گودر کمپانی چگونه بدون تملق و چاپلوسی از دیگران تعریف کنیم ؟ - گودر کمپانی

نحوه حسن جویی از دیگران

حُسن جویی یا تعریف کردن از دیگران، مهم‌ترین و قوی‌ترین روش برای برقراری ارتباط مؤثر است. تعریف کردن و حسن جویی، راه نفوذ به قلب دیگران است. با داشتن این کلید طلایی می‌توانیم روابط قوی تر و مؤثرتر، زندگی خانوادگی لذت بخش‌تر، فرصت های شغلی و درآمدیِ بیشتر بسازیم.

چرا حسن جویی کردن مهم است ؟

لطفاً آخرین باری که کسی از شما تعریف کرد را به یاد بیاورید؛ آن لحظه چه حسی داشتید ؟ نسبت به آن شخص چه احساسی پیدا کردید ؟

شنیدن تعریف و تمجید از زبان دیگران، یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌های زندگی هر فردی است. وقتی کسی از ما تعریف می‌کند حس مهم و ارزشمند بودن به ما دست می‌دهد و حالمان نسبت به خودمان بهتر می‌شود.

از طرفی تعریفِ ما از دیگران باعث می‌شود که در نظر آنها عزیز، محترم و قابل اعتماد شویم. در واقع با حسن جویی به قلب دیگران نفوذ می‌کنیم.

طرف مقابل با خودش می‌گوید: «چقدر این آدم مهربونه ! به من توجه میکنه ! من براش مهمم ! می‌ تونم بهش اعتماد کنم، هرکاری که از دستم بر میاد باید براش انجام بدم !»

تعریف و تمجید دیگران

چگونه از دیگران تعریف کنیم ؟

تأثیر تعریف کردن و حسن جویی بر عزت نفس

حسن جویی تاثیر دو طرفه دارد؛ علاوه بر اینکه حس خوب به طرف مقابل می‌دهیم و او خود را ارزشمندتر می‌داند، خودمان هم از این تاثیرگذاری مثبت حالمان خوب می‌شود و ارزشمندی بیشتری احساس می‌کنیم. در واقع با حسن جویی عزت نفس هر دو طرف بالاتر می‌رود.

احتمالاً داستان کودکی ادیسون را شنیده باشید: زمانی که ادیسون به مدرسه می‌رفت، معلم نامه‌ای به ادیسون داد که به مادرش بدهد. ادیسون نامه را به مادرش داد. در نامه نوشته شده بود:

«با کمال تأسف باید بگویم فرزندتان کودن است و هیچگونه استعدادی برای ادامه‌ تحصیل و درس خواندن ندارد. مدرسه‌ ما نیز جای افراد ابله و کودن‌ نیست و از فردا او را به مدرسه راه نمی دهیم»

ولی مادر ادیسون کار عجیبی کرد و نامه را جور دیگری برای فرزندش خواند. او نامه را این گونه خواند:

«فرزند شما نابغه و باهوش است و مدرسه‌ ما توان آموزش به فرزندتان را به خاطر داشتن هوش بالا ندارد. شما باید شخصاً خودتان به او آموزش دهید»

این طور شد که مادر ادیسون شروع کرد به درس دادن فرزندش در منزل. ادیسون در سن ۱۳ سالگی اولین اختراع خود را ثبت کرد. مدتی پس از فوت مادرش، ادیسون صندوقچه‌ مادرش را باز کرد و ‌خواست آن نامه را برای همه بخواند تا به همه ثابت کند از کودکی نابغه بوده، ولی با دیدن اصل نامه شروع به گریه کرد.

حُسن جویی در بالا بردن عزت نفس قدرت فوق العاده‌ای دارد؛ با یک حسن جویی -که واقعیت هم نداشت- از یک کودن، یک نابغه‌ بزرگ ساخته شد و مادر ادیسون با اینکار بی‌نظیرش، تا ابد بشریت را مدیون خود کرد.

جملات تعریف از دیگران

مزایای تعریف از دیگران

چگونه از دیگران تعریف و حُسن جویی کنیم ؟

حُسن جویی یعنی یک چشم زیبا‌بین و یک زبان زیباگو داشته باشیم؛ ویژگی‌ها، استعداد‌ها، توانایی‌ها و نکات مثبت دیگران را ببینم و در یک چارچوب زیبا کادو کنیم، به زبان بیاوریم و هدیه دهیم (یک هدیه زیبا و بی هزینه)!

حسن جویی سه گام اصلی دارد که عبارتند از:

گام اول: نام شخص

نام هر شخص، زیباترین و شگفت‌انگیزترین کلمه در دنیای آن فرد است. با گفتن نام شخص، حسن جویی ما جذاب‌تر و اختصاصی می‌شود. طرف مقابل احساس می‌کند که این حسن جویی مختص خودش است نه اینکه مثل ربات یک جمله را حفظ کرده‌ایم و به همه می‌گوییم.

یک مثال رایج پیامک‎ ها یا ایمیل‌های تبلیغاتی است که دریافت می‌کنیم و در ابتدای آن نام خود را می‌بینیم و خوشحال می‌شویم.

بنابراین با آوردن نام شخص، یک حسن جوییِ شاهکارانه تحویل می‌دهیم.

گام دوم: تعریف

در این گام دقیقاً به کاری که طرف مقابل کرده است یا به ویژگی خوبی که در او مشاهده کرده‌ایم، اشاره می‌کنیم.

هشدار: در این مرحله باید مراقب باشیم بزرگ‌نمایی نکنیم یا دروغ نگوییم در غیر این صورت مخاطب متوجه عدم صداقت ما می‌شود و احساس می‌کند که ما قصد چاپلوسی داریم یا نیت خاصی پشت این چاپلوسی است.

گام سوم: دلیل

این گام خیلی مهم است و همین گام است که حُسن جویی ما را حرفه‌ای می‌کند؛ زمانی که برای تعریف کردنِ خود، دلیل می‌آوریم در واقع نشان می‌دهیم که چاپلوسی نمی‌کنیم و برای حرف خود دلیل داریم. علاوه بر این، فرد احساس می‎کند که ما چقدر به او توجه داریم و برایش اهمیت قائلیم.

این سه گام (بیان نام، تعریف کردن، دلیل آوردن) در عین سادگی بسیار اثرگذار است و به حسن جویی چارچوب زیباتری می‌دهد. چند مثال می آوریم تا ذهنتان بیشتر با این فرمول آشنا شود:

  • مامان جون ممنونم که به سلامتی ما خیلی اهمیت میدی؛ چون غذاهاتو زیاد چرب و شور نمی کنی !
  • محمد تو دوست خیلی بامرامی هستی؛ چون اون روز که برام مشکل پیش اومد، تا تهش کنارم بودی !
  • زهرا جون این لباس خیلی بهت میاد چون هم خوش دوخته هم خوش رنگ !

طرز صحیح تعریف کردن از دیگران

طرز صحیح حسن جویی از دیگران

چگونه با حسن جویی دیگران برخورد کنیم ؟

وقتی کسی از شما حسن جویی می کند از او تشکر کنید تا حسن جویی را به خود باز گردانده باشید. با این کار آن فرد دفعات بیشتری در آینده از شما حسن جویی می کند.

اما اگر در جواب حسن جویی اش چیزی نگویید یا بی تفاوت باشید یا آن را رد کنید، احتمال اینکه او باز هم از شما تعریف و حسن جویی کند به شدت کم می شود. در جواب حسن جویی دیگران نگویید “نه اینطور نیست شما لطف دارید”.

به عنوان مثال: اگر شخصی به شما گفت چه لباس قشنگی پوشیدی، در جواب نگویید: این گونی رو میگی. یا اگر گفت: چه ماشین خوبی داری، نگویید: این و میگی بیشتر شبیه لگنه تا ماشین. بعضی ها هم وقتی بهشان می گویی چه بچه خوبی داری سریع بر می گردند و می گویند: نه بابا این اصلاً اینطوری نیست خیلی هم اذیت می کنه !

وقتی به این شکل پاسخ حسن جویی افراد را بدهیم، آن ها دیگر از ما حسن جویی نخواهند کرد. زیرا با این پاسخ ها فرد احساس می کند حرف بی ربطی زده یا سلیقه خوبی نداشته و امکان ندارد باز هم در آینده از شما تعریف کند.

اگر دلتان می خواهد افراد دفعات زیاد و به کرار از شما حسن جویی کنند، هرگز با این لحن پاسخ آن ها را ندهید. اگر هم کسی از ما تعریف کند و ما در جواب چیزی نگوییم و تشکر نکنیم، این پیام را منتقل می کنیم که آدم خودخواه و ازخودراضی هستیم و آن شخص دیگر از ما حسن جویی نخواهد کرد.

اگر هم حسن جویی دیگران را رد کنیم و آن را قبول نکنیم، طرف مقابل متوجه می شود که اعتماد به نفس ما خیلی پایین است و حس بدی را هم منتقل می کنیم.

پس همیشه حسن جویی دیگران را بپذیرید و تشکر کنید، با این کار طرف مقابل می فهمد که ما ضمن احترام گذاشتن به او برداشت خوبی هم از خودمان داریم، در ضمن حس خوبی هم به طرف مقابل منتقل می کنیم.

مثلاً اگر کسی گفت: چه بچه مؤدبی دارین، در جواب بگویید: ممنون، لطف دارین. یا اگر گفت: چه لباس قشنگی پوشیدین. میتوانید بگویید: ممنون عزیزم، لباس شما هم قشنگه. پس عادت کنید که هم از دیگران حسن جویی کنید و هم حسن جویی دیگران را بپذیرید.

چه نوع تعریفی تاثیرگذارتر است ؟

تعریف از توانایی ها و رفتار دیگران نسبت به تعریف از دارایی ها و ظاهر آن ها تاثیرگذارتر است.

برای درک بهتر موضوع سه تعریف زیر را در نظر بگیرید:

  • تعریف از توانایی: شما یک مربی حرفه ای هستید.
  • تعریف از ظاهر: مدل موهایت فوق العاده است.
  • تعریف از دارایی: چه باغچه ی قشنگی داری.

از سه مثال بالا، مورد اول که به توانایی و قابلیت فرد اشاره می کند بیشترین تاثیرگذاری را داشته و نسبت به دو مثال دیگر احساس بهتری را به افراد منتقل می کند.

در جواب تعریف و تمجید باید چه گفت

نحوه صحیح تعریف کردن از دیگران

چند نکته خیلی مهم درمورد حسن جویی

  • در حسن جویی از پسوند “ترین” مانند بهترین، زیباترین و… تا حد امکان بپرهیزیم چون حالت اغراق‌گونه و غیرواقعی به حسن جویی می‌دهد.
  • با عبارت‌هایی مثل اما، ولی، اگرچه و… حسن جویی را خراب نکنیم. مانند اینکه کودکی را نوازش کنیم و بلافاصله هم سیلی بزنیم !
  • زیاده‌روی کردن، اثر حسن جویی را از بین می‌برد. به اصطلاح از مزه می‌افتد و دیگران فکر می‌کنند فرد چاپلوسی هستیم. کم‌روی هم باعث می‌شود خود را فرد قدر نشناسی جلوه دهیم. بهترین راه میانه روی است.
  • حسن جویی را به عادت شخصی تبدیل کنیم نه اینکه فقط مواقع نیاز از دیگران تعریف کنیم که دیگران نگویند: “حتماً یه کاری میخواد که اینطوری ازم تعریف میکنه !”. بنابراین سعی کنیم بدون نیاز به فرد حسن جویی کنیم.
  • در حسن جویی به مواردی که خود فرد قبول یا علاقه دارد اشاره کنیم. مثلاً یک نفر ممکن است از لقب استاد خوشش نیاید. یا فردی که خوش صحبت است و به آداب معاشرت اهمیت می‌دهد، تعریف کردن از خوش صحبت بودنش او را خوشحال‌تر می‌کند.
  • حسن جویی هر چه دقیق‌تر باشد اثرگذارتر است یعنی بهتر است به جزئیات اشاره کنیم؛ مثلاً گفتن “این لباس از سر شونه و آستین خیلی قشنگ تو تنت وایمیسته” از جمله “این لباس خوش دوخته” جذاب‌تر است.
  • در زمان و مکان مناسب حسن جویی کنیم. مثلاً اگر از کسی در جمع تعریف کنیم ممکن است خوشحال‌تر شود شاید هم نشود !

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 244 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.