گودر کمپانی بررسی اثرات مخرب آلودگی هوا بر اعصاب و روان و راهکارهای آن - گودر کمپانی

تأثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان

آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که امروزه زندگی شهری را درگیر کرده است. این مشکل می تواند ضرر و زیان زیادی به جسم انسان ها برساند و آن ها را دچار بیماری های تنفسی و ریوی کند. اما جالب است بدانید که آلودگی هوا روی اعصاب و روان انسان ها نیز اثر دارد.

طبق بررسی های صورت گرفته، آلودگی هوا باعث مرگ زودرس ۵/۵ میلیون انسان در سال می‌شود و ۵ هزار میلیارد دلار هزینه به بار می‌آورد.

اثرات زیانبار آلودگی هوا بر سلامت روان

تاثیر آلودگی هوا بر خشونت و پرخاشگری

آلودگی هوا به طور مستقیم بر روی آستانه ی تحمل انسان ها اثر گذاشته و آن را کاهش می دهد از این رو افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می کنند، پرخاشگرتر از سایر افراد هستند. آلودگی هوا باعث می شود که اکسیژن کم شود و همین امر سبب بی حوصلگی افراد و در نتیجه پرخاشگری آن ها می شود.

اگر توجه کرده باشید در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است، دعواهایی که بعد از تصادفات رانندگی شکل می گیرد نیز بیشتر می شود، همچنین احساس نوع دوستی، کمک به دیگران و بخشش کاهش می یابد.

پس می توان گفت یکی از تاثیرات آلودگی هوا بر اعصاب و روان، ایجاد خشونت کلامی، فیزیکی و واکنش های ناهنجار است.

اثر آلودگی هوا بر روان

آلودگی هوا چه تاثیری بر اعصاب و روان انسان دارد ؟

تاثیر آلودگی هوا بر افسردگی

همانطور که در بالا ذکر شد، آلودگی هوا سبب بی حوصلگی می شود و این بی حوصلگی می تواند خستگی و کرختی را به وجود آورد. افرادی که دچار افسردگی هستند، با این احساس، بدتر شده و افسردگی آن ها تشدید می شود. همچنین افرادی که مستعد افسردگی هستند نیز در این روزها به این اختلال دچار می شوند.

تاثیر آلودگی هوا بر خودبیمار انگاری

افرادی هستند که مدام خود را بیمار می دانند و همیشه می خواهند نشان دهند که مریض هستند. یکی دیگر از اثرات آلودگی هوا بر اعصاب و روان، تشدید شدن حس افرادی است که اختلال خودبیمار انگاری دارند.

این افراد در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است، فکر می کنند که دچار ایست قلبی، سرطان، و بیماری هایی مانند این ها شده اند. طبق آمارها، مراجعه افراد به بیمارستان ها در این روزها بیشتر است.

تاثیر آلودگی هوا بر یادگیری کودکان و دانش آموزان

یکی از آسیب پذیرترین گروه ها در این روزها، کودکان و دانش آموزان هستند. آلودگی هوا باعث می شود که تمرکز و توجه دانش آموزان کاهش یابد و این مشکل می تواند زمینه ساز مشکلات یادگیری کودکان شود.

بهتر است کودکان و دانش آموزان در روزهای آلوده از خانه بیرون نروند تا کمتر دچار این مشکلات شوند.

تاثیر آلودگی بر سلامت روان

آلودگی هوا و سلامت روان

تاثیر آلودگی هوا بر مادران باردار و فرزندان

خانم های باردار به دلیل شرایطی که دارند باید بسیار مورد مراقبت قرار گیرند. آلودگی هوا اثرات چشمگیری روی خانم های باردار و جنین آن ها می گذارد که بسیار خطرناک بوده و ممکن است موجب زایمان زودرس و آسیب به جنین شود.

این مشکل تا حدی برای این گروه خطرناک است که حتی باعث بروز بیماری هایی در جنین آن ها می شود. ذرات معلق در هوا روی رشد مغز جنین اثر منفی می گذارد و خطر ابتلا به نارسایی قلبی، اوتیسم، بیش‌ فعالی و مشکلات یادگیری را در آنان افزایش می‌ دهد.

تاثیر آلودگی هوا بر بزرگسالان

گاهی آلودگی هوا به اندازه ای شدید است که روی بزرگسالان نیز اثر می گذارد. طبق بررسی های صورت گرفته، آلودگی هوا می تواند منجر به آلزایمر، دمانس، پارکینسون، در بزرگسالان و به ویژه سالخوردگان که به مدت طولانی در محیطی با هوای آلوده بوده‌ اند شود.

یافته‌ های پژوهش‌ ها نشان می‌ دهد که آلزایمر، دمانس و پارکینسون با قرار گرفتن در محیط‌ هایی با هوای آلوده رابطه‌ ی مستقیم دارند.

کاهش اثرات آلودگی هوا بر اعصاب و روان

راه حل کاهش تاثیر آلودگی هوا بر اعصاب و روان

راهکارهایی برای کاهش اثرات روانی آلودگی هوا

همانطور که گفته شد آلودگی هوا می تواند بر جسم و روان انسان ها اثر بگذارد و پیامدهای زیانباری به بار آورد. اما باید راه حل هایی برای رفع این مشکل پیدا کرد تا بتوان این اثرات را به حداقل رساند.

اولین قدم برای رفع این مشکل را دولت ها برمی دارند و با راهکارهایی به بهبود وضعیت هوا و کاهش آلودگی هوا کمک می کنند. اما ما به عنوان شهروندان نیز وظایفی بر عهده داریم و باید در حل این مشکل کوشا باشیم.

اولین راه حل برای رفع این مشکل این است که تا جایی که می توانیم از خانه بیرون نرویم و در صورت لزوم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم. اما برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر اعصاب روان بهتر است در روزهای آلوده رانندگی نکنیم.

همانطور که گفته شد در روزهای آلوده تنش و خشم افراد بیشتر است به همین دلیل برای جلوگیری از چنین حالتی بهتر است از مترو و اتوبوس استفاده کنیم. همچنین باید از عوامل استرس زا دور باشیم چون آلودگی هوا این عوامل را تشدید کرده و در نتیجه خشم و استرس در ما بیشتر می شود.

ورزش کردن یکی دیگر از راهکارهای کاهش اثرات آلودگی هوا بر روان است. بهتر است در خانه ورزش کنیم. همچنین سعی کنید از تنهایی در این روزها بپرهیزیم و بیشتر وقت خود را با خانواده سپری کنیم و کمتر در اتاق باشیم.

اگر فرزند داریم، از بیرون رفتن فرزندمان جلوگیری کنیم و اگر باردار هستیم، به هیچ وجه از خانه خارج نشویم.

در صورتی که با رعایت تمامی نکات باز هم در خودتان یا اطرافیانتان حس بروز اختلالاتی مثل افسردگی، خشم و … داشتید، بهتر است برای گرفتن کمک و راهنمایی به روانشناس مراجعه کنید.

گردآوری توسط مجله اینترنتی گورد کمپانی

نیلوفر گلی فروشانی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 385 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.