گودر کمپانی علت سندرم (daddy issue) ارتباط دختران با مردان سن بالا - گودر کمپانی

سندرم daddy issue چیست ؟

سندرم daddy issue نوعی وضعیت روانی است که در آن دختر به دلیل عدم دریافت محبت و توجه از جانب پدر واردِ روابط ناهمخوان (مثل رابطه با مردی با تفاوت سنی زیاد) می‌شود.

او در این رابطه خود را در قالب کودکی ظاهر می‌کند تا بتواند نیازهای اولیه تامین نشده از جانب پدر را در خلال یک موقعیت مشابه دیگر ترمیم و بازسازی کند.

سندرم daddy issue در پسران هم امکان بروز دارد اما طرح و بسط آن در دختران بارزتر و قابل بحث‌تر است چرا که دختران با پسران به خصوص از لحاظ عاطفی تفاوت‌های بسیار دارند.

عدم توجه و عدم ارضای نیازهای عاطفی دختران از جانب پدر در درون دختر یک خلاء عاطفی به وجود می‌آورد. دختران مبتلا به این سندرم معمولا رفتارهای آسیب زایی را در ارتباط با جنس مخالف در پی می‌گیرند.

ارتباط جنسی متعدد، ارتباط با مردان سن بالا و چسبندگی در روابط از جمله نشانه‌های رفتاری این افراد است. آن‌ها با انجام چنین رفتارهایی در واقع به دنبال پر کردن خلاء‌های عاطفی به جامانده از جانب پدر هستند.

اما خودشان متوجه رفتارهای غلطشان نبوده و تنها برای پیامدهایی مخربی که در روابطشان پیش می‌آید، از دیگران درخواست کمک می‌کنند.

شما به عنوان کسی که با فرد مبتلا به سندرم daddy issue ارتباط دارید می‌توانید او را متوجه چرخه رفتارهای آسیب زننده‌اش بکنید.

علت سندرم daddy issue

معمولا نشانه‌های سندرم daddy issue زمانی به چشم می‌خورد که دختر در خلال یک رابطه نیازهایی را حس می‌کند، اما قادر به تشخیص نوع نیازش نیست و شروع به بهانه جویی یا رفتارهای ناسازگارانه می‌کند.

این سندرم بیشتر در خصوص دخترانی که نیاز روانی شان به توجهِ پدر به هر دلیلی از جمله طلاق والدین، مرگ یا غفلت برآورده نشده است، اتفاق می‌افتد. آن‌ها به درستی فرصت وقت گذراندن با پدر را نداشته‌اند و از حضور عاطفی او بهره نبرده‌اند.

دختران نیازهای عاطفی خاصی در ارتباطات عاطفی خود دارند که اغلب توسط مردان زندگیشان نادیده گرفته می‌شود؛ به همین دلیل بر هر مردی لازم است تا تمام تلاش خود را برای شناخت زنان بکند .

علت سندرم (daddy issue) ارتباط دختران با مردان سن بالا

نشانه های سندرم daddy issue

اولین و مهم‌ترین نشانه سندرم daddy issue این است که آن‌ها جذب افرادی با تفاوت سنی زیاد می‌شوند. آن‌ها علاقه بسیار به مردان مسن‌تر از خود نشان می‌دهند.

انتخاب مردان مسن‌تر را با دلایلی مثل عاقل‌تر بودن یا پخته‌تر و بی حاشیه بودن این مردان توجیه می‌کنند؛ در حالی که در واقع سن ربطی به شایسته و مناسب بودن یک آدم ندارد. اما بهتر است بدانید نمی‌توانیم همیشه ازدواج با مرد سن بالا را دلیل بر وجود سندرم daddy issue تشخیص دهیم.

نشانه های رفتاری سندرم daddy issue

از آن جایی که این دختران به شدت از طرد شدن می‌ترسند، برای دفع اضطراب ناشی از اینکه مبادا در رابطه دوست داشتنی نباشند، رفتارهای مختلفی در پیش می‌گیرند.

مثلا ممکن است با دیدن کوچکترین نشانۀ طرد شدن از رابطه خارج شده و وارد رابطه دیگری شوند، یا بر عکس به شدت به شریک خود می‌چسبند و رفتارهایی مانند یک شخصیت وابسته را از خود نشان می‌دهند.

آن‌ها جذب روابط کنترل گرایانه و پرخاشجویانه می‌شوند. دوست دارند یا کنترل کنند یا کنترل بشوند. این میل می‌تواند بر روابط جنسی آن‌ها هم تأثیر گذار باشد. دختر مبتلا از طریق سرویس‌های زیاد به صورت غیر مستقیم فرد را کنترل می‌کند تا کنار او بماند و از سوی دیگر کنترل دیگری یا خشونت دیگری برای او به معنای توجه فرد به او می‌شود.

این دختران اغلب اعتماد به نفس لازم برای مراقبت از خود را ندارند و همواره دنبال کسی هستند که آن‌ها را تحت حمایت و مراقبت خود قرار دهد. آن‌ها از شریک جنسی خود انتظار یک حامی را دارند که در جایگاه پدرانه او را سرپرستی کند.

آن‌ها در فکر و بیانات خودشان به دنبال مردان حامی و خوب می‌گردند، اما در واقع اغلب جذب مردان بد می‌شوند. روحیه چسبنده آن‌ها با رفتارهایی که خشونت آمیز و طرد کننده است، ارضا می‌شود.

این دختران می‌توانند علاقه مند به مردانی شوند که معمولا خودشان هم دسترسی کمتری به احساساتشان دارند. مثلا افراد پراحساسی هستند اما آن را بروز نمی‌دهند. نگران هستند اما وانمود می‌کنند که نیستند و در کل شناخت کافی از احساس خود ندارند.

علت سندرم (daddy issue) ارتباط دختران با مردان سن بالا

رابطه عاطفی با زنان سندرم daddy issue

این را به خاطر داشته باشید که به احتمال زیاد بارها شما را رد خواهند کرد. زندگی و رفتارهای شما را به شدت تعقیب می‌کنند. ممکن است بارها شما را از راه‌های مختلف مورد آزمایش قرار دهند.

خیلی سریع وارد رابطه جنسی با شما می‌شوند. چنانچه کمک بخواهید همواره در جایگاه یک ناجی در کنار شما خواهند بود و جلوه یک فرد خیر خواه را به نمایش می‌گذارند. برای جلب توجه شما حتی ممکن است به فریبکاری دست بزنند. در این رابطه ممکن است به شکست عشقی دچار شوید

پیشگیری و درمان سندرم daddy issue

شما به عنوان والدین نقش اساسی در برطرف کردن نیازهای عاطفی فرزندان خود دارید. نشان دادن محبت و عشقتان به آن‌ها کمک می‌کند تا در بزرگسالی روابط سالم‌تری برقرار کنند. گاهی برخی پدران نشان دادن محبت را مساوی با لوس شدن کودک خود می‌دانند و اغلب محبت و توجه خود را از او دریغ می‌کنند.

درمان اختلال سندرم daddy issue

مهم‌ترین مسئله در سندرم daddy issue «بینش» فرد نسبت به انگیزه‌های رفتاری و ارتباطی خودش است. چرا که علت سندرم daddy issue مرتبط با سال‌های اولیه زندگی می‌شود.

رسیدن به این آگاهی که انتخاب روابط ناهمخوان یا نامناسب در واقع مربوط به جایی از رابطه ناکافی یا نامناسب با پدر است و نیاز به ترمیم خاطرات گذشته از راه روان درمانی دارد قدم مهمی در ساخت روابط سالم‌تر و پخته‌تر در آینده دارد.

رویکردهای عمق نگری مثل روانکاوی و روان پویشی می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای درمان باشند. رویکرد روان تحلیلی یونگی معتقد است عقده پدر زمانی بهبود می‌یابد که دختر بتواند پدر را ببخشد، اما آیا این بخشش به راحتی و بدون یاری درمانگر می‌تواند اتفاق بیوفتد؟ مشاوره روانشناسی به شما کمک می‌کند تا به واسطه‌ی رویکردهای مختلف به بینشی عمیق از علل این اختلال دست یابید و بعد از آن خود را با آن سازگار کرده و به درمان برسید

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 599 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.