسخی برای آشنایی شما به عنوان مثال آورده شده است ، یک فروشگاه اینترنتی شیرینی در شهر بوشهر): برای پاسخ هر یک از این پرسش ها نیاز به پرسشنامه ای است که در اینجا می توانید با نمونه آن آشنا شوید.

محصول شما در کدام منطقه جغرافیایی به فروش می رسد؟ در شهر بوشهر

به چه شکل محصولات شما خریداری شده؟ از طریق وب سایت شرکت

جنسیت مشتریان شما عمدتاً چه افرادی هستند؟ خانم ها

سن این افراد در چه محدوده ای است؟ عمدتاً 18- 28 سال

مذهب مشتریان شما چیست ؟ اسلام شیعه

ذائقه این افراد با چه نوع محصولاتی سازگار تر است؟ شیرین و چرب

چه میزان مشتریان ما با فضای مجازی آشنایی دارند ؟ متوسط

دسترسی به کانال توزیع و فروش ما برای مشتریان ما فراهم است؟ اکثر خانم های بوشهری از فضای مجازی استفاده می نمایند

خرید اینترنتی در بین مشتریان بازار ما رواج دارد یا خیر؟ عمدتاً به صورت حضوری خریداری می نمایند

در انتها با پاسخ به سوالاتی که در بالا ذکر شد ( این ها تنها نمونه هایی است که باید برای شناسایی بازار مورد استفاده قرار خواهد گرفت) به این نتیجه خواهیم رسید که بازار ما ” زنان خانه دار بوشهری هستند که بین سن 18 تا 28 سال قرار دارند و حداقل آشنایی با فضای مجازی دارند و علاقه آن ها به محصولات شیرین و چرب می باشد ” حال که بازار خود را شناسایی کردیم باید نرخ رشد و اندازه بازار (حجم بازار را مشخص نماییم)

برای تعیین اندازه بازار پس از مشخص نمودن دقیق بازار حال می تواینم به بررسی و تخمین اندازه و حجم بازار بپردازیم اما برای این کار باید با اعداد و ارقام و اطلاعات آماری سرو کار داشته باشیم و نباید تنها به حدود و مشاهدات اکتفا گردد ، در مواردی که اطلاعات دقیقی در رابطه با آن بازار وجود ندارد از بازارهای مشابه یا جایگزین استفاده میگردد، اما باید نهایت دقت را در این زمینه انجام دهیم، بگذارید با یک مثال ساده به تشریح تعیین اندازه بازار بپردازیم : در مثال بالا کسب و کاری را مثال زدیم که فروش اینترنتی شیرینی را از طریق وب سایت در بوشهر را عنوان میکرد ، حال برای اندازه گیری اندازه بازار و حجم بازار به این طریق شروع خواهیم کرد ( روش بالا به پایین برای مطالعه روش دیگر اینجا را کلیک نمایید) :

تعداد شیرینی فروشی های فیزیکی موجود در شهر بوشهر را پیدا خواهیم کرد، تعداد فروشگاه های اینترنتی فروشنده شیرینی را نیز پیدا خواهیم کرد ، آمار جمعیت این شهر را از سایت آمار استخراج می نمایم ، تعداد زنان این شهر را مشخص می نمایم ، جمعیت این زنان را برحسب سن و سال نیز مشخص می نمایم، حال تعداد کل مشتریان ممکن ( درصورتی که همه زنان این شهر از وب سایت شما خریداری نمایند را دارید)

حال باید یکسری اطلاعات آماری و مالی از بازار فروش شیرینی جات استخراج نماید، میزان فروش شیرینی در این شهر سالیانه بر حسب ریال چه میزان است؟

میزان خرید های اینترنتی این شهر وهمینطور کاربران آنلاین این شهر بر حسب جنسیت چند درصد یا چه میزان است اگر این اطلاعات از این شهر نیست می توانید با آمارهای مشابه از شهر های همجوار جایگزین نمایید

در انتها اگر میزان فروش فروشگاه های اینترنتی شیرینی جات نیز در دسترس بود کمک بسیار زیادی به شما برای برآورد آن میکرد حال که تمام اطلاعات را استخراج نموده اید اگر نیاز به محاسبه دقیق آن دارید می توانید به این مطلب رجوع نمایید تا از طریق روش های محاسباتی به دقت اندازه بازار شما مشخص گردد.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *