گودر کمپانی عروسک اسباب بازی چه تاثیری در رشد کودک دارد؟ - گودر کمپانی

یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه کودکان، بازی با عروسک و یا به عبارتی عروسک اسباب بازی است که باعث رشد و تربیت کودک می‌شود. در حقیقت، عروسک از گذشته‌های دور تا کنون یکی از مهم‌ترین اسباب بازی‌ها در میان کودکان بوده است. به طور معمول برای بررسی نزدیک‌ترین زاویه به شخصیت کودک، بازی او با عروسکش مورد توجه روانشناسان کودک قرار می‌گیرد.

این نوع از بازی کردن، فرایند یادگیری را برای کودک تسهیل می‌کند و موجب ارضای بسیاری از نیازهای اساسی و زیر بنایی کودک نیز می‌شود. بنابر آنچه گفته شد عروسک اسباب بازی دارای تاثیرهای بسیاری بر رشد کودک است که در این مقاله به بررسی چند نمونه از این تاثیرات خواهیم پرداخت.

۱- عروسک اسباب بازی به تخلیه انرژی کودک کمک می‌کند

به طور معمول کودکان بسیار پر بار و پر انرژی هستند و نیاز دارند تا این میزان از انرژی را به نحوی بروز دهند. اگر این انرژی بالا، از طریق روش‌های سالم تخلیه نشود کودک، بیقراری می‌کند و پر کاری ناسالم خواهد داشت. از طرف دیگر استفاده مثبت از این میزان انرژی موجب می‌شود تا اعتماد به نفس کودک افزایش یابد و اراده او تقویت گردد.

در این میان نقش عروسک اسباب بازی، نقشی بسیار موثر و مثال زدنی در تخلیه انرژی کودک به شمار می‌رود. از این طریق، عروسک اسباب بازی، هم آرامش روحی کودک را افزایش می‌دهد و هم به پویایی رفتار او کمک می‌کند. اگر این انرژی از طریق کار و بازی با اسباب بازی‌هایی از قبیل عروسک، تخلیه نشود کودک انرژی خود را به ذخایر عمیق خود، واپس می‌زند و این حالت در او ایجاد اضطراب می‌کند.

چراکه کودک از طریق بازی با عروسک، اضطراب‌های خود از قبیل عصبانیت، فریاد، اشک ریختن و… را به والدین و مربیان نشان خواهد داد و اگر نشان ندهد این اضطراب‌ها از طرق دیگر نظیر شب ادراری، کهیر، اگزما و…. بروز داده خواهند شد.

۲- عروسک، اسباب بازی منحصر به فرد در تخلیه روانی کودک است

عروسک اسباب بازی (http://blueshop2020.com/product-category/dolls/)، علاوه بر تخلیه انرژی‌های کودک می‌تواند به تخلیه روانی او نیز کمک بسیاری نماید. کودک به عروسک خود اعتماد بسیاری دارد. او در هر شرایطی احساسات و عواطف خود را با عروسکش در میان می‌گذارد. چراکه احساس می‌کند عروسک هم می‌تواند احساس و عواطف او را تجربه کند. این حالت موجب می‌شود تا کودک مورد تخلیه روانی قرار بگیرد و درک و فهم بهتری از امور پیدا کند. عروسک به کودک این امکان را می‌دهد تا بزرگ شود و مسائل بسیاری را با تجربه کودکانه خویش، درک و فهم کند.

از طرف دیگر، کودک از طریق عروسک اسباب بازی خود و بازی کردن با آن، بعضی از نیازهای دیگر خود را نیز تامین می‌کند. در حقیقت کودک، نیازهایی از قبیل کسب موفقیت در امور، رهبری و اداره کردن، امنیت، نیاز به آزادی و… را از طریق برخورد با عروسک خویش می‌آموزد.

۳- عروسک اسباب بازی، ابزاری برای تمرین مهارت‌های فرزند پروری است

یکی از دلائل عمده که موجب می‌شود مادران بهتر از پدران بتوانند به انجام اموری از قبیل پرستاری از کودک اقدام کنند و این قبیل امور را بهتر بلد باشند این است که دختران در کودکی، انواع آموزش‌ها و مهارت‌های فرزند پروری را از طریق عروسک اسباب بازی خود یادگرفته‌اند.

کودکان دختر در کودکی، نحوه بغل کردن فرزند را از طریق بازی کردن با عروسک خود آموخته‌اند. این کودکان در حین بازی، به عروسک خود شیر می‌دهند و یا پوشک عروسک را عوض می‌کنند. این امور و انجام دادن آن، طبیعتا تاثیر بسیار فراوانی را در رشد درونی این کودکان ایجاد می‌کند.

از طرف دیگر اعتماد به نفس دخترانی که با عروسک بازی می‌کنند در برابر مسائلی مانند پرستاری از کودک، بسیار بالاتر از سایرین است. چرکه آن‌ها در کودکی خود و در محیط امن خانواده، با آزمون و خطای بسیار در برخورد با عروسک خود، این قبیل رفتارهای فرزند پروری را به خوبی آموخته‌اند.

مجموعه این عوامل سبب می‌شود تا هگامی که یک کودک دختر با یک نوزاد تنها می‌شود بتواند با آن نوزاد ارتباط خوبی برقرار کند چرا که این نحوه تعامل را از طریق برخورد با عروسک خویش به خوبی تمرین کرده است. از طرف دیگر عروسک بازی موجب می‌شود تا کودک در مورد آینده خود نیز فکر کند و در زمینه آن تصمیم گیری نماید. پذیرش نقش‌هایی مانند نقش معلم، پرستار، دکتر و… در حین عروسک بازی از این دسته است.

تاثیر انواع عروسک بر روان کودک

۴- عروسک اسباب بازی در ابتکار کودک نقش موثر دارد

عروسک در زمره اسباب بازی‌هایی است که اصطلاحا به آنان اسباب بازی سازمان نیافته گفته می‌شود. این دسته از اسباب بازی‌ها شکل تعیین شده‌ای ندارند و کودک می‌تواند با به کارگیری این ابزار، ابتکار و تخیل خود را پرورش دهد و فعالیت‌های نوینی را تجربه کند. بنابراین عروسک اسباب بازی موجب می‌شود تا فکر کودک پرورش یابد و قدرت تشخیص او بالا برود و از این طریق موقعیت‌های مختلف بازی توسط کودک تجربه شود.

نکته قابل ذکر این است که انواع مختلف وسائل بازی از جمله عروسک اسباب بازی را باید از مراکز و فروشگاه‌های معتبر ماند بلو اسلایم (http://blueshop2020.com/) تهیه نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 471 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.