گودر کمپانی روانشناسی خیانت | ریشه و علل خیانت و درمان آن - گودر کمپانی

روانشناسی خیانت (psychology of betrayal)

روانشناسی خیانت یکی از شاخه ها و زمینه هایی از علم روانشناسی است که عموم مردم با آن سر و کار دارند . روانشناسی خیانت به خیانت در ابعاد گسترده می پردازد و محققانی که در این زمینه فعالیت می کنند به موارد و مسائل مربوط به این مطلب به طور گسترده می پردازند .

روانشناسی خیانت گاهی ریشه را در ضعف زوجین در ارتباط سازی مطرح می کند .گاهی فرهنگ و ضعف در این زمینه بعوان مشکل اصلی در روانشناسی خیانت مورد بررسی قرار می گیرد . روانشناسی خیانت موضوعات و موارد مرتبط با مسائل مالی و عواقب مشکلات مالی در به وجود آمدن خیانت نیز م یپردازد .

از دیگر مواردی که روانشناسی خیانت به آن می پردازد مهم بودن کیفیت رابطه جنسی در زندگی زناشویی است و این شاخه از روانشناسی کمک شایانی در بهبود این موضوع به افراد می کند که در ادامه به صورت کامل تر به این موارد می پردازیم .

شرایط روانی و جسمی فرد خیانت دیده

پس از تجربه خیانت چه اتفاقی برای فردی که مورد خیانت واقع شده است می افتد؟ و مهمترین تغییرات جسمانی و روانی در اینگونه افراد چیست؟

وضعیت روانی فرد خیانت دیده چگونه خواهد بود؟

وقتی فردی متوجه خیانت همسرش می شود نگاهش به دنیا تیره و تار شده و خود را فردی ساده لوح و خوش خیال تلقی می کند، ضربه روحی وارده به این فرد بسیار عمیق است.

اعتقادش به نظم و عدالت در جهان زیر سؤال می رود و به یکباره همه آن ارزش ها و کنترلی که برای زندگی اش متصور بوده محو و نابود می گردد. زیر فشار احساسات متناقض خورد شده و از خود می پرسد: نکند دارم دیوانه می شوم.

اما باید گفت تمام این احساسات و سرگشتگی ها عکس العملی واقعی و عادی است اگر غیر از این باشد جای تعجب دارد. بزرگ ترین تهدید برای بهبود روابط زناشویی « از دست دادن امید » است.

فرد از نظر روانی تا مدتی علاقه و اشتیاق به انجام فعالیت های سابق را ازدست می دهد تمرکز نداشته و اعتماد به نفسش به شدت کاهش یافته و احساس استیصال شدیدی دارد، خود را فلج و خالی از احسـاس می بیند.

یکی از سؤالات بنیادینی که ذهن فرد را به شدت درگیر می کند این است: اگر تو شریک زندگی ام، همان که تا به الان فکر می کردم نیستی، پس رابطه ما دورغی بیش نبوده است. بنابراین با این طرز فکر احساسی از پوچی گریبان گیر فرد می شود.

اگر وی در گذشته خود را فردی توانا، جسور، شوخ طبع، با محبت، گرم و دوست داشتنی و جذاب می دیده، اکنون خود را آدمی حسـود، تنـگ نظر ، بدبین و شکاک، تحقـیر شده، ترسیده، تنها، زشت و تندخـو می بیند و در نتیجه حس از خود بیگانگی به او دست می دهد و این حس زخم بسیار عمیق تری از خود خیانت بر جای می گذارد.

وقتی فرد حس استثنایی بودن را از دست می دهد و حس یکی بودن با همسرش مانند سرابی محو می شود نه تنها در جایگاه همسر بلکه در مقام پدر و مادر هم مأیوس و سرخورده شده و خود را بی ارزش دانسته و حس می کند چیزی نداری که حتی به فرزندانش ارائه کند.

آثار خیانت - بعد از خیانت همسر چه کنیم - مشاوره در مورد خیانت شوهر - افسردگی بعد از خیانت شوهر

بعضی افراد وقتی متوجه می شوند که مورد خیانت قرار گرفته اند احساس بی هویتی می کنند و در نتیجه هر کاری می کنند تا همسر خود را باز پس گیرند حتی به قیمت خوار و ذلیل کردن خودشان در واقع به دلیل شوک عاطفی وارده دست به رفتارهایی می زنند که منجر به خودانزجاری و تأسف می شود اما باید دانست که همه این کارها به دلیل رنج روحی است.

معمولاً ذهن برای محافظت از ما در برابر آسیب های احتمالی آینده خاطره دردناک کنونی را در خود حفظ کرده ، اگر از همسرتان جدا شوید این بی اعتمادی به روابط بعدی شما انتقال خواهد یافت و اگر با همسرتان بمانید، بی اعتمادی تان کم رنگ تر خواهد شد اما به کلی از بین نخواهد رفت.

وضعیت جسمانی فرد خیانت دیده:

وضعیت جسمانی فرد خیانت دیده چگونه خواهد بود؟

تغییرات فیزیولوژیک در سیستم اعصاب به دلیل ترشح آدرنالین و سایر هورمون های وابسته به تنش و به دلیل ترشح بیش از حد آدرنالین تحریک سیستم اعصاب سمپاتیک بدن این فرد مدام حالاتی از اضطراب و بی قراری را تجربه می کند، خواب راحتی ندارد، مدام گوش به زنگ است و از فرط فکر و خیال زیاد چیزی نمانده از پای درآید، مدام کابوس می بیند در بیداری زمان و مکان را فراموش میکند و زمان برایش دیر می گذرد.

نتیجه خیانت به همسر

عاقبت خیانت به همسر در نهایت به جز ویرانی چیزی نخواهد بود . رنج خیانتی که زن تحمل میکند میتواند زندگی او را نابود کند . اکثر زنانی که به آنها از طرف شوهرشان خیانتی انجام گرفته در نهایت به زنانی افسرده و سرخورده تبدیل می شوند که هیچ چیزی در دنیا شادشان نمی کند .

زندگی زوجین به قدری سرد می شود که گاهی طلاق تنها چاره خیانت می شود نه چیز دیگری . حکم خیانت مرد به زن در قانون ، شرع و عرف هرچه که باشد به احتمال قریب به یقین دیگر به ساختن مجدد آن زندگی امیدی نیست . در مشاوره خیانت زناشویی همیشه توصیه می شود که در ابتدا و تا نگرفتن تصمیم قطعی موضوع را با فرزندان در میان نگذارید . از نظر روانشناسی خیانت ، بچه ایی که والدینشان درگیر مقوله خیانت هستند در معرض صدمات جبران ناپذیری قرار می گیرند .

آیا درمانی برای خیانت می توان یافت؟

خوش بختانه می توان این نوید را به بسیاری از زوجین داد که آمار قابل توجهی از افرادی که خیانت کرده اند و خیانت دیده اند زمانی که برای درمان و بهبودی رابطه شان به روانشناسان و متخصصین این حوزه رجوع کرده اند توانسته اند رابطه را تا حد زیادی ترمیم کنند.

راهکارهای درمانی بسیار گسترده است و در جلسات مشاوره با افراد متخصص درمان انجام می شود اما آن کسی که خیانت می کند باید یک سری تکنیک ها را انجام دهد که به یکی از آن ها می پردازیم .

در ابتدا فرد باید تا یک مدت طولانی سعی نماید تا اعتماد طرف مقابل که ویران کرده است را برگرداند . افراد فکر می کنند تلفن همراه یک وسیله شخصی است اما زوج ها باید بدانند برای زوج ها تلفن همراه یک وسیله شخصی نیست و باید همیشه در دسترس فرد مقابل باشد . خیانت قطعا و قطعا ترمیم می شود اما ممکن است دو سال زمان ببرد .

روانشناسی خیانت مرد به زن - تست روانشناسی خیانت زنان - روانشناسی بعد از خیانت - تعریف خیانت از نظر روانشناسی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 541 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.