گودر کمپانی جنون دزدی | نشانه ها، علت و درمان جنون کلپتومانیا - گودر کمپانی

کلپتومانیا یا جنون دزدی چیست؟

به گزارش گودر کمپانی : کلپتومانیا یا جنون دزدی ، بیماری است که با تمایل غیر قابل مقاومت در سرقت مشخص می شود. مبتلایان به این اختلال اقلامی را که به آنها نیازی ندارند، توانایی خرید آنها را دارند و یا ارزش پولی کمی دارند را سرقت می کنند. افراد مبتلا به کلپتومانیا تنشی را تجربه می کنند که با ارتکاب سرقت برطرف می شود.

کلپتومانیا اغلب در سنین بلوغ و در زنان بیشتر از مردان ظاهر می شود. از آنجا سرقت غیر قانونی است، این اختلال می تواند به عواقب حقوقی قابل توجهی منجر شود.افراد مبتلا به کلپتومانیا یا جنون دزدی ممکن است در اثر علائم خود دستگیر، محاکمه و زندانی شوند. یک بررسی بر روی بیماران بالینی نشان داد که بیش از ۶۸٪ افراد مبتلا به کلپتومانیا یا جنون سرقت به دلیل سرقت دستگیر شده اند. بیش از ۲۰٪ این بیماران به جرم خود محکوم و زندانی شده اند.

علائم و نشانه ها کلپتومانیا یا جنون دزدی

طبق معیارهای تشخیصی که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا در DSM-5 تعیین شده است، کلپتومانیا یا جنون دزدی با عدم توانایی مکرر در مقاومت در برابر میل به سرقت مشخص می شود. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند قبل از سرقت با افزایش فشار روبرو می شوند. در نتیجه هنگام انجام یک سرقت، اضطراب و تنش ایجاد می کنند. سرقت منجر به احساس رضایت، آسودگی و حتی لذت در این افراد می شود.این سرقت ممکن است تنشی را که فرد در حال تجربه آن بود برطرف کند. اما ممکن است به دنبال جنایت احساس گناه و پشیمانی داشته باشد. احساس شرم، خود سرزنشی و پشیمانی به دنبال یک قسمت سرقت در بین افراد کاملاً عادی است.

توجه به این نکته مهم است که کلپتومانیا به معنای سرقت برای منافع شخصی نیست. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به دلیل انگیزه مالی یا به دلیل طمع در مورد کالاهایی که می دزدند، نیستند. این سرقت ها نیز مربوط به عدم توانایی خرید وسایل مورد نیاز نیست. در بسیاری از موارد، ممکن است خود کالاها ارزش پولی داشته باشند و حتی هیچ ارزشی نداشته باشند.

گاهی اوقات فردی که دچار کلپتومانیا است، وسایل را در جایی دور نگه می دارد، که اغلب هرگز به آنها نگاه نمی شود یا مورد استفاده قرار نمی گیرد. دیگران ممکن است با هدیه دادن اجسام به سرقت رفته به دوستان و خانواده و یا حتی بازگرداندن آنها به محلی که از آنجا برده شده اند، خودش را از شر وسایل دزدیده شده خلاص کنند.موارد سرقت معمولاً شامل برنامه ریزی دقیق نیستند. غالباً خود به خود رخ می دهند. افراد مبتلا به این شرایط ممکن است در هنگام اشتیاق به سرقت در یک مکان عمومی مانند یک مرکز خرید یا سوپرمارکت باشند.

کلپتومانیا با دزدی و یا سرقت عادی از مغازه ها فرق دارد زیرا دزد مغازه ها معمولاً برای سرقت های خود برنامه ریزی می کنند و این رفتار را برای به دست آوردن وسایلی که توانایی خرید آن را ندارند انجام می دهند. از طرف دیگر، افراد مبتلا به کلپتومانیا خود به خود سرقت می کنند.کلپتومانیا می تواند به تنهایی رخ دهد، اما اغلب در کنار سایر موارد نیز ظاهر می شود. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است مستعد مصرف مواد و اضطراب و همچنین سایر اختلالات مرتبط با کنترل تکانه باشند.برخی اختلالات دیگر که می تواند در کنار جنون سرقت رخ می دهد، عبارتند از:

  • اختلالات خلقی
  • اختلال هراس
  • اختلال اضطراب جدایی
  • اختلال بدشکلی بدن
  • اختلال وسواس فکری عملی
  • سایر اختلالات کنترل تکانه

همچنین نشان داده شده است که این اختلال با مصرف مواد و الکل همراه است. برخی از کارشناسان معتقدند ممکن است نوعی ارتباط ژنتیکی مشترک بین اختلالات استفاده از مواد و کلپتومانیا وجود داشته باشد.تحقیقات همچنین نشان داده است که ۷۳ درصد از افراد مبتلا به کلپتومانیا نیز در دوره ای از زندگی خود با اختلال عاطفی تشخیص داده می شوند.همچنین در بین ۴۳ تا ۵۵٪ از افراد مبتلا به کلپتومانیا نیز یک اختلال شخصیت همزمان دیده شده است. شایع ترین اختلال شخصیت پارانوئید و شخصیت هیستریونیک است.برای تشخیص کلپتومانیا، ابتدا باید مشخص شود که علائم به بیماری روانی دیگری مانند اختلال سلوک یا اختلال شخصیت ضد اجتماعی مرتبط است یا نیست. در درجه اول باید احتمال ابتلا فرد به این اختلالات رد و یا تایید شود.

دلیل اصلی جنون سرقت

علت های جنون سرقت

دلایل دقیق کلپتومانیا تحت بررسی است. اگرچه گفته می شود که تأثیرات ژنتیکی و محیطی می تواند در این امر نقش داشته باشد. دیدگاه های مختلف در روانشناسی چند توضیح ممکن را پیشنهاد کرده است:

رویکرد روانکاوی: توضیحات روانکاوی، کلپتومانیا را به طرق مختلف مفهوم بندی کرده است. برخی معتقدند که افراد برای بدست آوردن اشیاء به سمت دزدی سوق داده می شوند تا به طور نمادین نوعی کمبود های اولیه خودشان را جبران کنند.

رویکرد شناختی-رفتاری: توضیحات رفتاری-شناختی نشان می دهد این اختلال ممکن است زمانی رخ دهد که فرد برای سرقت چیزی تحریک و تشویق می شود. در این وضعیت پس از وقوع اولین سرقت بدون عواقب منفی، احتمال وقوع مجدد این رفتار در آینده بیشتر می شود.از آنجا که عمل سرقت، استرس و تنشی را که فرد متحمل می شود برطرف می کند. این رفتار با کاهش استرس نیز همراه می شود. با گذشت زمان، فرد ممکن است به عنوان وسیله ای برای کنار آمدن و تسکین استرس، دست به سرقت بزند.

رویکرد زیست شناختی: توضیحات بیولوژیکی نشان می دهد که این رفتار ممکن است به مناطق خاصی از مغز و تنظیم نامناسب احتمالی انتقال دهنده های عصبی خاص مرتبط باشد. برخی بررسی ها کلپتومانیا را به اختلال عملکرد در لوب پیشانی مغز مرتبط دانسته اند. در دو مورد گزارش شده است که، ضربه صریح به لوب پیشانی منجر به علائم جسمی مانند سرگیجه، علائم رفتاری مانند پرخاشگری و علائم شناختی مانند از دست دادن حافظه و به دنبال آن بروز ناگهانی رفتارهای مربوط به کلپتومانیا می شود.بررسی ها همچنین نشان داده است که از SSRI ها برای درمان موثر کلپتومانیا استفاده شده است. تنظیم سروتونین ممکن است در این امر دخیل باشد. انتقال دهنده های عصبی دیگر مانند دوپامین و مخدرهای درون زا نیز ممکن است در پیشرفت این اختلال نقش داشته باشند.

حتماً بخوانید:

کلپتومانیا چقدر شایع است؟

تصور می شود که نسبتا نادر اشت. تخمین ها شیوع مادام العمر را در حدود ۳/۰ تا ۶/۰ از جمعیت قرار می دهد. اگرچه همچنین گفته شده است که تعداد واقعی ممکن است بیشتر باشد. شیوع دقیق کلپتومانیا مشخص نیست. اما تخمین زده می شود که تقریباً ۱٫۲ میلیون بزرگسال ایالات متحده یا ۶ نفر از هر ۱۰۰۰ فرد بزرگسال را تحت تأثیر قرار دهد.تخمین زده می شود که کلپتومانیا ۵ درصد از کل سرقت مغازه را تشکیل می دهد. این به ضرر اقتصادی سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار است.

از آنجا که افراد ممکن است از وضعیت خود احساس خجالت یا شرم کنند، تصور می شود که این اختلال کمتر گزارش داده می شود. داده های ملی ارزیابی شیوع در جمعیت عمومی وجود ندارد. اما اعدادی که از نمونه های بالینی گرفته شده نشان می دهد که کلپتومانیا ممکن است بسیار شایع تر از آن باشد که قبلاً تصور می شد. بررسی ها نشان داده که نزدیک به ۳٫۴-۲۸ درصد سرقت های فعلی را مطابق با کلپتومانیا گزارش کرده اند.

تشخیص جنون سرقت

کلپتومانیا به طور معمول توسط پزشک یا روان پزشک تشخیص داده می شود. از آنجا که کلپتومانیا معمولاً با سایر موارد از جمله اختلالات خوردن، سو ء مصرف مواد و الکل و اختلالات اضطرابی نیز همراه است، اغلب هنگامی که افراد برای علائم روانپزشکی همراه خود به پزشک مراجعه می کنند، این بیماری تشخیص داده می شود. اگر علائم کلپتومانیا منجر به دستگیری برای سرقت شود، ممکن است تشخیص صورت بگیرد.با معاینه اولیه توسط پزشک، ممکن است بیمار برای ارزیابی بیشتر به روانشناس یا روانپزشک ارجاع شود. تشخیص ممکن است شامل استفاده از مصاحبه با بیمار و بررسی سوابق قانونی باشد.

استفاده از مقیاس روان سنجی مانند مقیاس ارزیابی علائم کلپتومانیا (K-SAS) یا مقیاس وسواس اجباری ییل براون، اصلاح شده برای کلپتومانانیا (K-YBOCS) نیز ممکن است در تشخیص مفید باشد.ماهیت پنهانی این اختلال و همچنین احساس گناه و شرم در آن می تواند در تشخیص و درمان آن، اختلال ایجاد کند. در بعضی موارد، افراد فقط به دلیل تماس با سیستم حقوقی در نتیجه دستگیر شدن در هنگام سرقت، تشخیص داده و معالجه می شوند.

آیا جنون سرقت قابل درمان است ؟

درمان جنون سرقت

دو مورد از رایج ترین درمان های کلپتومانیا، عبارتند از:

داروها: مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI)، و همچنین سایر داروهای ضد افسردگی، در درمان علائم کلپتومانیا اثربخشی نشان داده اند. حتی ممکن است همراه با درمان شناختی-رفتاری مورد استفاده قرار گیرند.

روان درمانی: درمان شناختی-رفتاری، هم افکار و هم رفتارهایی را که در سرقت نقش دارند، هدف قرار می دهد. نشان داده شده است که روان درمانی در مدیریت علائم کلپتومانیا تا حدودی تأثیر دارد.روان درمانی اغلب گزینه اول درمان اختلالات کنترل تکانه است که بر روی علت اصلی سرقت و یافتن گزینه های جایگزین تاکید دارد.تشخیص زودهنگام و درمان موثر برای کمک به افرادی که علائم کلپتومانیا را در خود دارند، از پریشانی بی مورد و عواقب قانونی مرتبط با شرایط خود جلوگیری می کنند. همچنین بهتر است که هر نوع بیماری مشترکی را که ممکن است با این اختلال وجود داشته باشد، درمان شود.

سخن آخر : کلپتومانیا یک بیماری روانی جدی است که می تواند تأثیر عمده ای در عملکرد و زندگی فرد داشته باشد. این اختلال نه تنها می تواند به پریشانی قابل توجهی منجر شود، بلکه می تواند عواقب جدی حقوقی برای افرادی که گرفتار دزدی می شوند، داشته باشد. دستگیری، حبس و هزینه های حقوقی برای مبتلایان به کلپتومانیا غیر معمول نیست. خوشبختانه مراحلی وجود دارد که در صورت ابتلا به بیماری کلپتومانیا یا شما کسی که می شناسید می توانید آنها را انجام دهید. با درمان مناسب می توانید راه های مقابله با انگیزه های خود را پیدا کرده و رفتارهای منفی را جایگزین رفتارهای مفیدتر کنید. اگر مشکوک به کلپتومانیا هستید، با پزشک یا یک روان پزشک مشورت کنید. وی می تواند یک برنامه درمانی مناسب ترین نیاز شما تعیین کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 257 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 28 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.