گودر کمپانی راهکارهای ساده برای افزایش اعتماد به نفس در رانندگی - گودر کمپانی

چگونه اعتماد به نفس خود را در رانندگی افزایش دهیم؟

برای آنکه بتوانید مثل یک فرد حرفه ای رانندگی کنید باید ماشینتان را بشناسید، این به این معنی می باشد که تمامی صداهایی که از ماشینتان به گوش می رسد را بشناسید و مطابق با آن عمل کنید، شناخت کافی در رابطه با ماشین تان می تواند به افزایش اعتماد به نفس در رانندگی شما کمک کند.
طی بررسی مشکلات شما عزیزان برای بهتر رانندگی کردن چند مورد اساسی را مورد نقد و بررسی قرار داده ایم تا بتوانند به بهتر رانندگی کردن، غلبه بر ترس از رانندگی ، استرس امتحان رانندگی و… کمک کنند.

چرا از رانندگی می ترسیم؟

ترس از رانندگی کردن ریشه در ضمیر ناخودآگاه شما دارد، ابتدا باید دلیل آنکه از رانندگی می ترسد را بیابید تا در ادامه با هم مسیر های غلبه بر این ترس را بیاموزیم.

دیدن سانحه تصادف و کاهش اعتماد به نفس در رانندگی

شاید بر اثر یک سانحه تصادف برای یک فردی که می شناختید اتفاق دردناکی رخ داده است و این در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت شده است که اگر من هم رانندگی کنم از کجا معلوم که این اتفاق برایم رخ نمی دهد؟ بعضا افراد شاهد یک تصادف بوده اند که در ضمیر ناخودآگاهشان آن ها را نسبت به رانندگی ترسانده است.
سعی کنید در یک محیط بدون تنش و آرام چشمانتان را ببندید فکر کنید که در چه سنی بودید که یک اتفاق بد در رانندگی جلوی چشمانتان رقم خورده است، این اتفاق را می توانید به واسطه تلویزیون دیده باشید.
شاید شاهد یک تصادف بوده اید و یا شاید وقتی خیلی کوچک بودید پدرتان برای مادرتان تعریف می کرده و شما تنها شنونده بودید. سعی کنید به خوبی فکر کنید تا ریشه آن را در سالهای گذشته زندگی تان بیابید.

 افزایش اعتماد به نفس در زمان رانندگی

ترس از رانندگی اطرافیان

ممکن است برادر یا خواهری داشته باشید که هنگام رانندگی آنها به شما استرس وارد می شود. فرقی ندارد آنها حرفه ای باشند یا مبتدی اصول رانندگی آنها برای شما استرس زا است. بر همین اسا ترس از رانندگی در شما ایجاد می شود. بگذارید با مثالی بهتر این موضوع را برای شما شرح دهم.
زمانی که برادرم رانندگی می کرد به شدت استرس داشتم چون او بسیار تند می رفت و به قول معروف عشق فرمان بود. گاهی اوقات از شدت ترس پاهایم را به پایین فشار می دادم و حس می کردم من به جای او باید ترمز بگیرم. متاسفانه تا مدت ها از رانندگی می ترسیدم و جرات پشت فرمان نشستن را نداشتم.

استرس وارد کردن کمک راننده

این که شما با چه کسی شروع به یادگیری رانندگی کنید بسیار حائز اهمیت است. در انتخاب افراد برای آموزش رانندگی دقت کنید زیرا آنها نقش اساسی در ادامه دادن یا ندادن رانندگی شما دارند.


روش های غلبه بر ترس از رانندگی

ابتدا باید بتوانید بر ترس از رانندگی تان غلبه کنید تا به افزایش اعتماد به نفس خود کمک کنید ، بعد آنکه ریشه ترس از رانندگی تان را پیدا کردید سعی کنید آن ترس را در ضمیر نا خودآگاهتان حل کنید.
تمامی امر رانندگی به این بر نمی گردد که تنها به کلاس آموزشی بروید و بعد از آن یک ماشین بخرید و آن را به دلیل ترس هایی که دارید در پارکینگ رها کنید؛ بعد از گرفتن گواهینامه تان بهتر است ریشه ترس از رانندگی تان را کاملا حل کنید.
وقتی ریشه اصلی ترستان را پیدا کردید باید با آن مواجه بشوید، به طور مثال اگر شما می ترسید که وارد اتوبان و یا بزرگراه ها شوید با یک راننده ایی که به آن اعتماد کامل دارید سوار ماشین شوید و کنارش بنشینید و در تمام طول مسیر به نحوه رفتار آن با فرمون و دنده توجه کنید.
گام های کوچک بردارید، هر روز به مدت ۱۵ دقیقه داخل ماشینتان بنشینید و آن را روشن کنید و داخل کوچه و یا حیاطتان (البته اگر حیاط وسیعی دارید) با کمترین سرعت چرخ بزنید. سعی کنید در ابتدای رانندگی تان محله هایی را برای رانندگی انتخاب کنید که کاملا آن ها را می شناسید و آشنایی نسبی نسبت به محیط دارید.

پیشگیری ترس از رانندگی

ترفندهایی برای غلبه بر ترس از رانندگی

برای افزایش اعتماد به نفس در رانندگی لازم است تمرین کنید. از ترفندهای زیر استفاده کنید تا به مرور زمان اعتماد به نفس خود را در رانندگی بالا ببرید.
۱. از رانندگی در جاده‌ها و خیابان‌های خلوت شروع کنید.
۲. مدیتیشن کنید تا تمرکز و آرامش خود را بالا ببرید.
۳. ماشین خود و اجزای آن را به خوبی بشناسید.
۴. مسیرهای جدید را امتحان کنید.
۵. نگران حرف‌های دیگر راننده ها نباشید.
۶. اگر احساس ناراحتی یا نگرانی کردید؛ کنار بزنید و استراحت کنید.
۷. عوامل حواس پرتی مثل گوشی یا هدفون را از خود دور کنید
۸. قبل از راه افتادن مسیر خود را در نقشه مشخص کنید.
۹. نگرانی خود را کنار بگذارید و تمرین کنید.
۱۰. به یاد داشته باشید که همه افراد اشتباه میکنند و شما تنها نیستید.


روش های مقابله با ترس از رانندگی

چگونه بر استرس امتحان رانندگی غلبه کنم

امتحان داشتن در هر زمینه ایی می تواند استرس زا باشد و شما دچار هیجانات احتمالی کند اما کافی است به چند مورد طلایی که در ادامه خدمتتان عرض می کنیم به خوبی توجه کنید تا به افزایش اعتماد به نفس در رانندگی تان کمک کند.

تصویر سازی ذهنی

سعی کنید روزهای قبل از امتحان رانندگی تصویرسازی ذهنی انجام دهید، تصویرسازی ذهنی به این صورت است که روی یک صندلی می نشینید و چشمانتان را می بندید تصور می کنید که در خیابان مورد علاقه تان در حال رانندگی هستید و در این حین دستانتان را به فرم فرمان گرفته و برای ادامه رانندگی در مسیر با پای راستتان گاز می دهید و حوستان باشد که هنگام دنده عوض کردن کلاچ را تا انتها بگیرید.
بعد از ۱۵ دقیقه رانندگی ماشین را خاموش می کنید و بعد چشمانتان را باز می کنید. انجام تصویر سازی می تواند در ۷۰ درصد مواقع به شما کمک بزرگی بکند تا اعتماد بنفستان را افزایش بدهید.
برای این که با تصویر سازی ذهنی بهتر آشنا شوید ما برای شما پادکست زندگی موفق با تصویر سازی ذهنی را آماده کرده ایم. برای آنایی بیشتر با تصویر سازی ذهنی می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

حفظ آرامش و تنفس های منظم

دومین مورد این است که قبل از امتحان نفس های منظم و عمیقی بکشید تا ذهنتان بهتر کار کند، دقت کردید وقتی فردی ناراحت و یا عصبانی می شود افراد به آن پیشنهاد می کنند که نفس های عمیق بکشد تا بر احساساتش چیره شود، اکنون شما نیز برای غلبه بر استرس و اضطرابی که دارید می توانید نفس عمیق بکشید تا آن حس ها را سرکوب کنید.

تمرکز در رانندگی

مورد آخر که از مهم ترین ها در غلبه بر استرس رانندگی است این خواهد بود که در حین رانندگی سکوت کنید و تمامی حواستان به رانندگی باشد نه به ری اکشن های مامور رانندگی و با آرامش و فرض اینکه در یک روز عادی در حال رانندگی هستید به مسیرتان ادامه بدهید.
برای افزایش تمرکز در امتحان رانندگی سعی کنید قبل از روز امتحان بفهمید امتحان رانندگی در کدام خیابان بر گزار خواهد شد تا قبل از امتحان در آن محیط حضور داشته باشید، آشنا بودن با محیط می تواند اطمینان خاطر نسبی را در ضمیر ناخودآگاه شما ایجاد کند.

چگونه با خیال راحت رانندگی کنیم؟

چگونه بر استرس امتحان رانندگی غلبه کنیم؟

راه های کاهش استرس امتحان رانندگی

برای کاهش استرس امتحان رانندگی باید بیشتر به امر افزایش اعتماد به نفس در رانندگی بپردازید، به این فکر کنید که شما شایسته رانندگی در کنار یک مامور راهنمایی و رانندگی را دارید و اگر مربی رانندگیتان در شما احساس ضعف و ناتوانی را می دید قطعا شما را برای امتحان رانندگی نمی فرستاد پس شما از سمت مربی رانندگیتان کاملا تایید شده هستید و این به این معنا خواهد بود که می توانید بدون حضور او رانندگی کنید.
سعی کنید در طول مسیری که رانندگی می کنید به تمامی علائم توجه داشته باشید و به خوبی از آن ها پیروی کنید و اگر در محلی با قرار دادن یک تابلو از شما خواسته شده بود که سرعتتان را کاهش بدهید بدون معطلی سرعتتان را بسته به خواسته ی تابلو تنظیم کنید هر چند که افرادی در خیابان پشت سر شما هستند و بی مورد بوق می زنند، آنها را نادیده بگیرید و هیچگونه ری اکشنی نسبت به آن ها نشان ندهید و تنها با آرامش به مسیرتان ادامه بدهید.

راه های تقویت رانندگی

برای تقویت رانندگی موارد زیادی وجود دارد که در پاراگراف های قبل خدمتتان عرض کردیم، تمامی موارد تست شده هستند و می توانند کمک بزرگی برای شما باشند که در ادامه تمامی آن ها را بر خواهیم شمرد:

  • تصویرسازی ذهنی
  • به خودتان ایمان داشته باشید
  • نفس های عمیق بکشید و بر ترس و اضطرابتان چیره شوید
  • سکوت کنید و بدون توجه به ری اکشن های مثبت و منفی افراد تنها با توجه به علامت های راهنمایی و رانندگی، رانندگی کنید
  • ترس های رانندگی تان را بشناسید و آن ها را از ریشه حل کنید.

حتماً بخوانید:

چگونه رانندگی را شروع کنیم؟

بعضا افراد سوال می پرسند که باید از کجا رانندگی را شروع کنیم؟ در ابتدای امر باید کاملا با تمامی اجرایی که قرار است با به کارگیری آن ها ماشین را حرکت بدهید را بشناسید، به همین منظور کلاس های پایه آیین نامه برگذار می شود که در این کلاس ها تنها علامت های راهنمایی رانندگی مد نظر نیست و سعی می شود تا شما را با تمامی اجزای ماشین آشنا کنند. در ابتدا باید نحوه کار با دنده، ترمز، کلاج، گاز و آیینه ها را بیاموزید.
به طور مثال اگر به شما یاد نداده باشند که کلاج را تا انتها بگیرید و بعد دنده عوض کنید هنگام تعویض دهنده به مشکل می خورید و این مشکل ساده می تواند در شما ایجاد استرس و اضطراب کند.
قبل از آنکه شروع به رانندگی کنید بهتر است اطمینان حاصل کنید که با تمامی اجزا و نحوه عملکرد آن آشنایی دارید و سپس برای افزایش اعتماد به نفس در رانندگی سعی کنید در محله هایی که به خوبی می شناسید به همراه مربی شروع به رانندگی کنید.

چگونه حرفه ای رانندگی کنیم؟

این امر که بتوانید حرفه ای رانندگی کنید تاثیر به سزایی بر افزایش اعتماد به نفس در رانندگی شما دارد، حرفه ایی رانندگی کردن مستلزم تمرین های مکرر خواهد بود،اینکه بتوانید با ماشینتان در یک خیابان و یا جاده خلوت که عبور و مرور محدودی دارد تمرین کنید تاثیر زیادی بر روی حرفه ای رانندگی کردنتان دارد، سعی کنید در آب و هوای مختلف در محیطی خلوت با ماشینتان تمرین کنید.
اینکه بتوانید در یک روز بارانی به خوبی یک روز آفتابی کنترل ماشینتان را به دست بگیرید حرفه ای شدن شما را بازتاب می کند. سعی کنید صدای موتورتان را بشناسید و با توجه به صدای موتور ماشین دور موتور و سرعت موتور را تنظیم کنید و بدون آنکه مدام به عقربه ها نگاه کنید برای تعویض دنده تنها با به کارگیری شنواییتان این کار را انجام بدهید و ماشینتان را کنترل کنید، این امر می تواند کمک کند که حواستان به جاده باشد و کمتر چشم از جاده بردارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 494 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 3 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.