گودر کمپانی پایین بودن عزت نفس چه به روزگارتان می آورد؟ - گودر کمپانی

عزت نفس یکی از مفاهیم حوزه روان شناسی است که بروی تعریف آن در بین اندیشمندان اتفاق نظر وجود ندارد. در واقع نمی توان تعریف دقیق و واحدی از آن ارائه داد. اما می توان با بررسی علائم آن به مفهوم واقعی اش پی برد. اینکه یک فرد خودش را دوست بدارد، خودش را فرد ارزشمندی تلقی کند، به دیگران وابسته نباشد و از ضعف هایش هیولای هفت سر نسازد یعنی عزت نفس بالایی دارد. اگر زندگی شما خالی از این مفهوم باشد روزگارتان سیاه می شود و در بیشتر زمینه های زندگی تان با شکست و مشکلات عدیده ایی روبرو خواهید شد.

Young handsome man sitting on floor feeling in love, smiling, cuddling and hugging self, staying single, being selfish and egocentric Premium Photo

نشانه های پایین بودن عزت نفس

برای پی بردن به میزان برخورداری از عزت نفس بهتر است از تست عزت نفس بهره برد. راه دیگر برای آنکه خودمان را از حیث عزت نفس بهتر بشناسیم خواندن مطالب روان شناسی مربوط به علائم کمبود عزت نفس می باشد. با این روش می توانیم وجود یا عدم وجود این علائم را در رفتار و افکارمان بررسی کنیم و آنگاه به بالا یا پایین بودن عزت نفسمان پی ببریم. کمال گرایی بیش از حد، خود و بدن خود را نازیبا تصور کردن، باج دهی عاطفی، مقایسه بیش از حد خود با دیگران، خود را کمتر از دیگران دانستن، وسواس های شدید در خرید لباس، نداشتن استقلال در عمل، عدم اطمینان به انتخاب های خود، اهمیت دادن بیش از حد به دیگران و عدم توانایی در نه گفتن از جمله علائم کمبود عزت نفس هستند.

مشکلات ذهنی و رفتاری ناشی از پایین بودن عزت نفس عزت

عزت نفس بروی تمام وجوه زندگی ما تاثیر دارد. موقعیت شغلی، احساس خوشبختی و رضایت از زندگی، روابط عاطفی و اجتماعی ما همه متاثر از میزان عزت نفس ما هستند. حال اگر ما با کمبود عزت نفس روبرو باشیم قطعا در تمام این زمینه ها با شکست ها و مشکلاتی روبرو خواهیم شد. در ادامه به طور مفصل مشکلات ناشی از پایین بودن عزت نفس را بررسی کرده ایم.

۱٫ باج دهی عاطفی

باج دهی یکی از پیامدهای بسیار مخرب پایین بودن عزت نفس در زندگی عاطفی است. فردی که خودش را دوست ندارد و ارزشی برای خودش قائل نیست به راحتی به خواسته های نابجای شریک عاطفی اش روی خوش نشان می دهد. چنین فردی به سهولت طعمه ی قلدری های طرف مقابلش می شود و بجز مطیع بودن، از خود واکنشی نشان نمی دهد.

Portraits of beautiful asian woman in thinking expression. Premium Photo

۲٫ نگاه تحقیرآمیز دیگران

زمانی که شما خودتان را دوست نداشته باشید چگونه انتظار دارید دیگران شما را دوست داشته باشند. فردی که عزت نفس ندارد با خودش طوری برخورد می کند که دیگران هم به خودشان اجازه ی هر نوع بی احترامی به او را می دهند. حتی اطرافیان از مراودت با چنین فردی لذت نمی برند و معمولا از او دوری می کنند.

۳٫ فداکاری های وظیفه مانند

افراد مهربان زبان زد خاص و عام هستند. اما افرادی، مهربانی و فداکاری را به وظیفه همیشگی خود تبدیل می کنند که عزت نفس پایینی دارند. آنها به هر طریقی می خواهند مهرشان در دل دیگران بیفتد. غافل از اینکه مشکل از جای دیگری است. آنها حد و حدودی برای خود قائل نیستند در نتیجه دیگران هم به آسانی از آنها سوء استفاده می کنند.

۴٫ عدم احساس خوشبختی

نداشتن عزت نفس لذت ها را از فرد می گیرد. فردی که از کمبود عزت نفس رنج می برد نگاهی خاکستری به خودش و تمام جهان دارد. هیچ زیبایی را نمی بیند و فکر می کند بدبخت ترین انسان کره ی خاکی است. چنین فردی به شدن نیازمند آگاهی و بهرمندی از راهکارهای افزایش عزت نفس است.

۵٫ نداشتن شهامت

گاهی برای رسیدن به برخی چیزها و تغییر دادن اوضاع به شهامت خارق العاده ایی نیاز است. اما کمبود عزت نفس چنین شهامتی را از فرد می رباید. در نتیجه رکون و سکون بر زندگی چنین فردی حاکم است و حال خوب برای او یک رؤیاست. بهترین راه برای تغییر این زندگی ها درمان عزت نفس پایین است.

Emotive scared women feel like coward, being in panic, gaze with eyes full of fear, worried by latest news, model against pink wall. two females afraid of phobia, express shock and fear Free Photo

۶٫ عصبانیت های بی دلیل

عزت نفس پایین باعث می شود انرژی منفی فراوانی در فرد جمع شده و به صورت پرخاشگری های متعدد و عصبانیت های بی دلیل خود را نشان دهد. در این شرایط فرد درونا احساس ضعف و ناتوانی می کند و به دنبال هدفی می گردد تا انرژی منفی اش را بروی آن خالی کند.

۷٫ به دنبال ناجی بودن

از آثار منفی پایین بودن عزت نفس که به عدم تلاش نیز منجر می شود به دنبال ناجی بودن است. در صورتی که فرد از کمبود عزت نفس رنج ببرد مدام در رؤیا و فکر و خیال به دنبال شخص یا موقعیت خارق العاده ایی است که مانند معجزه در زندگی او عمل کند. این فرد دست از تلاش و کوشش برای بهبود زندگی اش بر می دارد و خودش را به دست و قضا و قدر می سپارد.

Close up portrait of upset scared black woman, covering her mouth with both palms to prevent screaming sound, after seeing or hearing something bad. negative emotions, facial expressions and feelings Free Photo

سخن پایانی

برای کسب موفقیت و بهتر شدن زندگی بهتر است ابتدا ما خودمان را بهتر بشناسیم و سپس برای رفع ضعف هایمان و تقویت نقاط قوتمان بکوشیم. درمان عزت نفس پایین می تواند به ما در رسیدن به رؤیاهایمان و داشتن یک زندگی ایدئال و سرشار از شادی و خوشبختی کمک شایانی بکند. تیم خود ساخته با چندین سال سابقه در مطالعه و پژوهش در حوزه علم روان شناسی بهترین راهکارهای افزایش عزت نفس را در پایگاه اینترنتی خود قرار داده اند تا راه شما عزیزان در رسیدن به رؤیاهایتان هموارتر باشد. می توانید با سر زدن به سایت خود ساخته از مطالب مفید آن در تمام حوزه های روان شناسی بهره ببرید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 460 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.