گودر کمپانی از دخالت مادرشوهر در تربیت فرزندتان برای همیشه خلاص شوید ! - گودر کمپانی

دخالت دیگران در تربیت فرزند

جمله ی معروفی را ممکن است همه ی مادرها از مادرشوهران یا حتی مادرهای خود شنیده باشند « بچه عزیزه ، اما تربیتی از خودش عزیزتره »

اکثر پدرها و مادرها در مورد شیوه تربیتی و برنامه‌هایی که برای فرزند خود در نظر دارند با هم صحبت می‌کنند و به یک نتیجه خاص می‌رسند.

دخالت پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودک

البته پسندیده است که زن و شوهر در مورد قوانین خاصی که در تربیت فرزندشان باید وضع و اجرا کنند با هم اتفاق‌نظر داشته باشند، هر چند که گاهی چنین نمی‌شود. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که دیگران مثلا پدربزرگ و مادربزرگ هم در این شیوه تربیتی کودک دخالت کنند.

در تربیت بچه‌ها، ثبات در رفتار بسیار اهمیت دارد. منظورم این است که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف یا در حضور افراد مختلف باید به یک گونه با بچه رفتار شود.

مثلا اگر شما و همسرتان قرار است در مواقعی که بچه، فحش می‌دهد هیچ نوع واکنشی نشان ندهید و مانند یک مجسمه رفتار کنید که انگار صدای او را نمی‌شنوید، دیگرانی هم که خیلی با فرزند شما در ارتباط نزدیک هستند، مثل مادربزرگ‌ها، مربی مهدکودک و یا مراقب‌های او باید در جریان باشند و همین‌طور رفتار کنند. این شیوه مشترک و ثابت باعث می‌شود تغییر رفتار در آن بچه تثبیت شود و به تدریج رفتارهای بهتر و مناسب‌تر جایگزین آن رفتار منفی گردد.

چگونه از دخالت دیگران در تربیت فرزندمان جلوگیری کنیم ؟

تربیت کودکان در زمان های مختلف ، روش های خاص آن زمان را داشته است . مادران تحصیل کرده ی فعلی به نحوی در تربیت فرزندشان رفتار می کنند که ممکن است مورد تایید دیگران به خصوص مادرشوهر و خانواده شوهر قرار نگیرد .

در این میان مادر کودک یعنی شما قطعا می خواهید بهترین نوع برخورد را با مادرشوهر خود در خصوص دخالت در تربیت فرزند شما داشته باشید .

اما واقعا چگونه باید با دیگران به دلیل دخالت در تربیت فرزند رفتار کرد .

دخالت در تربیت فرزند

دخالت مادر شوهر در تربیت فرزند

یکی از مشکلاتی که ممکن است بین مادرشوهر و عروس در بدو ورود یک نوراد بروز کند . مسئله غذای نوزاد است . مثلا نوزاد در بدو ورودش ممکن است مادربزرگش را تحریک کند که به روش های سنتی در نحوه خوراک او برخورد داشته باشد و سر خود چیزهایی را به نوزاد بخوراند که مورد تایید علم پزشکی جدید و همچنین مادر نوزاد نیست .

در چنین شرایطی ناراحتی ها و شاید درگیری هایی نسلی میان مادر جدید و مادرشوهر ممکن است بروز کند . در ادامه برای رهایی از این دخالت ها و داشتن رفتاری مناسب با مادرشوهر نکاتی را متذکر می شویم .

۱- دوستانه برخورد کنید.

در مورد آنهایی که با بچه شما خیلی در ارتباط‌اند باید این طور برخورد کنید که قواعد و قوانین خود را در میان بگذارید و بگویید چون می‌دانیم شما فرزندم را دوست دارید و می‌خواهید رفتار بد در او شکل نگیرد، خواهش می‌کنیم اگر از این به بعد در خانه شما این رفتار را انجام داد، همین‌طور رفتار کنید.

به طور مثال انگشت مکیدن یا ناخن جویدن از جمله مواردی است که با تذکر دادن، اوضاع بدتر می‌شود و بهتر است در مقابل این رفتار هیچ واکنش مستقیمی نشان داده نشود و با جایگزینی برخی رفتارهای دیگر سعی کرد رفتار را تغییر یابد. مثلا تا انگشت در دهان کرد، بدون تذکر که «دستت را درآور» بگویید «برو در را باز کن»، «برو از یخچال فلان خوراکی را بیاور.» در این مورد، بهتر است به افراد دیگر هم گفته شود که ما در مشورت با هم (زن و شوهر) به این نتیجه رسیدیم که عکس‌العمل‌مان این‌طور باشد، لطفا شما هم چنین کنید.

دخالت دیگران در تربیت فرزند

جلوگیری از دخالت دیگران در تربیت فرزند

بهتر است هریک از شما والدین، در مقام فرزندی، از مادر یا پدر خود درخواست کنید چون وقتی شما به عنوان پسر از مادر خود می‌خواهید که لطفا در مقابل گریه و جیغ زدن پویا نرمش نکرده و ظرف شکلات را به او ندهید که بخورد، رنجش حاصل نمی‌شود ولی شاید اگر به مادر خانم خود بگویید، در نقش یک داماد، هم خودتان شرمنده شوید که به جای دستت درد نکند، خرده‌فرمایش دارید و هم او به دل بگیرد.

پس شما به مادر و پدر خودتان و خانم هم به مادر و پدر خودش بگوید و خواهش کند فلان قانون را رعایت کرده و مثلا اگر پویا فحش داد، باید دو دقیقه رو به دیوار بنشیند و یا قوانین دیگری که شما با مشورت همسرتان وضع کرده‌اید، رعایت کند. قطعا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، دوست دارند نوه مؤدب و مبادی آدابی داشته باشند و رعایت می‌کنند.

در ایام مهمانی و عید بهتر است رفتار معمول بچه‌ها، مثلا ساعات خواب و خوراک‌شان تغییر داده نشود چون آنها حساس‌اند و در غیر این صورت بدقلقی‌هایی می‌کنند که سابقه نداشته است و اعصاب شما را به هم می‌ریزند. اگر مهمانی در ساعات فعالیت و بیداری او باشد، چه بهتر و اگر هم نبود، او را بخوابانید و به کسی سپرده و خودتان به مهمانی بروید

دخالت مادرشوهر در تربیت فرزند

۲- در خوب بودن نیت آن ها شک نکنید .

مشکل اختلاف نظر بین مادر شوهر و مادر کودک زمانی رخ می دهد که هر کدام از آنها فکر می کنند که حق با اوست و قطعا هیچ کدام قصد آسیب زدن به فرزند یا نوه شان را ندارند و در این میان نیت هر مادرشوهری خیر است .

تنها مشکل موجود اختلاف نسل هاست . پس بهتر است مادر کودک سعی کند مادر شوهر خود را خوب درک کرده و به خوبی نیت آنها شکی نکنند .

خیلی حساسیت نشان ندهید و سعی کنید رفتارهای خودتان را با خانواده شوهر بهتر کنید، منتها در مواقع مختلف می‌توانید به‌طور غیرمستقیم تذکر بدهید. یا رفتار اشتباه آن‌ها را برای فرزند خودتان توضیح دهید تا متوجه رفتار غلط باشد. (آگاهی دادن خیلی مهم است)

۳- مادرشوهر خود را همراه خود نزد متخصص کودک ببرید .

زمانی که برای مراجعه به پزشک متخصص کودک مراجعه می کنید سعی کنید مادر بزرگ فرزندتان را همراه خود ببرید . هنگامی که پزشک مسائلی را در مورد کودک در مقابل هر دوی شما متذکر می شود قطعا مادرشوهرتان نرم تر می شود .

ممکن است با پزشک بحث و تبادل نظر کند و متخصص مربوطه بتواند او را متقاعد کند .

۴- به جنگ مادرشوهر نروید .

هر گاه در تربیت فرزندتان با مادرشوهر به اختلاف نظر رسیدید ، فکر جنگ و لجبازی کردن را از سر بیرون کنید چون شرایط بدتر شده و فضای بسیاری بدی بین شما ایجاد خواهد شد و قطعا آرامش خانواده را به هم خواهد زد .

بحث و گفتگو آزاد با خویشاوندان خود را بدون متهم کردن یا بد حرف زدن انجام دهید و دلایل خود را ارائه دهید، مخصوصا اگر آنها پشت هنجارهای سنتی ایستاده اند.

از دخالت مادرشوهر در تربیت فرزندتان برای همیشه خلاص شوید !

۵- اجازه دهید مادرشوهر به شما کمک کند .

مادرشوهر را از کودکتان دریغ نکنید . این دو به یکدیگر کاملا نیاز دارند . اجاز دهید در کارهایی مانند ماساژ، حمام بردن، خواباندن کودک و غیره مشارکت کنند.

این به آنها کمک می کند که ارزشمند و مفید باشند و از شما بیشتر احساس قدردانی می کنند، تا اینکه به آنها همیشه “نه” بگویید. با توجه به اینکه آنها در مراقبت از فرزندان شما دخالت می کنند، ارتباط آنها با کوچولو افزایش می یابد و همانطور که همه ما موافق هستیم، نوزادان نمی توانند از عشق بیش از حد لذت ببرند!

در ماه های ابتدایی ورود نوزاد وقتی که شما کمبود خواب دارید و یک چرخه مداوم چرت زدن و غذا دادن را دارید، آسان خواهد بود که احساس خوبی نداشته باشید و هر گونه مشاوره و یا پیشنهاد برای کمک می تواند به نظرتان دخالت کردن برسد اما همه چیزهایی که باید انجام دهید این است که روش خود را کمی تغییر دهید و پیشنهادات کمک را بپذیرید، ما می دانیم که چقدر به آنها نیاز دارید!

کمک سالمندان می تواند یک مزیت بزرگ برای مادر و نوزاد جدید باشد و ارتباط بسیار خوبی بین این سه نفر می تواند یک محیط شاد و دوست داشتنی را برای همه افراد در خانه فراهم کند.

نتیجه گیری :

با ورود فرزند جدید در تمام خانواده‌ها به خصوص خانواده هایی که در کنار مسن تر ها زندگی می کنند ، مشکلاتی وجود دارند اما بهترین روش در این است که با صبوری مدیریت شود.می‌توان در کنار آن زندگی مسالمت‌آمیزی را داشت و مشکلات تربیتی را مدیریت کرد.

فرزندان علاوه بر محبت پدر و مادر، به محبت دیگران هم نیاز دارند، محبت آنان می‌تواند در رشد و شخصیت فرزند شما تأثیر مثبت بگذارد

نگران نباشید به‌هرحال فرزندان چه از این‌ها و چه از دیگران در معرض یادگیری رفتارها هستند، منتها اگر شما در رفتار و اخلاقتان حساس باشید و خوب رعایت کنید، در این صورت تأثیرات منفی رفتاری دیگران خنثی می‌شود.

در کل نگران نباشید و سعی کنید نوع رفتار خودتان را با مادر شوهر و یا کسانی که در تربیت فرزند شما دخالتی دارند ، بهتر کرده و تمرکز تربیتی و عاطفی روی فرزند خودتان و نوع رفتار خودتان بیشتر کنید، در این صورت امکان محفوظ ماندن کودک از تأثیرات منفی رفتاری دیگران بیشتر خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 436 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.