گودر کمپانی روانشناسی کینه | علت کینه ورزی و راه های درمان آن - گودر کمپانی

روانشناسی کینه : همه چیز در مورد افراد کینه ای

برای شما هم پیش آمده که حرفی و یا رفتاری از کسی برای مدتی روی دلتان سنگینی کرده باشد و شما برای خلاص شدن از این وضعیت، به زعم خودتان آن فرد را بخشیده باشید ولی بعد از مدتی با کوچکترین جرقه ای آتش رنجشتان از او دوباره روشن شود و حالتان از قبل هم بدتر بشود؟ فکر می کنید که چرا شما گاهی اوقات موفق به گذشت کردن نمی شوید و برای رسیدن به این هدف چه کار باید بکنید؟ به عبارت دیگر، چه کارهایی باید بکنید تا گذشت کردن حالتان را بهتر کند؟ برای رسیدن به این هدف باید چه کار کرد؟

در این مقاله سعی بر این شده است تا همه چیز در مورد افراد کینه ای بازگو شود و راه های درمان نیز به شما عزیزان داده شود. برای اینکه از طرز برخورد با افراد کینه ای آگاهی داشته باشید تا در زندگی با این افراد کمتر آسیب ببینید و همچنین خودتان را کمتر در معرض خطر قرار دهید می توانید با ما در گورد کمپانی همراه باشید.

بخشش افراد از جمله از زیباترین صفات خداست هر فردی که بتواند افراد را به راحتی ببخشد در واقع به خود و درون خود کمک بسیاری کرده است و همواره در آرامش به سر میبرد. اما با این حال افرادی هستند که با هر چیز کوچک و یا بزرگ از اطراف خود ناراحت می شوند و از آنها کینه به دل می گیرند برای اینکه در برخورد با این افراد دچار مشکل نشوید می توانید مقاله ما را مطالعه نمایید.

چه عواملی می توانند باعث کینه ای شدن افراد شود؟

هر فردی در ابتدای تولد خود از صفات خداوند و پاکی برخوردار است اما این امکان وجود دارد که پس از مدتی و با بزرگ شدن فرد در شرایط و خانواده و مسائلی که برای آن اتفاق می افتد بخشندگی اش کمرنگ شود و حس کینه در آن افزایش یابد.

عوامل کینه ورزی

  1. افرادی که ایمانشان ضعیف است: این افراد بیمار دل هستند و ریشه ی آن نداشتن ایمان است
  2. مورد وسوسه شیطان قرار گرفتن: شیطان همیشه قصد گمراهی انسان را داشته است و علاقه مند است تا تفرقه و دشمنی را بین اهل ایمان رواج دهد و با رشد کینه در دل انسان های کم ایمان این کار را انجام میدهد.
  3. داشتن توقعات زیاد در بین مردم: توقعات بیش از اندازه میتواند از عامل ایجاد و ریشه ی کینه توزی باشد، انسان ها باید هر فرد را همانگو هست با تمام خوبی ها و بدی هایش بخواهد و اصلا افراد را همانگونه که خود دوست دارد در ذهن خود بسازد هر انسانی دارای ویژگی های خوب و یا بد است که شما باید این قدرت را در خود افزایش دهید و واقع بین باشید که هر فردی که در اطراف شماست میتواند خوب و یا در زمانی بد باشد شما باید قدرت تحمل خود را افزایش دهید.
  4. نداشتن فضیلت: بیان فضیلت هایی که میدانید طرف مقابل از آن برخوردار نیست ریشه ی کینه توزی را در دل او می افزاید شما باید از سخن گفتن و بیان موضوعاتی که فرد مقابل علاقه ای به آن ندارد بپرهیزید بنابراین سخنان و بیانات خود را مطابق با شخصیت افراد تطبیق دهید.
  5. بدگویی و سخن چینی: هیچ گاه سعی بر این نداشته باشید که پشت سر کسی اقدام به بدگویی و سخن چینی کنید زیرا که علاوه بر اینکه این امر از پایه و اساس غلط است باعث می شود کینه ی فرد مورد نظر را تشدید نمایید.
  6. دعوا و ناراحتی از دیگران: دعوا و ناراحتی از دیگران ریشه ی دوستی ها را از بین می برد و باعث کینه توزی می شود.

مضرات کینه - درمان کینه در قرآن - با مردان کینه ای چگونه رفتار کنیم - خیلی کینه ای هستم

معایب داشتن کینه در دل چیست؟

  • کینه میتواند باعث از بین رفتن خوبی ها شود.
  • باعث بسیاری از فتنه ها ، دعواها و آشوب ها کینه توزى است.
  • کینه میتواند اندوه و عذاب را در افراد بالا ببرد.
  • افرادی که کینه در دل دارند مدام به فکر انتقام هستند و از زندگی ای که خداوند یک بار به آنها عطا نموده است لذت نمیبرند.

دانستن همه چیز در مورد افراد کینه ای

دانستن همه چیز در مورد افراد کینه ای میتواند شما را به آگاهی کامل در مورد کلیه ی مسائل از جمله چرا افراد اصلا دچار کینه می شوند و چه ضرر هایی را فرد کینه ای تجربه مینماید ، چگونه باید با این افراد برخورد کرد؟

راه های درمان کینه

یکی از راه های درمان کینه این است که بدی ها را با نیکی و خوبی پاسخ دهید در غیر این صورت این تنها شما هستید که عذاب می کشید.

هر انسان حتی قادر هست دشمنان خود را نیز ارشاد کند و به راه راست هدایت نماید انسانی که دارای کمال باشد و از فضیلت برخوردار باشد آنچنان با دشمنان خود برخورد میکند که آنها خودشان دچار اشتباه خود شوند شما با بخشش مردم و نداشتن کینه از آنها میتوانید فکر و روح خود را نیز پرورش دهید و به کمال برسید با این کار هم خود و هم فردی را که به شما بدی کرده است را به راه راست هدایت میکنید در واقع با کینه توزی و دشمنی هیچ چیز درست نمیشود و بلکه اوضاع قطعا بدتر خواهد شد.

شما می توانید برای درمان کینه در خود خود را جای فرد مقابل قرار دهید و جای او فکر کنید و بیندیشد و خود را در جایگاه او قرار دهید شاید این فرد در آن زمان عصبانی بوده است و کنترل خودش را از دست داده است و نتوانسته است خود را کنترل کند بنابراین اگر شما بدون درک آن فرد بلافاصله از آن کینه بگیرید کار درستی نکرده اید زیرا که انسان ها همه اعضای یکدیگرند و باید یکدیگر را درک کنند اگر این افراد یکدیگر را درک نکنند و تنها در شادی ها با یکدیگر هم قدم شوند جایی برای آرامش و دوستی در جامعه نخواهید یافت بنابراین همانگونه که در شادی ها و محبت ها با یکدیگر هستند در غم و عصبانیت نیز با هم باشید تا دوباره اوضاع به روال عادی برگردد.

نحوه رفتار با افراد کینه ای | چگونه با این افراد سازگار شویم؟

از راه های درمان کینه نیز میتوان به تقویت ایمان نیز اشاره کرد: اگر ایمان خود را گسترش دهید روح خود را به خدا نزدیکتر کنید و ارزش ها و ویژگی ها بالاتری را در خود پیدا کنید هیچگاه به خود اجازه نمیدهید که کینه ی کسی را در قلب خود نگه دارید قلب جایگاه مهر و محبت و بزرگواریست نه کینه توزی بنابراین تقوا خود را گسترش دهید و ارزش ها و کمالات خود را بالا ببرید با خدا معامله کنید افراد را ببخشید و از خدا بخواهید یار و یاور شما باشد.

ناراحتی خودتان را خودتان ریشه یابی و بررسی کنید و خودتان به خودتان آرامش دهید و مسئله ای که باعث رنجش شما شده است را فورا از خود دور کنید شما هنگامی که یک فیلم میبینید که صحنه ای دلخراش دارد هیچگاه چندین هزار بار تماشا نمی کنید و فورا از ادامه فیلم دیدن هم خودداری می کنید پس با فکر های بد هم همین کار را کنید فورا همه چیز را فراموش کنید و آرامش را خودتان به خودتان هدیه دهید کینه ای بودن و دائم حس انتقام داشتن و جنگ و جدل ارزش چندانی ندارد اما آرامش شما در زندگی کوتاهی که خدا به شما هدیه داده است واقعا با ارزش است و قابل بیان نیست.

نحوه برخورد با آدم کینه ای (طرز درست رفتار با افراد کینه ای )

  1. می توایند برای اشتباه خود و حرف و کاری که باعث شده است کسی را ناراحت کند عذرخواهی کنید. با عذر خواهی اصلا کوچیک نمی شوید بلکه آرامش را به خود و طرف مقابلتان هدیه میدهید.
  2. با فرد مقابل همدردی کنید می توانید از او بپرسید که چه کاری برای جبران و بهتر شدن اوضاع می توانید انجام دهید.
  3. شما می توانید اگر فرد دچار سوء تفاهم شده است و موضوع را بزرگ کرده است او را آگاه سازید که منظوری نداشته اید.
  4. دقت داشته باشید که شما نباید عذرخواهی های خود را کش دهید و فرد را مدام تحریک به کینه توزی کنید پس از عذر خواهی راه خود را ادامه دهید انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است تا فرد نیز به روال عادی و آرامش خود برگردد.
  5. افراد کینه ای در دورن خود رنج فراوان می کشند و اگر شما بتوانید این رنج ها و مسائل درونی او را با یک معذرت خواهی حل نمایید هم به یک انسان کمک کرده اید که بسیار زیبا و با ارزش است و هم می توانید با این کار خود حتی اقدام به درمان این فرد نمایید.

چرا کینه ای بودن بد است؟

کینه ای بودن بد است و اصلا مورد تایید نمی باشد زیرا که این کار می تواند روانتان را بیمار می کند دائما در حال حرص خوردن باشید و اضطراب، وسواس و افسردگی را درون وجود خود به وجود آورید.

کینه ای بودن بد است زیرا که باعث می شود شما هیچگاه از زندگی لذت نبرید و دائما به این فکر باشید که چه کسی چی گفت و چکاری انجام داد و چرا این کار را کرد.

افراد کینه ای تمام فکر و ذهن خود را به جای اینکه در راه پیشرفت و موفقیت های خود صرف نمایند صرف این کرده اند که به مسائل و رفتار دیگران بیندیشند و قطعا بازی دنیا را باخته اند زیرا که شما تنها باید در حیطه ای اندیشه کنید که قادر به تغییر آن باشید و شما اصلا نمی توانید کسی را تغییر دهید مگر خودتان را.

کینه چیست - کینه ای یعنی چه - قلب کینه ای - کینه ای نباشید

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 483 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.