گودر کمپانی درمان مشکلات جنسی نیاز به چه مشاوره ای دارد ؟ - گودر کمپانی

رایج ترین مشکلات جنسی چیست ؟

شاید احساس کنیم مشکل ما در رابطه جنسی بسیار شخصی است اما بسیاری از ما به دلیل تجارب، شرایط، نگرانی ها یا جنسیت با مسائل مشابه روبه رو میشویم. میتوان به کمک مشاوره به بسیاری از مشکلات جنسی در زنان و مردان رسیدگی کرد، آن را بهبود بخشید یا حتی بر آن فائق آمد.

مشکلات حین یا بعد از رابطه جنسی

این موارد شامل درد، احساس گناه، اضطراب یا تنهایی میشود. ابتدا باید به طرف مقابل اطمینان دهید که هیچ مشکل فیزیکی مانند گرفتگی مهبل (اسپاسم عضلات که باعث میشود رابطه ی جنسی دردناک یا غیر تحمل باشد)، عفونت یا بیماری مقاربتی، عفونتی مثل برفک، گرفتگی یا پارگی غلفه، ورم بیضه، التهاب پروستات یا خشکی واژن وجود ندارد.

گرفتن توصیه از پزشک عمومی یا متخصص در کلینیک سلامت جنسی ساده و محرمانه است. اگر از صحبت با پزشک عمومی خجالت میکشید یا دستپاچه میشوید، در منطقه ی خود دنبال کلینیکی بگردید که به وقت قبلی نیاز ندارد. در این صورت نیاز نیست اسم واقعی خود را بدهید.

مشکلات و نگرانی های جنسی به خاطر بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن، مشکلات جنسی ظاهر میشود و نگرانی و اضطراب بیشتری درمورد ظاهر بدن، اعتماد به نفس یا شخصیت خود به عنوان فردی جذاب به دنبال دارد. برانگیختگی جنسی از محرک های بصری در مردان دیگر مثل قبل آسان نیست، دیگر مثل گذشته نعوظشان سفت نیست و فاصله ی بین انزال مجدد بیشتر میشود.

اگر افکار خود را با صدای بلند به دیگری بگوییم، احساس آسودگی خاطر میکنیم و بهتر از این است که این افکار مدام در سرمان بچرخد. چیزی در فرایند صحبت کردن اتفاق میافتد که باعث میشود شرایط کاملا تغییر کند.

اعتیاد به رابطه جنسی

اعتیاد به رابطه جنسی، که بیش فعالی جنسی هم نامیده میشود، به وضعیتی اطلاق میشود که فرد در آن نمیتواند درمقابل یک فعالیت جنسی بخصوص مانند خودارضایی، تماشای پورن، پرداخت هزینه برای رابطه ی جنسی یا رابطه جنسی مجازی مقاومت کند یا انجام آن را متوقف سازد.

این اعتیاد هم مانند دیگر انواع اعتیاد منجر به احساس تنهایی، پشیمانی، درماندگی، اضطراب، افسوس و شرم میشود. درمان در مطب، برنامه های ۱۲ مرحله ای بازپروری، مشاوره ی خصوصی، گروه درمانی و درمان شناختی-رفتاری از جمله روش هایی است که میتوانید برای برطرف کردن معضل اعتیاد به رابطه جنسی از آن استفاده کنید.

از دست دادن صمیمیت و مشکلات رابطه

بسیاری از افراد نگران از دست رفتن احساس صمیمیت هستند و میپرسند آیا یک رابطه بدون احساس صمیمیت و نزدیکی دوام می آورد؟ اولین قدم برای رفع نگرانی این است که بدانیم چه تفکری از صمیمیت داریم.

یکی از خیریه های روابط به نام Relate (همدردی)، کوییزی درمورد رابطه جنسی و صمیمیت ابداع کرده که در تشخیص علت بروز مشکل، تعیین محرک های عاطفی و نحوه ی افزایش میزان صمیمیت برای بالا بردن حس رضایت و نزدیکی به شما کمک میکند. اگر هردو نفر با تراپیست رابطه یا مشاور زوج ها گفتگو کنند، میتوانند علت زمینه ای را پیدا کنند تا محیط امنی برای تعامل و گفتگو ایجاد شود.

مشاوره برای مشکلات جنسی

متفاوت بودن محرکهای جنسی

طبیعی است که در دوره های مختلف رابطه میزان میل جنسی متفاوت باشد. درحالیکه بسیاری از افراد راهی برای کنار آمدن با شرایط پیدا میکنند، کاهش یا افزایش ناگهانی میل جنسی برای بعضی منجر به بروز مشکل در تعامل یا احساس طرد شدن میشود. تراپیست گئوف بوتل درمورد بهبود ارتباط از طریق مشاوره میگوید:

برای ایجاد تغییر لازم است چیز دیگری بین زوج اتفاق بیفتد. این تغییر میتواند مربوط به رفتار، رویکرد یا فرایند تفکر باشد. معرفی الگوی جدید رفتار برای حل مشکل میتواند به چرخش شرایط رابطه کمک کند. مثلا تشخیص اهمیت گوش دادن بجای حرف زدن یا جواب دادن میتواند یک تغییر مفید باشد.

مشکلات پزشکی

ممکن است بیماری مزمن، دیابت یا سرطان روی زندگی جنسی شما تاثیر بگذارد. البته اگر بیماری های فوق در شما تشخیص داده شود لزوما به این معنی نیست که دچار اختلال جنسی میشوید اما استرس و نگرانی ناشی از آن روی سلامت جسمی و روحیتان اثر میگذارد.

دیابت UK یک کتابچه ی راهنما درمورد تعدادی از مشکلات کلیدی که ممکن است درصورت بروز دیابت رخ دهد نوشته است. اگر درحال حاضر سرطان دارید یا قبلا مورد درمان قرار گرفته اید، شرکت تحقیقات سرطان بریتانیا و گروه حمایت از سرطان مکمیلان سوالات متداول، تجارب و مواردی که میتوانید برای غلبه به مشکلات جنسی و رابطه ای امتحان کنید گرد آورده اند.

ایزابل وایت، تراپیست رابطه جنسی، درمورد مشکلات رایج جنسی که افراد پیر و جوان مبتلا به سرطان تجربه کرده اند بحث میکند.

مشکلات جنسی زنان

  1. درد هنگام رابطه : احساس درد هنگام برقراری رابطه ی جنسی، در بین زنانی که یائسه شده اند یا درحال یائسه شدن هستند بسیار شایع است. اندومتروز و کیست تخمدان ازجمله وضعیت هایی است که منجر به درد هنگام رابطه میشود
  2. اختلال ارگاسم : عوامل عصبی، مشکلات عروقی یا هورمونی و دارو ازجمله مواردی است که باعث بروز مشکل در ارگاسم میشود.
  3. از دست دادن میل جنسی : از دست دادن انگیزه ی جنسی در دوره های خاص از زندگی مانند هنگام بارداری و شرایط استرسزا برای زنان طبیعی است اما در برخی بیشتر دیده میشود.

مشاوره مشکلات جنسی

مشکلات جنسی مردان

  1. انزال زودهنگام: زمانیکه فرد هنگام دخول خیلی زود به انزال میرسد. میانگین زمان انزال پنج دقیقه در نظر گرفته میشود بنابراین اگر فرد قبل یا ظرف یک دقیقه به انزال برسد، دچار این مشکل است.
  2. دیرانزالی: به تاخیر در انزال یا عدم انزال حین برقراری رابطه ی جنسی اطلاق میشود. این وضعیت اختلال ارگاسم مردان هم نامیده میشود.
  3. انزال معکوس: این وضعیت که از همه نادر تر است زمانی اتفاق میافتد که اسپرم به جای خروج از مجرای ادرار و سر آلت به عقب و مثانه برمیگردد. در این حالت فرد به ارگاسم میرسد اما منی کم است یا دیده نمیشود.
  4. اختلال نعوظ : اختلال نعوظ، که ضعف جنسی هم نامیده میشود، وضعیتی است که فرد در آن نمیتواند به اندازه ای نعوظ را نگه دارد که برای برقراری رابطه رضایتبخش باشد.

چه زمان باید برای مشکل جنسی درخواست کمک کنم؟

قابل درک است که صحبت درمورد مشکلات جنسی برای بسیاری از افراد دشوار و شرم آور است. درنتیجه، برخی از درخواست کمک دوری میکنند. با اینحال، اگر در سکوت رنج ببرید، مشکل بد تر و منجر به نارضایتی و استرس زیادی در زندگی شما و اطرافیان (بخصوص شریکتان) میشود.

اگرچه ممکن است مشکلات جنسی ریشه در مسائل عمیق تر درون رابطه داشته باشد، اختلال جنسی هم رابطه را به هم میزند. رابطه ی جنسی بخش مهمی از پیوند و ارتباط میان دو نفر که در رابطه هستند را به خود اختصاص داده بطوری که بدون آن، زوج ها از هم دور میشوند. این وضعیت نشان میدهد که باید به فکر راه چاره و درخواست کمک بگردید.

در ادامه به علائمی اشاره میکنیم که نشان میدهد مشکلات جنسی روی رابطه تاثیر گذاشته:

  • رابطه جنسی باعث ناامیدی میشود.
  • رابطه جنسی دلیل دعوا است.
  • یک نفر یا هردو احساس میکنند ناراضی است یا شرایط ملال آور شده.
  • زوج ها از هم جدا میشوند و با هم تعامل ندارند.
  • یک نفر یا هردو احساس میکنند نادیده گرفته میشوند.

روش های درمان مشکل جنسی چیست؟

اولین قدم این است که برای ملاقات با پزشک عمومی خود نوبت بگیرید تا وضعیت شما تشخیص داده شود و روش های مناسب درمان بررسی شود. پزشک برای تعیین علت اختلال جنسی سوالاتی درمورد سابقه ی اجتماعی، جنسی و پزشکی میپرسد. برای تشخیص علل فیزیکی نیز آزمایش تجویز میشود تا داروی مخصوص به آن ارائه گردد.

اغلب دومین اقدام برای حل مشکل زوج هایی که دچار مشکل جنسی هستند رابطه جنسی درمانی توسط روانشناس یا روانپزشک است (که با عنوان درمان روانی جنسی هم شناخته میشود) و اگرچه صحبت درمورد جزئیات خصوصی و تاحدی شرم آور ترسناک است، صحبت با مشاور میتواند مفید واقع شود

درمان روانی-جنسی

متخصصان زیادی در دنیا در زمینه ی صحبت درمورد رابطه ی جنسی و کمک به افراد برای کشف و غلبه بر اختلال جنسی آموزش حرفه ای دیده اند. بخصوص تراپیست جنسی دانش زیادی درمورد انواع اختلالات جنسی دارد و توانایی او در کمک به افراد و زوج ها در تمام سنین برای تشخیص نیاز و امیال جنسی و رفع افکار منفی که روی توانایی آنها در لذت بردن از رابطه ی جنسی تاثیر میگذارد اثبات شده است.

درمان روانی-جنسی شامل کشف افسانه های خانوادگی و تابو های فرهنگی است که روی رفتار جنسی فرد تاثیر گذاشته. ممکن است این سوالات پرسیده شود: «اگر رابطه ی جنسی قبلا لذت بخش بوده، چه چیزی باعث تغییر آن شده است؟» و «چه چیزی لذت بخش و چه مواردی نا امیدکننده است؟».

بدین ترتیب، فرد به بررسی دوباره ی مفروضات و باور هایی میپردازد که عمیقا در او ریشه دوانده و بواسطه ی ارتباط خوب میان روانشناس یا روانپزشک و بیمار، فرصت پیدا کردن پاسخ و برقراری رابطه ی سالم تر فراهم می شود.

مشکلات جنسی و مشاوره

مشاور رابطه

مشاوره، که معمولا مشاور زوج ها نامیده میشود، به زوج ها کمک میکند تا ارتباط فیزیکی و درکشان از معنای رابطه جنسی را کشف کنند. شاید رابطه جنسی تبدیل به امری مکانیکی شده تا افراد به واسطه ی آن فاصله ی امنی میان خود برقرار کنند.

در اینصورت، طرف مقابل بخاطر از دست رفتن صمیمیت واعتماد، که به آنها اجازه میداد احساس امنیت داشته باشند و از رابطه جنسی لذت ببرند، ناراحت است. زمانیکه فرد راهی برای بروز خشم و ناامیدی خود نداشته باشد، از برقراری رابطه امتناع میکند تا این احساسات ممنوعه در اتاق خواب پیاده شود.

مواردی که ذکر شد تنها بخشی از مسائلی است که مشاور به آنها میپردازد تا به زوج ها کمک کند آگاهی بهتری نسبت به نیاز و امیال خود پیدا کنند و بتوانند به نتیجه ای برسند که برای هر دو موثر است.

مشاور یا رواندرمانگر باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

درحال حاضر، هیچ قانون یا قاعده ی رسمی برای تعیین سطح و آموزش مشاور مربوط به مسائل جنسی وجود ندارد. البته دوره های احراز صلاحیت، دریافت مجوز و کارگاه برای مشاوران در نظر گرفته شده تا دانش خود را در یک زمینه ی خاص بالا ببرند. بنابراین برای اینکه خیالتان راحت باشد بهتر است ببینید تراپیست در مسائل روانی-جنسی آموزش حرفه ای دیده یا خیر.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 551 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.