گودر کمپانی اختلال شخصیت وابسته : علائم، علل و درمان آن - گودر کمپانی

همه چیز درمورد اختلال شخصیت وابسته

برخی از افراد هستند که وقتی با کسی دوست می شوند، آنقدر به او وابسته می شوند که در هر شرایط و موقعیتی کنار دوستشان هستند و حتی یک لحظه تحمل دوری او را ندارند.

این حالت ممکن است در ابتدا برای دوست این فرد، حالت خوبی باشد و از اینکه کسی تا این حد به او وابسته است، احساس خوبی داشته باشد اما پس از مدتی رفتارهای شخص وابسته، آزار دهنده می شود و باعث بروز مشکلاتی برای هر دو نفر می گردد.

در واقع این رفتارها حاکی از نوعی اختلال است که به شخصیت فرد برمی گردد. به این اختلال، اختلال شخصیت وابسته گفته می شود.

سبب شناسی اختلال شخصیت وابسته

اختلال وابستگی بیش از حد

اختلال شخصیت وابسته یا Dependent Personality Disorder چیست؟

اختلال شخصیت وابسته (Dependent Personality Disorder) نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد مبتلا حتی در تصمیمات کوچک و پیش پا افتاده نیز به دیگران وابسته است.

او هیچگونه استقلالی از خود نداشته و بدون دیگران نمی تواند کاری انجام بدهد. چنین فردی مدام از اینکه دیگران او را ترک کنند و تنها بماند، می ترسد اما ترس او کاملا غیرمنطقی است.

اگر در مسئله ای با نظر دیگران مخالف باشد، به هیچ وجه مخالفت خود را بیان نمی کند و همیشه نظر دیگران را تایید می کند. علت این امر این است که می ترسد دیگران ناراحت شده و او را تنها بگذارد.

فردی که به اختلال شخصیت وابسته مبتلا است، تمام تلاش خود را می کند تا مورد قبول و تایید دیگران قرار بگیرد. او برای ماندن دوستانش هر کاری می کند اما اگر روزی یکی از دوستانی که به شدت به او وابسته است او را ترک کند، به دنبال جایگزینی برای او می گردد چون از تنها ماندن ترس دارد و به شدت احساس رنج، پریشانی و درماندگی می کند.

چنین فردی گمان می کند که به تنهایی نمی تواند از خود مراقبت کند و همیشه به دیگران نیاز دارد. به همین دلیل در مقابل آزار و اذیت دیگران مقاومتی نشان نمی دهد. این نوع اختلال در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.

درمان اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته یعنی چه ؟

علائم اختلال شخصیت وابسته

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته معمولا علائمی از خود نشان می دهند که با دیدن آن رفتارها و نشانه ها می توان به اختلال آن ها پی برد. چنین افرادی معمولا اعتماد به نفس پایینی دارند و نمی توانند تصمیم بگیرند.

در روابط خود با دیگران، همیشه از تنها شدن و ترک شدن از سوی دیگران می ترسند و برای ماندن اطرافیان دست به هر کاری می زنند. آن ها حتی نمی توانند بدون کمک دیگران، تصمیمات روزمره خود را بگیرند و در هر کاری نیاز به دیگران دارند.

ممکن است برخی از مبتلایان با اینکه سن بالایی دارند، باز هم مانند بچه ها به اطرافیان خود بچسبند و وابسته باشند. همچنین یکی از نشانه های اختلال شخصیت وابسته، مطیع و فرمانبردار بودن است.

افراد مبتلا به این اختلال، در مقابل هر نوع امری که دیگران به آن ها می دهند، مطیع هستند و دستورات را اجرا می کنند چون از تنها ماندن می ترسند. چنین افرادی همیشه احساس می کنند که ناتوانند و در انجام کارها بی کفایت هستند.

به همین دلیل به کمک دیگران نیاز دارند و نمی توانند بدون کمک، کاری را پیش ببرند.

اختلال شخصیت وابسته چه علائمی دارد

نشانه های اختلال شخصیت وابسته

علت بروز اختلال شخصیت وابسته

اما سوال اینجاست که چرا انسان با وجود این همه توانمندی به چنین وابستگی بی منطقی دچار می شود ؟

علت اختلال شخصیت وابسته به دوران کودکی و نوجوانی فرد برمی گردد. کودکی که در خانواده سلطه گر رشد کرده، پدر و مادر او مدام به او دستور داده اند و او فرمانبرداری کرده است، همین امر سبب افزایش احتمال ابتلا به چنین اختلالی شده است.

همچنین خانواده هایی که مدام مراقب فرزندان خود هستند و نمی گذارند فرزندشان به تنهایی کاری را انجام دهد، وابستگی بیش از حد در او شکل گرفته و تا سنین بزرگسالی نیز ادامه می یابد.

چنین والدینی در تمامی تصمیمات فرزندشان دخالت کرده و توانایی های فرزندشان را می گیرند. در نتیجه وقتی آن کودک بزرگ می شود، همیشه به دنبال کسی است که تصمیمات زندگی او را بگیرد و درست و غلط کارها را تشخیص دهد.

او همیشه به دنبال یک پشتیبان و حمایت کننده است. چنین فردی بعد از ازدواج دچار مشکل می شود و حتی ممکن است ازدواج او به طلاق بینجامد. پژوهشگران طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که این اختلال ممکن است به طور ارثی از والدین به بچه ها منتقل شود.

دلیل بروز اختلال شخصیت وابسته

علل بروز اختلال شخصیت وابسته

همایندی اختلال شخصیت وابسته با دیگر اختلالات روانی

اختلال شخصیت وابسته ممکن است با سایر اختلالات روانی همراه شود. این اختلالات عبارتند از:

  • اختلال اضطرابی
  • اختلال وحشت‌زدگی یا پنیک اتک
  • اختلال افسردگی و سوء مصرف مواد

درمان اختلال شخصیت وابسته

درمان اختلال شخصیت وابسته از طریق روان درمانی انجام می شود. اما همانطور که گفته شد، ممکن است این اختلال همراه با سایر اختلالات روانی ظاهر شود. پس برای درمان اختلالات همراه، از روش دارودرمانی استفاده می شود.

گام اول برای درمان اختلال شخصیت وابسته این است که فرد مبتلا نزد روانشناس برود تا مشکل او را تشخیص دهد. اگر اختلال دیگری به جز اختلال وابسته داشته باشد او را نزد روانپزشک ارجاع می دهد تا دارو تجویز نماید.

دارودرمانی اختلال شخصیت وابسته

معمولا همراه با اختلال شخصیت وابسته، اختلال افسردگی و اضطراب بروز می نماید. به همین دلیل باید از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب استفاده کرد.

توجه داشته باشید که به هیچ وجه بدون مشورت با روانشناس یا روانپزشک از دارو استفاده نکنید.

البته داروها جنبه کمکی دارند و نمی توانند اختلال شخصیت وابسته را درمان کنند.

روان‌درمانی اختلال شخصیت وابسته

بهترین روش های درمان اختلال شخصیت وابسته، رفتاردرمانی شناختی یا CBT، طرحواره درمانی و روانکاوی هستند. رفتار درمانی موجب می شود تا اعتماد به نفس فرد بالا رفته و بتواند خودش تصمیمات زندگی اش را بگیرد.

همچنین یکی از عوامل ضروری در درمان این اختلال، این است که باید خودپنداره‌ های فرد دگرگون شود. این افراد از توانایی های خود درک درستی نداشته و نمی دانند که قادر به انجام چه کارهایی هستند.

روانشناس در درمان اختلال شخصیت وابسته، رفتارها و باورهای غلط را برطرف کرده و رفتارها و باورهای درست را جایگزین آن می کند و اینگونه باعث می شود تا فرد شخصیتی مستقل و توانمند داشته باشد.

در روش روانکاوی، ریشه مشکلات و اختلالات مشخص می شود و درمان عمیق به شمار می رود. همانطور که گفته شد، ریشه اختلال شخصیت وابسته در کودکی فرد است و روانکاو می تواند آن را پیدا کند.

یکی از نکات مهمی که روانشناس باید آن را در نظر گیرد این است که باید از وابستگی فرد مبتلا به خودش جلوگیری کند. اینگونه افراد به دلیل وابستگی، به خوبی به حرف های روانشناس گوش می دهند و آن ها را اجرا می کنند.

اما روانشناس باید این را یک مشکل بداند و سعی کند آن ها را برطرف کند. اگر فرد به روانشناس وابسته شود، نمی توان روش های درمان را پیش برد و همه کارها بی نتیجه خواهد ماند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 388 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.