گودر کمپانی آیا سخت گیری در درس خواندن و انجام تکالیف مدرسه لازم است ؟ - گودر کمپانی

آیا سخت گیری در انجام تکالیف مفید است؟

در این بخش روش‌هایی برای ایجاد انگیزه و اشتیاق در کودکان بدون سخت‌گیری و تنبیه بدنی را بررسی می‌کنیم.

با معلم فرزندتان صحبت کنید

در گام اول مهم است که شما در جریان روند درس‌های فرزندتان باشید. در رویدادهای مدرسه مانند جلسات اولیا و مربیان، برای ملاقات با معلمان فرزندتان شرکت کنید و در مورد روش‌های انجام تکالیف آن‌ها، نحوه مشارکت شما و همچنین وضعیت تحصیلی فرزندتان صحبت کنید.
مطمئن شوید که کودکتان مکانی روشن، ساکت و مورد علاقه برای انجام تکالیف دارد. همچنین همه‌ی لوازمی که او نیاز دارد مثل کاغذ، مداد، چسب، قیچی را در دسترسش قرار دهید.

 سخت گیری در انجام تکالیف

زمان مناسب برای انجام تکالیف را بشناسید

برخی از بچه‌ها بعدازظهرها (بعد از صرف یک میان وعده و کمی بازی کردن) را بهترین زمان برای انجام تکالیف می‌دانند. گروه دیگری از بچه‌ها ممکن است ترجیح دهند تا بعد از شام صبر کنند.
زمان‌هایی که تکالیف سنگین با حجم زیاد برای انجام‌ دادن وجود دارد، فرزندتان را تشویق کنید تا کار را به بخش‌های قابل‌کنترل تقسیم کند و یک برنامه کاری داشته باشد. همچنین پس از ساعتی که از انجام تکلیفش گذشت، دقایقی را برای استراحت اختصاص دهید.

عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید

بهتر است در مکانی که برای انجام تکالیف در نظر گرفته‌اید، تلویزیون، موسیقی بلند یا تماس تلفنی وجود نداشته باشد.

مطمئن شوید که بچه‌ها خودشان تکالیف را انجام می‌دهند

اگر خودشان فکر نکنند و مرتکب اشتباه نشوند، درس را یاد نمی‌گیرند. والدین می‌توانند پیشنهاداتی ارائه دهند و در جهت یادگیری بهتر راهنمایی کنند اما یادگیری و انجام تکالیف وظیفه کودک است.

محرک و ناظر باشید

از فرزندتان در مورد تکالیف، آزمون‌ها و تست‌ها بپرسید. تشویقش کنید، تکالیف تکمیل‌شده را بررسی کنید و خود را برای سؤال‌ها و نگرانی‌ها در دسترس قرار دهید.

مثال خوبی باشید

آیا فرزندانتان هرگز شما را در حال حساب و کتاب مخارج خانه یا خواندن کتاب می‌بینند؟ بچه‌ها از والدین خود الگوبرداری می‌کنند.
کار و تلاش آن‌ها را تحسین کنید
وقتی فرزندتان تکالیفش را به خوبی انجام می‌دهد یا وقتی که نمره‌ی خوبی کسب می‌کند، او را تشویق کنید. جملات تحسین‌کننده یا یک هدیه کوچک می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

 

تکلیف شب؛ سخت‌گیری

آیا سخت‌گیری در انجام تکالیف لازم است؟

فریاد، کتک، مجازات و…. برای اینکه فرزندتان را مجبور به انجام تکالیف کنید فقط اوضاع را بدتر می‌کند. شما نباید از طریق پاداش یا تنبیه فرزندتان را مجبور به انجام تکالیف کنید.

پس چگونه بچه‌ها را وادار به انجام تکالیف کنیم؟
اجبار یا رشوه دادن فقط نتیجه معکوس می‌دهد و انگیزه درونی فرزندتان را کاهش می‌دهد. انگیزه انجام تکالیف باید از درون خود کودک ناشی شود و شما باید با استفاده از روش‌هایی که در ادامه مقاله گفته می‌شود، انگیزه کودکتان را برای انجام تکالیف افزایش دهید. می‌توان عاشق انجام کارهای مدرسه بود. نیازی به فریاد‌زدن، جیغ‌زدن، تهدید یا گریه نیست.

حتماً بخوانید:

انجام تکالیف را وظیفه کودک در نظر نگیرید

وقتی شما آن را وظیفه می‌نامید، به این معنی است که همه چیز کار خواهد بود و هیچ سرگرمی ندارد. انجام این کار باعث می‌شود کودک احساس بدی داشته باشد.

زمان بازی را بعد از انجام تکالیف قرار ندهید

اگر به فرزندتان بگویید اول تکالیف سپس بازی، بازهم انجام تکالیف را به وظیفه‌ای عذاب‌آور و بدون لذت تبدیل می‌کنید. بازی هم در واقع به همان اندازه انجام تکالیف در رشد کودک مهم است. پس به فرزندتان بگویید که باید هر دو را انجام دهد و می‌تواند خودش ترتیب انجام آن‌ها را تعیین کند، به شرطی که هر دو را تا پایان روز انجام دهند. دادن استقلال به کودک در برنامه روزانه‌اش بسیار اثرگذار است.

انجام تکالیف مدرسه

 

اگر با‌وجود به‌کارگیری راه‌ حل‌ های گفته‌ شده همچنان مشکلات مداوم در مورد انجام تکالیف وجود دارد، با معلم فرزندتان یا مشاور مدرسه صحبت کنید. ممکن است فرزندتان مشکلی داشته باشد. ممکن است دچار مشکل یادگیری یا اختلال توجه باشد، در این شرایط حتماً با یک متخصص روانشناس صحبت کنید.

منبع : نازدونه

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 140 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 18 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.