گودر کمپانی بهترین راه مقابله با خشونت چیست ؟ - گودر کمپانی

چگونه خشونت را کنار بگذاریم ؟

عوامل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود جامعه به سمت و سوی خشونت پیش برود. برخی عوامل، درونی، شخصیتی و فردی است که باعث می‌شود نتواند فرد برخشم خود کنترل داشته باشد.

زمانی که یک فرد از اعتقادات مذهبی دور می‌شود باعث می‌شود تصمیم‌هایی بگیرد که از تنش و خشونت نشأت می‌گیرد، اما زمانی که فرد اعتقادات مذهبی مناسب داشته باشد، کمتر به سمت خطا و بزهکاری و خشونت گام برمی‌دارد.

شرایط فرهنگی و اقتصادی نیز بر بروز خشونت تاثیر دارد. گاهی دیده می‌شود که برخی از این مشکلات و خشونت‌های خانوادگی ناشی از مصرف مواد مخدر توسط عضوی از خانواده، سوءظن، خیانت و… است که باعث وقوع جنایت‌های تلخ می‌شود.

گاهی نیز عوامل بیرونی مثل صنعتی شدن، تغییر زندگی از روستایی به شهری و تغییر فرهنگ فرد به خاطر مهاجرت، اشتغال تمام‌وقت بانوان و کمتر وقت گذاشتن مردها برای خانواده می‌تواند بسترساز جرایم خشن از جمله جنایت شود.

افراد باید آگاه باشند که حفظ جان مسلمان بر هر فردی واجب است و فرد نمی‌تواند به خود این اجازه را بدهد که جان دیگران را به این راحتی بگیرد و به زندگی آنها پایان دهد.

خشونت‌های موجود در افکار جامعه باید به طریقی دفع شود تا از بروز و نمود آن در رفتار افراد جلوگیری شود، رفتار، زمانی معنا پیدا می‌کند که با ذهن و فکر انسان ارتباط داشته باشد، رفتاری که همراه با آرامش و قدرت تصمیم‌گیری فرد باشد، رفتاری سالم است.

آرامش اسلحه‌ رفتار انسان است که ۳ عامل احساس، اعصاب و افکار و در نتیجه رفتار انسان را به درستی هدایت می‌کند، زمانی که آرامش جایگاه خود را به خشم می‌دهد، افراد کنترل خود را بر افکار، اعمال و قضاوت خود از دست می‌دهند و همین امر باعث می‌شود که افراد بعد از انجام رفتار اشتباه یا حتی ارتکاب جرم ابراز پشیمانی ‌کنند،

در واقع زمانی که خشم بر رفتار انسان چیره شود، انسان مدیریت رفتار خود را از دست می‌دهد ، بنابراین یکی از سرمایه گذاری‌هایی که دولت‌ها باید برای بهبود شرایط مالی و معنوی جوامع انجام دهند، تقویت آرامش در انسان است چون «رفتار ملت بیت المال دولت» است.

راه های مقابله با خشونت

راه های کنترل خشم

راه های مقابله با خشونت

۱٫ رفع خستگی ذهنی برای کنترل خشم

بعضی از رفتارهای خشن در جامعه حاصل خستگی‌های ذهن انسان است که خود باعث بروز خشم نیز می‌شود، اما دفع این خستگی‌ها با استراحت بدن حاصل نمی‌شود و باید برای آن راهکارهای اساسی را پیدا کرد.

شادی سرمایه جامعه و یکی از راه‌ های مقابله با خستگی‌ های ذهنی است اما مشکلات جامعه و مسائل اقتصادی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فقدان شادی نیز باعث بروز خشم و پرخاشگری در میان افراد می‌شود، همچنین مشکلات اجتماعی موجب ایجاد خستگی‌های ذهنی می‌شود.

تصمیمات آنی نیز امری بسیار تاثیر گذار در بروز خشونت‌های بدون فکر و آنی است که معمولا در آن لحظه افراد ” physically absent , mentally present “، یعنی از نظر فیزیکی حاضر و از نظر فکری و ذهنی غایب هستند و همین امر باعث بروز رفتارهایی می‌شود که دلیلی برای انجام آن‌ها نیست

برای مثال برخی افراد در زمان رانندگی همراه با مشغولیت‌ یا خستگی‌های ذهنی این حالت را تجربه می‌کنند و باعث بروز تصادفات می‌شوند.

۲٫ سکوت یکی از راه حل‌های اصلی مقابله با پرخاشگری

یکی از راه حل‌های اصلی مقابله با پرخاشگری سکوت است و در ارتباط با انرژی که بعد از سکوت در مقابل پرخاشگری در فرد مقابله‌ کننده ایجاد می‌شود، راهکار هایی نیز برای دفع این انرژی وجود دارد که می‌توان ‌پناهنده شدن به هنر، موسیقی، ورزش، پیاده‌روی و …. را نام برد.

ما نیاز به ابزاری داریم که ذهنمان را شست و شو دهد و خشم و پرخاش را در آن از بین ببرد.

راه های درمان خشونت

راه های پیشگیری از خشونت

۳٫ حرف زدن از راهکارهای کنترل خشم و خشونت است

دردی که بیان نشود تبدیل به غده‌ای سرطانی می‌شود و بیان مشکلات از ایجاد خشم در افراد جلوگیری می‌کند. بنابراین اینکه هر فردی شنونده‌ای داشته باشد از بروز پرخاشگری در وی جلوگیری می‌کند، در واقع حرف زدن از راهکارهای کنترل خشم است اما متاسفانه برخی افراد از صحبت کردن برای رفع مشکلات و اختلاف نظرها استفاده نمی‌کنند.

۴٫ خواسته شدن، خشونت را کاهش می‌دهد

یکی از بزرگترین نیازهای انسان جلب توجه و خواسته شدن است و بالعکس طرد شدن یکی از عواملی است که باعث بروز خشونت‌ها در فرد می‌شود، در واقع احساساتی که ما در افراد بوجود می‌آوریم تا حدی عاملی برای جهت دهی به رفتار انسان ‌های دیگر است،

برای مثال اگر ما به فردی که زیبا نیست احساس زیبایی را هدیه کنیم خشونت‌های ناشی از طرد شدن در رفتار وی شکل نمی‌گیرد زیرا احساس زشتی است که افراد را آزار می‌دهد و نه زشت بودن.

۵٫ تاثیر اخبار ناخوشایند در ایجاد احساس خشم

بدیهی است زمانی که اخباری را می‌شنویم و از آن مطلع می‌شویم، بند بند وجودمان با آن ارتباط برقرار می‌کند و به آن واکنش نشان می‌دهد که این واکنش‌ها در رفتار ما تاثیرگذار است و شاید خبرهای ناخوشایند بعد از مدتی باعث ایجاد احساس خشم درون انسان شود، بنابراین باید سعی کنیم آلوده به اخبار پیرامون خود نشویم.

راه های مقابله با خشونت خانگی

روش های مقابله با خشونت

۶٫ ارتقاء مهارت های اجتماعی برای کاهش خشونت

ارتقاء مهارت های اجتماعی و تکنیک های ارتباطی خصوصاً ارتباطات و تعاملات غیررسمی در زندگی مشترک یک عامل بسیار موثر در کاهش خشونت های خانگی است. مهارت هایی مانند ارتقا آستانه تحمل و کنترل خشم، دگرخواهی و کاهش تعلقات فردی می تواند حایز اهمیت باشد.

برپایه مطالعات انجام شده، شانس قرار گرفتن در معرض خشونت فیزیکی در زنانی که از تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند کمتر است، زنان تحصیل کرده بیشتر از مهارت ها و منابع لازم برای تشخیص و خاتمه دادن به روابط همراه با خشونت بهره مند هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 453 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.