گودر کمپانی تفسیر نقاشی کودکان از نظر روانشناسی | تفسیر آدمک در نقاشی کودکان - گودر کمپانی

تفسیر آدمک در نقاشی کودکان

اکثر والدین علاقمند هستند بدانند نقاشی فرزندشان چه معنایی دارد. اولین نقاشی که کودکان مبادرت به کشیدن آن می کنند آدمک است. کودکان در ۳ سالگی شروع به ترسیم آدمک می­‌کنند؛ آدمکی که بیشتر شبیه وزغ است تا انسان … یعنی یک دایره می کشند با چهار خط در اطراف آن. و در ۴ سالگی اجزایی را به آدمک اضافه می­‌کند و در سن ۵ سالگی هنگامی که آدمک می کشد یک دایره به دایره ای که در سن ۳ سالگی می کشید بعنوان شکم آدمک اضافه می کند . کودک در ۶ سالگی می تواند آدمک کاملتری بکشد و قادر است جزئیات بیشتری به آن اضافه کند.

معنی و تفسیر آدمک های مختلف در نقاشی کودکان

والدین باید بدانند که حتی اندازه آدمک در نقاشی کودکان تفسیر و معنای متفاوتی دارد و آدمک در اندازه های مختلف می تواند مفهومی خاص داشته باشد بطوریکه ترسیم آدمک به صورت کوچک گاهی کمرویی، ترس و بازداری و پنهان‌کاری را به نمایش می­‌گذارد. آدمک بزرگ نشانه اعتماد به نفس بالا، احساس ایمنی، شکفتگی و نیاز به گسترش‌جویی و پیشرفت و عدم پنهان‌کاری است. کودکانی که اغلب در نقاشی پلیس یا سرباز می‌­کشند، به نوعی پرخاشگری را نشان می­‌دهند. کودکانی که بیشتر دلقک ترسیم می­‌کنند، نشانه نوعی شادی کاذب و اضطرابی پنهان است. اگر کودک آدمک خود را به صورت باغبان نقاشی کند، نشانه شادی و نشاط واقعی است. ترسیم ماهی­گیر نشانه خلقی آرام است و اینکه در راه رسیدن به هدف صبور است.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر سر آدمک در نقاشی کودکان)

همانطور که قبلا گفتیم کودکان هنگامی که در ۳ سالگی شروع به کشیدن نقاشی آدمک می کنند اولین عضوی که می کشند سر آدمک است . کودکانی که سر آدمک را بزرگ ترسیم می‌کنند، نشانه خوددوست‌داری و تکبر اخلاقی و عقلی است. ترسیم سر به صورت کوچک احتمالاً نشانه نوعی پنهان‌کاری یا اضطراب است.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر چشم‌های آدمک در نقاشی کودکان)

در تفسیر نقاشی آدمک عضو بعدی چشم های آدمک است . کودکانی که چشم‌ها را بزرگ می­‌کشند، نشان‌دهنده­ برون­‌گرایی و کنجکاوی است. ترسیم چشم‌ها به صورت کوچک نشانه درون­‌گرایی است. گاهی در سنین ۴ یا ۵ سالگی کشیدن چشم­‌های بزرگ نشانه کنجکاوی جنسی است. گاهی کودکان برای نقاشی آدمک خود چشم نمی گذارند و باید به اینکه توجه داشت که عدم ترسیم چشم­‌ها نشانه عدم تمایل به دیدن است. دختران نسبت به پسران چشم‌ها را دقیق­‌تر ترسیم می­‌کنند. دخترانی که زیاد بر روی چشم‌ها دقت می­‌کنند، در حقیقت تأکید بر هویت زنانه است و پرداختن زیاد به چشم­‌ها مانند کشیدن مژه و ابرو نشانه حس زیبایی‌شناختی است. پسرانی که بر کشیدن چشم‌ها زیاد تأکید دارند، نشانه خودشیفتگی و تمایلات زنانه است.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر دهان آدمک در نقاشی کودکان)

در تفسیر نقاشی آدمک کودکان، طرز کشیدن لب و دهان نیز معنا و مفهومی خاص دارد چنانچه کودکانی که دهان و لب‌ها را با خطوط پررنگ و با جزئیات می­‌کشند، معنای جسمانی را القا می‌کنند. لبی که به صورت یک خط ترسیم می­‌شود، گاهی تنش را نمایان می­‌سازد. کشیدن لب­‌های اغلب کلفت و ضخیم احتمالاً نشانه پرخاشگری است.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر دندان آدمک در نقاشی کودکان)

جالب است بدانید که معمولاً در نقاشی آدمک کودکان دندان‌ها را ترسیم نمی­‌کنند. اگر کودکی در نقاشی اغلب دندان‌ها را نقاشی کند، شاید نوعی خشونت را به نمایش بگذارد. کودکی که دهانی خندان با دندان می­‌کشد، هم تمایل به محبت را نشان می­‌دهد و هم تمایل به خشونت را. اگر کودکی دندان­‌های خراب و ناسالم برای آدمک نقاشی کند، نشانه فقدان انرژی و نیروی حیاتی است.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر گوش آدمک در نقاشی کودکان)

در تفسیر نقاشی آدمک کودکان نکته قابل توجه اینست که کودکان تا ۴/۵ سالگی گوش‌ها را نمی­‌کشند ولی اگر کودک به سن کشیدن گوش رسیده باشد ولی آنها را ترسیم نکند، نشانه امتناع از شنیدن است. معمولاً چیزهایی که این کودکان می­‌شنوند، برایشان جالب نیست و آنها را اذیت می­‌کند. کشیدن گوش‌های بزرگ نشانه تمایل به موسیقی، دوست داشتن موسیقی، کنجکاوی و شاید نوعی اختلال شنوایی است. مثلاً کودکان ناشنوا یا گوش‌ها را ترسیم نمی­‌کنند یا آن را بزرگ می‌­کشند.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر گونه‌­های آدمک در نقاشی کودکان)

گاهی کودکان برای نقاشی آدمک خود گونه می کشند. ترسیم گونه‌­ها اگر به حالتی باشد که خندیدن را نشان دهد، مثلاً دو دایره که در دو طرف دهان کشیده می­‌شود، نوعی احساس شادی و خوشحالی و خوش‌خلقی را نشان می‌­دهد.

روانشناسی نقاشی آدمک کودکان

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر چانه آدمک در نقاشی کودکان)

نقش چانه در تفسیر آدمک بسیار حائز اهمیت است. ترسیم چانه نمادی از قدرت کلامی و تأیید خود است. اگر چانه خیلی دقیق کشیده شود، تمایل به تأیید شدن و قدرت را نشان می­‌دهد.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر موهای آدمک در نقاشی کودکان)

کشیدن مو در نقاشی آدمک کودکان نیز خود تفسیر و معنای خاصی دارد. کودکان مخصوصاً دختران زمانی که به سنی می­‌رسند که می‌­توانند هویت خود را تشخیص دهند، موها را ترسیم می­‌کنند که خود نمادی از هویت زنانه است. پسرانی که روی کشیدن موها زیاد تأکید دارند، نشانه خودشیفتگی و تمایلات زنانه است. گاهی موها نشانه پنهان‌کاری است و کودک از آن به عنوان نقاب استفاده می­‌کند.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر ریش و سبیل آدمک در نقاشی کودکان)

جالب است بدانید کودکان از سن ۶ سالگی به ترسیم ریش و سبیل می­‌پردازند. کودکی که برای آدمک ریش و سبیل را نقاشی می­‌کند، می­‌خواهد هویتی را برای آدمک خود تعیین کند.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر گردن آدمک در نقاشی کودکان)

کشیدن گردن در تفسیر آدمک در نقاشی کودکان نیز قابل توجه است زیرا گردن رابط بین ذهن و جسم است. کودکانی که گردن را نقاشی نمی­‌کنند، نشانه مادی‌گرایی است. کودکانی که گردن را ظریف و نازک می­‌کشند، تمایل به رشدیافتگی و نیاز به جاه‌طلبی را نشان می­‌دهند.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر ناف آدمک در نقاشی کودکان)

هنگامی که کودکان آدمک را نقاشی می کنند معمولاً ناف را رسم نمی­‌کنند. ترسیم ناف توسط کودکان گاهی نشانه کنجکاوی­‌های کودک در مورد احتمال تولدشان از این ناحیه است. روانشناسان معتقدند ناف نمادی از مرکزیت خود، توجه نکردن به دیگران و پیرامون است.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر دست­‌ها و پاهای آدمک در نقاشی کودکان)

عضو دیگری که در تفسیر نقاشی آدمک کودکان قابل بحث است کشیدن دست و پای آدمک است . کودکانی که دست‌ها و پاهایی تنومند و استوار نقاشی می‌­کنند، معمولاً اعتماد به نفسی بالا دارند. ساق پاهای بلند و طویل نشانه پویایی و فعالیت است و ساق‌های کوتاه نشانه تسلیم و فقدان پویایی است. پاهایی که به صورت باز از هم کشیده می­‌شوند، نشانه اطمینان است و پاهای به هم چسبیده معمولاً نشانه عدم اطمینان است. اگر پاها به صورت نوک‌تیز یا به سمت بالا کشیده شوند، گاهی نشانه درگیر شدن در کنجکاوی‌های جنسی است.

کشیدن پاها به صورت خلاف جهت هم به نوعی تعارض را نشان می­‌دهد. اگر دست‌ها و بازوها به سمت بالا کشیده شوند، نشانه شادی و خوشحالی است. کشیدن دست‌ها به صورت هشت در دو طرف تنه­ آدمک، طبیعی و نرمال است. اگر دست‌ها در آغوش آدمک و اغلب به صورت بسته ترسیم شود، نشانه احساس ناامنی و فاصله گرفتن از دیگران است. حذف و نکشیدن دست‌ها یا پنهان کردن آنها، شاید نوعی پنهان‌کاری را نشان می‌­دهد.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر کفش آدمک در نقاشی کودکان)

کشیدن کفش ها نیز در نقاشی آدمک کودکان معنا و مفهوم خاصی دارد بطوریکه کشیدن کفش‌ها و تأکید زیاد بر ظاهر کفش، نمادی از مردانگی است و تأکید بر درون کفش مثلاً رنگ کردن داخل کفش‌ها نمادی از زنانگی است.

تفسیر نقاشی کودکان و تفسیر آدمک (تفسیر دکمه و جواهرات آدمک در نقاشی کودکان)

کشیدن دکمه و جواهرات برای آدمک نیز دارای تفسیر می باشد . ترسیم دکمه‌­ها نشانه مهم جلوه دادن آدمک و تبعیت از نظم و حفظ آن و رعایت مقررات اجتماعی است. کشیدن جواهرات برای آدمک نشانه حس زیبایی‌شناسی و جلب توجه است.

نقاشی؛ فرصتی برای صحبت با کودک است

و در آخر نکته مهمی که خوب است والدین عزیز بدان توجه داشته باشند اینست که بچه‌ها به نقاشی علاقه ی زیادی دارند و آنچه می‌کشند بازتاب دنیای درونی آنهاست. بیشتر بچه ‌ها به کارهای هنری ‌شان فکر نمی‌کنند یا حتی آن را سانسور می‌کنند. در طول ۴۰ سال گذشته نقاشی کودکان به عنوان بخش مهمی از تشخیص‌ های متخصصان اطفال به کار می‌رود. نقاشی به آنها کمک می‌کند مراحل رشد کودک را در همان لحظه مشاهده کنند و درباره مشکل احتمالی آگاهی یابند. یک نقاشی ساده می‌تواند نگاهی اجمالی به جهان ‌بینی کودک، نقش او در خانواده و روابطش با دیگر اعضای خانواده و البته اعتماد به نفس او باشد. نقاشی همچنین می‌تواند میزان استحکام کودک و خانواده را نشان دهد که بسیار مهم است. نقاشی کودکان حتی می‌تواند اوضاع فرهنگی و نوع رفتارهای اعضای خانواده را با یکدیگر مشخص کند.

اما این هشدار را در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید معنای پنهان شده در نقاشی را بیابید نباید آنها را بیش از حد تفسیر کنید. نباید هر خطی که کودک می‌کشد را بخوانید، بهتر است نقاشی بچه‌ها را فرصتی برای صحبت کردن با فرزندتان تلقی کنید و درباره آنچه می‌خواسته بکشد با او حرف بزنید. سپس سؤال‌هایی از او بپرسید تا ارتباط‌تان را به این ترتیب با فرزندتان بیشتر کنید. حواس‌تان باشد بیش از حد بر او تأثیر نگذارید و او تحت‌تاثیر شما نباشد. مثلا بگویید: «درباره نقاشی‌ات برام تعریف کن. این آدما کین توی نقاشیت. چیکار دارن میکنن؟ چرا مامانو یا بابا رو این شکلی کشیدی؟»

separator line

مفاهیم نقاشی کودکان چیست؟ | گورد کمپانی

روانشناسی کودک از روی نقاشی | گورد کمپانی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 538 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.