گودر کمپانی چگونه بر ترس از صحبت کردن در جمع غلبه کنم ؟ - گودر کمپانی

علت ترس از صحبت کردن در جمع چیست ؟

ترس از حرف زدن در جمع تا حدودی طبیعی است، اما زمانی که فرد نتواند آن طور که باید صحبت کند، در دسته اختلالات اضطرابی و یکی از انواع فوبیا قرار می‌گیرد.

اصلی‌ترین علت ترس از حرف زدن در جمع انتظارات غیر واقعی فرد از خودش است، که عمدتا ریشه در شیوه تربیتی نادرست والدین دارند. بخش دیگری از ترس این افراد نیز به دلیل اضطراب به وجود می‌آید. به طوری که حتی از تصور صحبت در جمع نیز دچار ترس و علائم اضطراب می‌شوند. برای اطلاع از اختلالات اضطرابی و انواع فوبیا کلیک کنید.

همچنین یکی دیگر از دلایل ترس ریشه در تفکر کمال گرایی دارد. زمانی که فرد احساس می‌کند به قدر کافی خوب نیست ترس او را فرا می‌گیرد. این ترس زمانی شروع می‌شود که فرد به قضاوت و داوری خود می‌پردازد و به خود نمره می‌دهد.

ترس از صحبت کردن در جمع

راحت ترین راه غلبه بر «ترس از صحبت کردن در مقابل جمع» چیست ؟

برای غلبه بر «ترس از صحبت کردن در مقابل جمع» هیچ راه آسانی وجود ندارد. اگر این کار آسان بود، هرگز به عنوان یکی از اضطراب آورترین فعالیت ها در جهان به حساب نمی آمد.

شاید دانستن این نکته به شما کمک کند که تاثیرگذارترین سخنرانان کسانی هستند که بیش از همه از سخن گفتن در برابر جمع وحشت دارند. همچنین دانستن این نکته ضرورت دارد که ترس از سخن گفتن در برابر جمع، ریشه در کمال گرایی افراد دارد.

زمانی که حس کنیم به حد کافی خوب نخواهیم بود، ترس ما را فرا می گیرد. این ترس از زمانی آغاز می شود که به داوری و قضاوت درباره خودمان می پردازیم و به خود نمره می دهیم.

زمانی می توانید از شر این ترس خلاص شوید که بیاموزید خود را همان گونه که هستید، بپذیرید. اگر هنگام صحبت در مقابل مردم، سعی کنید که خودتان باشید، کمال گرایی را رها کنید و از فکر اینکه به بهترین شکل ممکن ظاهر شوید، ‌ صرف نظر کنید و افکار و احساسات واقعی خود را در برابر دیگران به نمایش بگذارید، آنگاه می توانید سخنران خوبی باشید.

پنج راهکار برای مهار ترس از سخنرانی

با وجود تمام مطالب گفته شده، هنوز هم سخنرانی از آن کارهایی است که بسیار ترسناک به نظر می رسد.

در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که می تواند در مهار کردن این ترس به شما کمک کند.

  1. تنفس دیافراگمی را بیاموزید و تمرین کنید. این نوع تنفس می تواند از میزان ترس و اضطراب تان کم کند و علاوه بر این، به سخنان شما آهنگی آرام ببخشد و شما را کمتر هیجان زده و مضطرب نشان دهد.
  2. به بدن خود تکیه کنید. این بدان معناست که هنگام سخن گفتن از وضعیت بدن خودتان آگاه باشید و آن را آرام نگه دارید. هنگام حرف زدن فقط از سر و دست های خود کمک نگیرید. حرکات بدن شما می تواند در تاثیر کلمات تان بر ذهن دیگران موثر باشد.
  3. از مضطرب بودن نترسید. به خودتان اجازه بدهید که بابت قرار گرفتن در برابر جمع مضطرب باشید و از خود انتظار نداشته باشید این تجربه را بدون اضطراب و ترس به پایان برسانید.
  4. آن قدر صادق باشید که مخاطبان شما آن را حس کنند. حتی اگر اضطراب شما نیز مشخص شد، نترسید؛ از آن به نفع خود بهره برداری کنید. زمانی که مردم متوجه شوند با آنها روراست هستید، صداقت و روراستی تان آنها را به سوی شما جذب خواهد کرد.
  5. فقط سخنرانی نکنید، ‌به گفتگوی دو جانبه با مخاطبان بپردازید. از قبل سوالاتی را آماده کنید تا از مردم بپرسید و اجازه دهید آنها با بازگو کردن دانسته ها، ‌احساسات و تجربیات شان در مورد آنچه با سخنان شما ارتباط دارد، در این گفتگو شرکت کنند. مطرح کردن این سوالات از همان ابتدای سخنرانی، ‌این حس را به شنوندگان خواهد داد که با گفتگویی دوستانه روبرو هستند و شما متکلم وحده نیستید. به طور حتم از اینکه می بینید این نحوه گفتگو بر خود شما نیز تاثیری مثبت دارد و تا حد زیادی شما را آرام و خونسرد کرده است، شگفت زده خواهید شد.

ترس از صحبت کردن در جمع

غلبه بر ترس از صحبت کردن در جمع

برای غلبه بر ترس از حرف زدن در جمع نیازی به عجله نیست. ابتدا ترس خود را بپذیرید و برای مقابله با آن در جلسات مشاوره کنترل استرس شرکت کنید. روانشناسان با به کارگیری روش‌های درمان فوبیا به طور تخصصی به درمان می‌پردازند

۱- از صحبت در جمع‌های کوچک شروع کنید

بهبود مهارت کلامی کاری قدم به قدم است. پس بهتر است در ابتدا از جمع‌های کوچک و خودمانی شروع کنید و کم کم با تعداد نفرات بیشتری رو به رو شوید تا صحبت در جمع برایتان عادی شود.

۲- در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزش سخنرانی شرکت کنید

این کارگاه‌ها فنون بی نظیری برای مقابله با استرس و موضوعاتی مثل خشکی دهان و کنترل لرزش بدن در اختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال به شما یاد می‌دهند که با مکث کردن هم به خودتان و هم به حضار فرصت فکر کردن بدهید.

۳- ترس از صحبت در جمع | شروع مقتدرانه

سخنرانی خود را با اقتدار و محکم شروع کنید. اگر ابتدای صحبت خود را با کم رویی و صدای آهسته شروع کنید دیگر به سختی می‌توانید کنترل اوضاع را در دست بگیرید.

۴- ورزش و رژیم منظم

برای یک سخنرانی خوب باید هم بدن و هم ذهن آماده ای داشته باشید. ورزش منظم، خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشید. تمرینات ورزشی علاوه بر اینکه ذهن شما را آماده می‌کنند به افزایش اعتماد به نفس نیز کمک می‌کنند.

ترس از صحبت کردن در جمع

۵- ترس از صحبت در جمع | بی خیال نشوید

اگر سخنرانی خوبی را پشت سر گذاشتید فکر نکنید که دیگر همه چیز حل شده و شما استاد سخنرانی شده‌اید! ترس از سخنرانی کاملا برگشت پذیر است و اگر تمرینات خود را ادامه ندهید دوباره دچار ترس از می‌شوید. در نهایت اینکه فقط به فکر حل مشکل ترس از صحبت در اجتماع نباشید بلکه تلاش کنید اضطراب خود را به صورت ریشه ای از بین ببرید. افراد زیادی این مشکل را داشته‌اند و با تمرین و مقابله با آن خود را حل کرده‌اند و اکنون به راحتی در جمع صحبت می‌کنند.

۶- خجالت را کنار بگذارید

یکی از راه‌های اصلی در غلبه بر ترس از صحبت کردن، کنار گذاشتن خجالت و کم رویی است. بسیاری از افرادی که از صحبت کردن در جمع می‌ترسند، بسیار خجالتی هستند. به جای فرار کردن از این خصوصیت با آن مقابله کنید. معمولا افراد از آواز خواندن در جمع خجالت می‌کشند برای این که خجالت نکشیدن را تمرین کنید می‌توانید چنین فعالیت‌هایی را در جمع انجام دهید.

۷- ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن اگاهی به شما کمک می‌کند تا به مرور زمان بر اضطراب خود غلبه کنید و ترستان را از بین ببرید. ذهن آگاهی به معنای تمرکز بر لحظه‌ی حال است. زمانی که اضطراب به سراغتان می‌آید تنها به موضوعات منفی فکر می‌کنید. تمرکز بر افکار منفی اضطرابتان را افزایش می‌دهد. بنابراین تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا به چیزهای مثبت فکر کنید. انجام روزانه‌ی مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا به ذهن آگاهی برسید.

۸- افکار خود را مثبت کنید

یکی دیگر از راه‌های کنترل اضطراب پرورش افکار مثبت است. تفکر مثبت به تلاش و تمرین فراوان نیاز دارد. شکر گذاری از هر چیز کوچکی افکار مثبت را در شما تقویت می‌کند. سعی کنید برای هر اتفاقی که می‌افتد چند خصوصیت مثبت و خاص ذکر کنید و آن‌ها را بر روی کاغذ بنویسید. این تمرین مغزتان را وادار به مثبت اندیشی می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 306 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.