گودر کمپانی راهکارهایی برای کنترل جنون خرید یا وسوسه خرید آنی - گودر کمپانی

وسوسه خرید آنی یا جنون خرید چیست ؟

وسوسه خرید مانند سایر اعتیادهای رفتاری، اشتغال فکری است که می‌تواند منجر به بروز مشکل در سایر بخش‌های زندگی شود.

اعتیاد به خرید معمولاً در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگ‌سالی، اغلب با اختلالات دیگر ازجمله: اختلال روحی و اضطراب، اختلال مصرف مواد، اختلال خوردن، سایر اختلالات تکانه و اختلالات شخصیت رخ می‌دهد.

بعضی افراد، اختلال خرید را به‌عنوان راهی برای تلاش و افزایش عزت‌نفس خود در پیش می‌گیرند، اگرچه به نظر نمی‌رسد در این مورد زیاد مؤثر باشد

وسوسه خرید آنی تصمیم گیری لحظه ای برای خریدن یا استفاده از خدمات بدون برنامه‌ریزی قبلی است. افرادی که این ویژگی را دارند در اصطلاح روانشناسی به عنوان خریدارهای تکانشی شناخته می‌شوند.

تکانشی بودن یک ویژگی شخصیتی است که باعث می‌شود افراد کنترل کمی بر هیجانات خود داشته باشند و کارهایشان را بدون دوراندیشی و برنامه‌ریزی انجام دهند که این مسئله در مورد خریدارهای تکانشی هم صدق می‌کند.

در واقع آن چه که بیش از هر چیز بر وسوسه خرید لحظه ای آن‌ها تأثیر می‌گذارد ناتوانی در کنترل هیجانات و نداشتن برنامه‌ریزی برای انجام کارهاست.

جنون خرید / وسوسه خرید آنی / اعتیاد به خرید

کنترل جنون خرید یا وسوسه خرید آنی

در ادامه به راهکارهایی اشاره شده است که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید وسوسه خرید و تصمیم گیری‌های لحظه‌ای در این باره را کنترل کنید.

۱- برنامه‌ریزی مالی داشته باشید

هر ماه مخارج خود را از قبل پیش بینی و تلاش کنید تا در طول ماه بر اساس اولویت‌هایتان پیش بروید. شما می‌توانید هزینه‌ای را برای خرج‌های اضافی که صرفا بر اساس لذت می‌خواهید داشته باشید در نظر بگیرید. اگر همه چیز به طور دقیق از قبل پیش بینی شده باشد در مدیریت مالی خود کم‌تر به مشکل بر خواهید خورد.

۲- لیست خرید را از قبل آماده کنید

قبل از این‌که به خرید بروید، مشخص کنید که چه چیزهایی می‌خواهید بخرید و تا چه حد می‌توانید برای آن‌ها هزینه کنید. وقتی لیست دقیقی در دست شما باشد کم‌تر احتمال دارد به سمت هزینه‌های اضافی کشیده شوید. پس تلاش کنید قبل از رفتن به هر فروشگاه برای خود یک لیست مشخص داشته باشید.

۳- وقتی هیجان‌زده هستید به خرید نروید تا وسوسه خرید آنی نداشته باشید

از آنجایی که خرید تکانشی بیشتر ناشی از ناتوانی در کنترل هیجانات است، بهتر است زمان‌هایی که بسیار هیجان زده هستید را برای خرید کردن انتخاب نکنید. هیجانات شدید چه مثبت باشند چه منفی می‌توانند تصمیمات شما را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهند. در نتیجه به طور کل زمان‌هایی که شاد، غمگین یا عصبانی هستید وسوسه خرید در شما تشدید می‌شود.

۴- مقدار مشخصی پول همراه خود ببرید

همراه داشتن پول بیش از آنچه نیاز دارید به احتمال زیاد شما را به سمت خریدهای غیرضروری می‌کشاند. از قبل پیش بینی کنید که چقدر هزینه خواهید کرد و همان مقدار پول همراه خود داشته باشید و یا اگر پول نقد با خود حمل نمی‌کنید می‌توانید کارتی را برای روزهای خریدتان در نظر بگیرید و به مقدار نیاز درآن پول بریزید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که با کارت‌های بانکی اصلی خود به خرید می‌روند بیش از دیگران دست به خریدهای تکانشی می‌زنند.

۵- دست از مقایسه بردارید

اگر همیشه آنچه دارید یا ندارید را با دیگران مقایسه می‌کنید، هرگز از آنچه می‌خرید راضی نخواهید بود و دائما در وسوسه خرید چیزهای دیگر به سر می‌برید. نحوه‌ اندیشه شما تأثیر بسیار زیادی بر امیال، احساسات، رفتارها و تصمیمات شما خواهد داشت. سعی کنید افکارتان را بیش‌تر بررسی کنید و در جهت جایگزینی افکار مخرب با افکار سالم بیشتر تلاش کنید.

۶- در زمینه کنترل وسوسه خرید آنی می توانید به روانشناس مراجعه کنید

اگر وسوسه خرید آنی آنقدر در شما زیاد است که نمی‌توانید آن را تحت کنترلتان در بیاورید و جنبه‌های دیگر زندگی‌تان نیز تحت تأثیر آن قرار گرفته است، احتمالاً به مداخلات جدی‌تری نیاز دارید. در این صورت به یک روانشناس مراجعه کنید تا با ارزیابی روانی بیشتر بتواند راهکارهای مؤثرتری را به شما ارائه دهد.

نتیجه :

وسوسه خرید یا اعتیاد به خرید می‌تواند به‌اندازه هر اعتیاد دیگری آزاردهنده باشد، اما همیشه امید وجود دارد و حمایت اطرافیان می‌تواند به شما در کنترل هزینه‌ها کمک کند.

به خاطر داشته باشید شما فرد ارزشمندی هستید، مهم نیست چقدر توانایی مالی دارید. شما در زمینه این نوع اعتیاد چه نظری دارید؟ لطفاً دیدگاه خود را با کاربران ایران مدیر به اشتراک بگذرید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 447 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.