گودر کمپانی مهم ترین دلایل سیگاری شدن از نظر روانشناسی چیست ؟ - گودر کمپانی

دلایل روانی سیگاری شدن

افرادی که سیگاری نیستند، ممکن است افرادی که سیگاری هستند را سخت درک کنند و همیشه برایشان سوال است که چرا این افراد سیگاری می شوند ؟ پاسخ به این سوال پیچیده است. عوامل زیادی وجود دارد که باعث می شود فرد در زندگی به سیگار رو کند.

متاسفانه امتحان کردن یک بار سیگار، برای اولین بار باعث می شود که فرد دیگر توانایی ترک آن را نداشته باشد. این روزها استعمال دخانیات که به عنوان یکی از مهمترین عوامل ابتلا به انواع بیماری ها از جمله سرطان شناخته شده است رو به افزایش است.

در این میان گرایش جوانان و نوجوانان و متاسفانه دخترها به سیگار و قلیان زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورده است. زنگ خطری که اگر شنیده نشود آسیب های زیادی را برای جامعه در پی خواهد داشت.

علت سیگار کشیدن

علل روانی گرایش به سیگار

چرا بعضی از افراد سیگار می کشند ؟

عوامل مختلفی برای سیگاری شدن وجود دارد که برای هر فرد باید دلیل متفاوتی را پیدا کرد. اگر چه بعضی از دلایل نسبت به بقیه رایج تر هستند. افرادی که مدت زمان طولانی است سیگار می کشند، معمولاً سیگار کشیدن را از دوران نوجوانی و به دلیل دوست ناباب یا والدین سیگاری شروع کرده اند.

یکی از علل روانی سیگار کشیدن این است که برخی افراد نیز سیگار را فقط از روی کنجکاوی شروع کردند و می خواستند حس و حال مربوط به سیگار کشیدن را متوجه شوند و در نتیجه دیگر نتوانستند آن را کنار بگذارند و علاوه بر آن صنعت تنباکو میلیون ها دلار خرج تبلیغات برای این محصولات می کند تا روی جامعه تاثیرگذار باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها این گونه بیان می کند که کمپانی های سیگار تقریباً در روز ۲۶ میلیون دلار را خرج بازاریابی می کنند. متاسفانه تبلیغات، تاثیر زیادی روی افراد جوان برای استفاده از سیگار دارد و علاوه بر آن در بین جوانان و نوجوانان دبیرستانی بسیار رایج است، که این یکی دیگر از دلایل سیگاری شدن افراد از نظر روانشناسی است.

آمارهای غیررسمی حکایت از افزایش مصرف دخانیات در بین جوان ها دارد. هرچند که ظاهر امر نیز بر این آمار صحه می گذارد، اما سهولت دسترسی و چرایی مصرف، از جمله نکاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

در این میان خود جوان ها و دخترها نیز از وابسته نبودن به آن می گویند. آنها معتقدند که هیچ وابستگی به دخانیات ندارند و هر زمان که اراده کنند می توانند آن را ترک کنند. اما چرایی گرایش دخترها به استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان که امروزه قبح آن ریخته شده است از زبان خودشان شنیدنی است.

یکی از سرگرم کردن خود با سیگار می گوید، دیگری برای رفع استرس، نسخه مصرف آن را برای خود می پیچد و دیگران بی دلیل به سیگار و قلیان پک می زنند.

اما همیشه اقداماتی مقطعی و واکنش هایی ضربتی را در جمع آوری قلیان ها از سفره خانه ها و یا طرح ممنوعیت استعمال آن در مکان های عمومی را شاهد هستیم.

فارغ از این قسمت موضوع، سوال هایی در ذهن خطور می‌کند و آن اینکه، حال که استعمال قلیان و سیگار در میان زنان که از آسیب پذیری بیشتری برخوردار هستند رو به افزایش است و می تواند دروازه ورود به معضلی بزرگتر شود، چه باید کرد ؟

آیا با علم بر این موضوع که آسیب وارده از استعمال این مواد در بین دختران، جامعه را تهدید می کند بستن چشم ها و پشت گوش انداختن بهترین اقدام است یا ساده ترین آن ؟

مهم ترین دلیل سیگار کشیدن

دلایل روانشناسی سیگار کشیدن

چرا ترک سیگار سخت است ؟

پاسخ روشن است؛ نیکوتین همان چیزی است که در دخانیات وجود دارد و باعث اعتیاد و در عین حال سختی ترک آن می شود. دلیل عدم ترک سیگار و استفاده از دخانیات بدون دود، عمدتاً به دلیل وجود نیکوتین در محصول است.

نیکوتین و سایر مواد شیمیایی از طریق ریه ها در خون جذب می شوند و به سرعت در قسمت های دیگر بدن پخش می شوند.

نیکوتین هنگامی که به مقدار کم مصرف شود، می تواند باعث احساس سرخوشی و دلپذیری شود و می تواند مصرف کننده را از هرگونه فشار و احساس ناخوشایندی که ممکن است با آنها روبرو سازد، دور کند.

نیکوتین مانند سایر داروهای اعتیاد آور عمل می کند. این سیستم پاداش مغز را با دوپامین بیش از حد بارگذاری می کند و احساس سرخوشی را به افراد می دهد.

نیکوتین ظرف چند ثانیه به مغز می رسد و اثر گذاری خود در بدن را به سرعت آغاز می کند. مانند همه مسائل مربوط به سوء مصرف مواد، بدن افراد سیگاری با استفاده از نیکوتین سازگار می شوند و برای بدست آوردن اثرات مورد نظر باید مقدار دخانیات مورد استفاده خود را افزایش دهند.

این باعث افزایش مقدار نیکوتین در خون می شود. افراد سیگاری به سرعت به این ماده وابسته می شوند و در صورت قطع سیگار، بسیاری از علائم ترک جسمی و روانی را متحمل می شوند. این علائم ترک استفاده از مصرف کننده را دشوارتر و مشکل تر می کند.

بزرگتری ضرر سیگار

علت وابستگی به سیگار چیست ؟

خطر سیگار کشیدن در خانم ها و راه های مقابله با آن

سیگار و قلیان کشیدن کاری خشن است و جنس ظریف دختران آمادگی اینگونه حرکت های خشن را ندارد. ضعف، اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و احساس گناه و مشکلات فیزیولوژیکی ناشی از دریافت مواد نیکوتین دار و مشکلات روانی از جمله عوارض استعمال این مواد است.

بیشتر افرادی که به دخانیات و مخدر روی می آورند زمینه رفتارهای بیمارگونه داشته و یا حامل بیماری های روان شناختی هستند و این در شرایطی است که خود از آن بی خبرند.

باید خانواده و نظام سلسله مراتب در خانواده ها تقویت شود ولو اینکه از زیربنای تخریب و گسست خانواده و تنزل قدرت والدین اقدام کنیم.

باید به گونه ای تدبیر کنیم که آسیب های اجتماعی با تقویت نقش والدین در نظام خانواده و شیوه فرزندپذیری کاهش یابد و ریشه های اجتماعی و شبکه ای از اقوام و خویشاوندان مستحکم تر شود، چرا که نظام های پرقدرت خانواده در گذشته، همانند حلقه پرقدرت، یکی از موانع بروز این ناهنجاری ها و آسیب ها به افراد خانواده ها بوده است.

علاوه بر خانواده، آموزش و پرورش، نهادهای اجتماعی که در محلات فعالیت می کنند، رادیو و تلویزیون و رسانه ها با اصالت خود و توسعه فرهنگ اجتماعی سالم و فرهنگ سلامت زیستن، کمک کنند که جامعه از آسیب های روانی فاصله بگیرد و در کالبد گذشته خود جانمایی شود چرا که امروزه شاهد انحرافاتی در کالبد جدید هستیم.

علت سیگار کشیدن دختران جوان

نحوه مقابله با سیگاری شدن

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 518 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.