گودر کمپانی راهکارهای مقابله و درمان متنفر بودن از دیگران - گودر کمپانی

از همه متنفرم و بدم میاد چیکار کنم؟ بررسی دلیل و راهکار ها

قبل از بررسی این مساله و دلیل این که چرا از همه متنفر و بدم میاد باید به این نکته توجه کنیم که همه ی ما ممکن از افرادی خوشمان نیاید و قرار نیست هر شخصی که با او آشنا میشویم شخص مورد علاقه و محبوبی برای ما باشد اما این دوست نداشتن افراد در برخی موارد به حس تنفر کلی از همه تبدیل میشود که دلیل اصلی آن اذیت شدن، آسیب دیدن و بی اعتمادی در تجربیات و روابط گذشته است.

زندگی کردن در جامعه با وجود داشتن تنفر و حس ناخوشایند به افراد کار سخت و مشکلی است که باعث ایجاد چالش های فراوان در روابط اجتماعی ، عاطفی ، دوستانه ، تحصیلی ، محیط کار و … میشود گذشته از چالش ها خود حس تنفر جزو حس های افراطی و قوی محسوب میشود که قطعا بر روی سلامت روان شما تاثیرات منفی زیادی خواهد گذاشت.
معمولا تاثیر تنفر بر روان و زندگی شما خیلی بیشتر از شخصی است که از او تنفر دارید.

دلایل متنفر بودن از دیگران

استرس و اضطراب: استرس باعث میشود همیشه غرق در افکار خود باشید، عصبی بودن ، تحریک پذیری بالا در مقابل اتفاقات پیرامون خود و عصبانیت بی مورد از دیگران اثرات استرس و اضطراب است. استرس همیشگی و دائمی میتواند باعث انباشته شدن خشم شما شود تا جایی که در از همه چیز و همه کس متنفر شوید و بدتان بیاید.

تفاوت های ایدئولیژیک و ریشه ای: باور ها و ارزش های مختلف ، دین و مذهب متفاوت ، گرایش های سیاسی و فرهنگی و حتی ورزشی متفاوت ممکن است باعث عصبانیت ما شود. این تفکر دیگران علیه ما هستند میتواند یکی از دلایل اصلی خشم و تنفر ما از اطرافیان و افراد جامع باشد.

 متنفر بودن از دیگران

داشتن شخصیت درونگرا: انسان ها با یکدیگر متفاوت هستند در عین حال که ممکن است فردی اجتماعی و برونگرا باشد ، فرد دیگری ترجیح میدهد در منطقه امن خود باقی بماند و از آن خارج نشود. ارتباط با افرادی که خارج از محدوده ی نزدیک و صمیمی افراد درونگرا هستند معمولا برای آنها مشکل و سخت است. همین سختی ممکن است حس نفرت و بد نسبت به دیگران داشته باشید.

اختلال اضطراب اجتماعی: اختلال اضطراب اجتماعی مشکلات زیادی برای تعامل افراد با دیگران را به همراه خواهد داشت. افرادی با این اختلال معمولا در هنگام ارتباط با دیگران دچار اضطراب ، حالت های عصبی ، خجالت کشیدن و نا آرامی میشوند که کاملا طبیعی است و باید درمان شود. این احساسات ناخوشایند ممکن است تا جایی ادامه پیدا کند که فرد از ارتباط با دیگران بدش بیاید و متنفر شود.
مشکلاتی که تنفر از دیگران برای ما به وجود می آورد

متاسفانه حس تنفر نه تنها بر روی روح و روان شما اثر منفی میگذارد بلکه تاثیرات منفی جسمی نیز به همراه خود دارد که در این بخش به بررسی این تاثیرات میپردازیم.

تاثیرات تنفر بر روی سلامت روان

همانطور که در بخش اول مقاله هم گفتیم تنفر یک حس شدید و افراطی است که در مقایسه با سایر احساسات ، مثل ناراحتی یا حتی خشم درجه ی بالاتری دارد.

تنفر باعث حس بیزاری و بی میلی هم میشود. پس طبیعی است که وقتی از همه چیز بیزار هستید تمام راه های ارتباط و تعامل را ببنید، وقتی راه های ارتباطی ، عاطفی و تعاملی بسته شود گزینه های بهبود حال شما و شرایط هم به شدت محدود میشود.

متنفر بودن از دیگران زندگی شما را کسالت بار میکند و لذت بردن از زندگی را تقریبا غیر ممکن میسازد. تنفر انرژی و توان زیادی از شما میگیرد و اجازه نشاط و شادابی را به شما نخواهد داد.

علت متنفر بودن از دیگران

تاثیرات تنفر بر روی سلامت جسم

ایجاد عادات ناسالم: تنفر و احساس بد نسبت به دیگر به خودی خود یک احساس آزار دهنده و ناراحت کننده است که انرژی عاطفی و روحی زیادی از ما میگیرد. حس تنفر معمولا باعث روی آوردن به عادات نا سالم در افراد میشود مثل سیگار کشیدن ، خوردن غذاهای ناسالم یا پرخوری ، انواع مختلف اعتیاد مانند اعتیاد به الکل ، اعتیاد به خودارضایی و سایر عادات بدی که فرد را به طور موقت از فضای آزاردهنده خارج میکند.

علاوه بر این معمولا حس تنفر نسبت به دیگران باعث خط کشیدن دور عادات سالم مثل ورزش کردن ، معاشرت با خانواده ، فعال بودن در فضای کاری و تحصیلی و … میشود.

تاثیرات مستقیم جسمی: تجربه ی حس تنفر همیشگی باعث درگیر شدن سیستم عصبی سمپتیک ما میشود و خواه یا ناخواه مجبوریم در موقعیت هایی که قرار میگیریم عکس العمل تدافعی از خود بروز دهیم.

این درگیری دائمی سیستم عصبی باعث مشکلاتی مانند استرس مزمن میشود که ممکن است در آینده باعث بیماری های عصبی و سیستم ایمنی شود.

حس تنفر میتواند از طریق ایجاد عادات ناسالم و بیماری های ناشی از استرس بر سلامتی جسمی ما اثر منفی بگذارد.

چگونه نفرت را کنار بگذاریم؟

در این قسمت از مقاله راهکارهایی پیشنهاد میدهیم که میتواند به شما در مقابل حس تنفر به اطرفیان کمک کند:

تفکر همه یا هیچ را کنار بگذارید: اگر بخاطر اختلاف سلیقه و باورها از افراد متنفر شدید این موضوع را به خاطر داشته باشید که شما میتوانید با نظر و باورهای دیگران مخالف باشید یا حتی گاهی از این اختلاف عصبانی باشید اما به این معنی نیست که از آنها متنفرید.

درمان تنفر

موضوعات و آدم ها را صفر یا صد نبینید، اگر شما با اعتقادات و باور های کسی مخالف هستید این به این معنی نیست که اون در تمام جنبه ها و زمینه های زندگی انسان بدی است، بلکه ممکن است در بسیاری از مسائل با اون هم نظر باشید و از نظر شما کارهای خوب و درستی انجام دهد.

این را به خاطر داشته باشید که شما از مسائل و دیدگاه ها متنفر و عصبانی هستید نه اشخاص!

همدلی و تعامل با دیگران را تمرین کنید: با وجود تفاوت نظر و دیدگاه های جزئی میتوان با دیگران تعامل داشت و همدلی کرد. پذیرش تفاوت دیگاه ها و متفاوت بودن انسان ها راه حل بسیاری از مشکلات و تصمیمات غیر منطقی است.

این طرز فکر را تمرین کنید که شرایط زندگی و گذشته هر شخص متفاوت است پس تا با کفش دیگران راه نروید نمیتوانید آن ها را درک کنید. با اینکه قرار دادن خود جای دیگران و نگاه کردن به اتفاقات از زاویه دید آنها کار آسانی نیست اما میتواند به همدلی و کاهش نفرت کمک کند.

همانطور که شما برای باور ها و رفتارهای خود دلیل دارید دیگران نیز دلایل خود را دارند!

حتماً بخوانید:

10 علت تنفر خانمها از آقایون

۱۰ علت تنفر خانمها از آقایون

وقتی از خانم‌ها می‌پرسید که از چه چیزهایی درمورد مردها بدشان می‌آید، لیستی بی‌انتها جلو رویتان می‌گذارند. با اینکه چیزهایی که زن‌ها در مورد مردها…

همیشه مشت نمونه خروار نیست: نمیتوان چون با یک طرز فکر، دین، قومیت و … مخالف هستیم از تمام افراد آن گروه متنفر بود. خوب یا بد بودن فرد یا افرادی از یک گروه را نمیتوان به تمام افراد آن گروه تعمیم داد. هر شخص دارای ویژگی های خوب یا بد منحصر به فرد خود است قضاوت و تنفر صرفا بخاطر عضوی از یک گروه یا جامعه بودن کار غیر منطقی و اشتباهی است.

خود مراقبتی همیشه مهمترین اولویت است: همانطور که در بخش دلایل نفرت از دیگران گفتیم ممکن از نفرت شما از دیگران بخاطر استرس باشید یا درونگرایی یا اختلالات اجتماعی پس شاید لازم باشد برای خارج کردن خود از استرس تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید یا با قرار دادن خود در موقعیت هایی که با آن راحت هستید تحریک پذیری خود را کمتر کنید.

به مشاور یا روانشناس مراجعه کنید: مشاوره نقش بسیار مهمی در بیان احساسات و ریشه یابی دلایل نفرت شما از دیگران دارد. یک مشاور خوب به شما کمک میکند تا مهارت های خود برای مقابله با تنفر را بهبود سازید و با ریشه یابی مشکلات و بررسی راهکار های مناسب شما ارتباطات شخصی و اجتماعی بهتری داشته باشید.

سخن آخر راه شناس در جواب به سوال ” چرا از همه متنفرم و بدم میاد؟ “

وقتی حس ترس، حس خشم غیر قابل کنترل حس بی اعتمادی و نا امیدی تجربه میکنیم به دنبال آن داشتن حس تنفر از دیگران حسی طبیعی است.

اما این تنفر نه تنها فایده ای ندارد بلکه جلوی لذت بردن شما از زندگی را نیز میگیرد، تنفر شما را از درون نابود میکند و میتواند مشکلات روحی ، روانی و حتی فیزیکی برای شما ایجاد کند.

تمرین حس همدلی و پذیرفتن تفاوت های افراد با یکدیگر پذیرش اتفاقات را بسیار راحت تر و زندگی را دلپذیر تر میکند.

منبع : آکادمی راهشناس

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 30 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 18 ژوئن 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.