گودر کمپانی اهداف روان درمانی پویشی چیست؟ - گودر کمپانی

روان پویشی چه تفاوتی با روانکاوی در کلینیک روانشناسی دارد؟

به گزارش گودر کمپانی : روان درمانی پویشی از شاخه های روانکاوی می باشد، مراکز مشاوره تفاوت بین روان درمانی پویشی و روانکاوی را بسیار اندک می دانند. مشاور روان درمانی پویشی به برسی یه سه بخش در افراد می پردازد، ناخوداگاه، محیط و کودکی. در درمان روان پویشی روانشناس به برسی وقایع و تجارب فرد در گذشته افراد می پردازد در روان درمانی روان پویشی مشاور کمک بسیار زیادی در یادوری خاطرات به فرد می کند زیرا معتقد است بسیاری از مشکلات امروز در افراد تحت تاثیر تجارب کودکی انهاست، روانشناس روان پویشی به تأثیرات محیط بر زندگی افراد توجه خاصی دارد و آنها را بسیار معنا دار می داند، و مهمترین بخش در مشاوره روان درمانی پویشی ، ناخودآگاه افراد می باشد که تاثیر عمیقی بر افراد می گذارد.

روان درمانی پویشی چیست؟

روان درمانی پویشی به معنای پویایی روان یا “ذهن در حرکت” است و بر اساس اصل پویایی روان، عناصر پویای موجود در ناخودآگاه، افکار و احساسات و رفتارهای خودآگاه را تحت تاثیر قرار می دهند. بعبارت دیگر نوعی از روان درمانی که بر اساس اصل پویایی روان بنا شده باشد را روان درمانی “پویشی” یا “تحلیلی” می نامند.

در ترجمه متون روان درمانی به زبان فارسی، معمولا برای واژه Dynamic Psychology از معادل “روان درمانی پویشی” و نیز ” روان درمانی پویا” استفاده می گردد و برای Psychodynamic از کلمه “روانپویشی” و گاهی اوقات از ” روان پویا” استفاده می کنند.فروید اصطلاح dynsmic را از علوم قرن نوزدهم و به خصوص فیزیک، ترمودینامیک و دینامیک آن موقع به کار گرفت. در حقیقت، علم دینامیک (dynamics) از علم فیزیک مشتق شده است که به پویایی بین نیروهای مختلف می پردازد.فروید، روان، ذهن و شخصیت انسان را سیستمی از “انرژی روانی” می داند که بر مبنای همان اصول و قوانین موجود در دیگر سیستم های انرژی، مانند اصل پاینده بودن انرژی، کار می کند. با این توضیحات، هدف Psychodynamic خودآگاهی مشتری و درک تأثیر گذشته بر رفتار فعلی است.

روان پویشی چه تفاوتی با روانکاوی در کلینیک روانشناسی دارد؟

اهداف روان درمانی پویشی :

روان درمانی پویشی از روانکاوی مشتق شده است. درمانگر روان پویشی بصورت فعالانه تر درگیر بیمار می شود و از نظر هیجانی، بیشتر با حالت های عاطفی بیمار هم نوایی می کند، تصویر او شبیه تصویر درمانگر منفعلی نیست که صورت سنگی دارد، وقتی لازم و مفید باشد، درمانگر پویشی پرحرف است و به سهم خود در این مورد که بیمار او را چطور ادراک می کند توجه دارد.ویژگی های روان درمانی پویشی طبق تعریف مفهوم سازی فوناگی به این شکل است : مجموعه ای از روان درمانی ها که به طور اختصاصی و عمومی برای اختلالات مختلف و متنوع طراحی شده است و نسبت به ذهنیت انسان و چگونگی تعامل روابط فرد با محیط بیرونی و درونی درکی موشکافانه دارد. این نوع از درمان دارای طیفی از مداخلات است که یک طرف آن مداخلات حمایتی و همدلانه است و طرف دیگر آن مداخلات ابرازگرانه، بیانی و یا تعبیری است. این نوع درمان به تعارضات ناخودآگاه، بازنمایی های درونی در رابطه ها، معناهای فردی، خاص و پیچیده که متصل به تجارب هستند، می پردازد.

انواع روان درمانی پویشی

روان درمانی پویشی بلندمدت :

جلسات در این روش درمانی مانند روانکاوی، طولانی تر بوده و میزان اثربخشی آن همچون روانکاوی می باشد. امروزه از این روش برای برخی مشکلات سطحی تر با تعداد جلسات کمتر استفاده می شود.

روان درمانی پویشی کوتاه مدت:

روان درمانی پویشی کوتاه مدت، از سنت روانکاوی برآمده است. بینش های اساسی و قوانین فرضی آن، بدون کشفیات تاریخ ساز فروید میسر نمی شده است. این روش درمانی به علت طولانی بودن درمان روانکاوی، به وجود آمد که میتواند برای برخی ازموارد اختلالات روانرنجوری ، طول دوره درمان را کوتاه تر کند.اینکه می گویند روان درمانی پویشی کوتاه مدت از بهترین جایگزین ها برای روانکاوی است، کاملا روایتی غیرعلمی است. تحقیقات نشان می دهد که این درمان، در گروه خاصی از بیماران مبتلا به اختلالات نوروتیک می تواند درمان خوبی باشد. محدوده این گروه بیماران به طور کامل بررسی نشده است.

تکنیک های روان درمانی پویشی

همان گونه که گفته شد شباهت روانکاوی و روان درمانی پویشی بسیار زیاد است ، دکتر روان درمانی پویشی همچون روانکاو به خودشناسی در فرد کمک می کنند و با استفاده از روشهای کارآمد دیدگاه عمیقی از علت ناهنجاری های زندگی فرد را ارائه می کند، روان درمانگر پویشی رابطه خود با بیمار را هم چون رابطه بیمار با محیط اجتماع در نظر می گیرد و از این طریق به ناهنجاری های موجود در مراجع دست پیدا می کند، روان‌درمانگر روان پویشی می تواند برای درمان روان پویشی با احساسات بازدارنده فرد که مانع از حضور ناخودآگاه فرد در خودآگاهش می شود مقابله کند و از عمق ناخودآگاه فرد مسائلی را که با عثمانی بروز مشکلات شده اند را استخراج نماید.

یکی از تفاوت های بسیار مهم در کلینیک روان پویشی و کلینیک روانکاوی ، چیدمان مکان مشاوره و محل نشستن مراجع می باشد ، همچنین تعداد جلسه روانکاوی در طول هفته بیش از جلسه روان‌درمانی پویشی است و جلسات درمان روان‌درمانی روان پویشی فشار تعهد جلسات وجود ندارد.دکتر روانکاوی و دکتر روان پویشی معمولا همواره با یکدیگر تعامل و همراهی دارند. افرادی که از روان‌درمانگر پویشی کمک می گیرند می توانند در همه رده های سنی باشند و همچنین درمان از طریق روان‌درمانی پویشی نسبت به تشخیص مشاور روانکاو تشخیص داده می شود.باید توجه داشت هدف در روان درمانی پویشی و روانکاوی هر دو دست یابی به ناخودآگاه فرد می باشد زیرا طی تحقیقات به دست آمده بخش بسیار مهمی از ناهنجاری های ذهنی و روانی و همجنین مشکلاتی که در امروز فرد وجود دارد سایه در ناخودآگاه افراد دارد و چه بسا تنها با دستیابی به این بخش ها بتوان به درمان افراد کمک کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 435 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 28 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.