گودر کمپانی اختلال افسردگی پیش از قاعدگی (PMDD) و علائم آن - گودر کمپانی

اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی چیست ؟

قبل از قاعدگی ممکن است اختلالات مختلفی به وجود آید که یکی از آن ها اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی یا Premenstrual Dysphoric Disorder است که به نام اختلال ناآرامی پیش از قاعدگی، اختلال افسردگی پیش از قاعدگی یا PMDD هم شناخته می‌شود.

در واقع این یک مشکل جدی برای خانم هاست و بسیاری از آن ها از این مشکل رنج می برند. این نوع اختلال در بخش اختلالات افسردگی و اختلالات دو قطبی جای گرفته و توصیه شده که به این نوسانات خلقی خانم ها توجه بیشتری شود و خدمات درمانی بهتری برای آن ها فراهم شود.

شاید شما تا به حال نام سندروم پیش از قاعدگی را شنیده باشید. اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی نیز شباهت زیادی به سندروم پیش از قاعدگی دارد اما علائم شدیدتری دارد.

حتماً بخوانید:

به دلیل شباهت زیادی که میان این دو اختلال است، بسیاری از خانم ها این دو را با هم اشتباه می گیرند در صورتی که این دو اختلال کاملا با هم متفاوتند. اما اختلال افسردگی پیش از قاعدگی چه معنایی دارد و چگونه است ؟ این اختلال با غم و گریه و اندوه همراه است و مانند افسردگی است.

خانم ها ۷ روز قبل از شروع عادت ماهانه دچار غم و اندوه و غصه و ناراحتی می شوند و ممکن است در این روزها هر چیز کوچکی گریه آن ها را درآورد، سپس با شروع عادت ماهانه کم کم این علائم کاهش می یابند تا اینکه ناپدید شوند.

درمان افسردگی قبل از پریود

افسردگی قبل از پریود

علائم اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی

قبل از اینکه علائم افسردگی پیش از قاعدگی را ذکر کنیم لازم است بدانید که اختلالات روانی علائم مشابهی با هم دارند و نمی توان با مشاهده برخی علائم، اختلال خاصی را به فرد نسبت داد. پس بهترین راه، مراجعه به روانشناس است تا او با تشخیص متخصصانه بتواند، به درمان کمک کند.

درمورد نشانه های اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی نیز این مسئله صدق می کند و با مشاهده تنها برخی از علائم زیر نمی توان این اختلال را برای فرد تشخیص داد. همچنین این نشانه ها باید در طول یک سال متوالی برای آن خانم اتفاق افتاده باشد.

علائم دیسفوریای پیش از قاعدگی عبارتند از:

یکی از این علائم نداشتن ثبات خلقی و هیجانی است. فردی که به این اختلال مبتلا است، ممکن است ناگهان بدون هیچ دلیلی گریه کند و احساس ناراحتی کند و یا اینکه به شدت نسبت به بی توجهی دیگران حساسیت نشان دهد.

چنین خانمی ممکن است خیلی زود عصبانی و خشمگین شود و بخواهد به کشمکش با دیگران بپردازد. اما یکی از علائم افسردگی پیش از قاعدگی، احساس ناامیدی شدید است.

فردی که به این اختلال مبتلا می شود به شدت احساس یأس و ناامیدی می کند و خودپنداره های منفی و تحقیرآمیز درمورد خودش دارد. او مدام اضطراب، استرس و تنش دارد و احساس بیقراری و کلافگی دارد.

نشانه های ناآرامی پیش از قاعدگی

نشانه های افسردگی پیش از قاعدگی

اما یکی از مسائلی که اطرافیان افراد مبتلا به این اختلال از آن شکایت دارند، بی توجهی فرد نسبت به آن هاست. او نسبت به کارهای روزمره مثل مدرسه، کار، فعالیت های معمولی که هر روز انجام می دهد بی علاقه می شود و حتی نسبت به اطرافیان خود نیز بی حوصله است.

اما یکی از نشانه هایی که ممکن است برای فرد مبتلا به اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی خیلی رنج آور باشد، دشواری درونی (Subjective) در تمرکز حواس است. این به این معناست که فرد از درون دچار علائم و نشانه هاست اما افراد دیگر متوجه آن نمی شوند و فرد مدام خودخوری می کند.

چنین فردی شور و اشتیاق قبل را نداشته و بی انرژی و خسته است. ممکن است برخی خانم ها در این دوران بی اشتها شوند و برعکس برخی دیگر مدام هوس خوراکی های مختلف کنند.

درمورد خواب نیز این مسئله وجود دارد. برخی خانم ها در این دوران ساعات طولانی می خوابند و برخی دیگر دچار بی خوابی می شوند. این نشانه ها می تواند فرد را دچار کلافگی کند و باعث شود در موقعیت های مختلف کنترل خود را از دست بدهد.

البته علائم PMDD تنها مربوط به ذهن و روح نیست و از نظر فیزیکی نیز به صورت متورم شدن سینه ها، دردهای مفصلی و عضلانی، افزایش وزن و … بروز پیدا می کند.

باید در بیشتر دوره های قاعدگی، حداقل ۵ مورد از نشانه های بالا در فرد دیده شود تا بتوان احتمال این اختلال را داد. اما اگر فرد اختلالات روانی دیگری داشته است، شاید این نشانه ها ناشی از آن اختلالات باشند و نمی توان تشخیص PMDD داد.

درمان اختلال ناآرامی پیش از قاعدگی یا PMDD

روش های درمانی اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی بسیار شبیه به درمان سندروم پیش از قاعدگی است. اما همانطور که گفته شد، اختلال ناآرامی پیش از قاعدگی شدت بیشتری نسبت به سندروم پیش از قاعدگی دارد و برای درمان آن باید از دارو درمانی و روان درمانی استفاده کرد.

درست است که دارو درمانی می تواند تا حد زیادی علائم را کاهش داده و موجب بهبود شود اما به تنهایی نمی توان این روش را استفاده کرد و بهتر است از روان درمانی نیز در کنار دارو درمانی استفاده کرد.

درمان اختلال ناآرامی پیش از قاعدگی

درمان افسردگی پیش از قاعدگی

دارو درمانی اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی

دارو درمانی زمانی استفاده می شود که نشانه ها بسیار شدید و غیر قابل کنترل باشند. SSRI ها بهترین داروها برای درمان اختلال ناآرامی پیش از قاعدگی هستند. مانند: فلوکستین، سرترالین، پارکستین و اس‌ سیتالوپرام.

توجه: به هیچ وجه این داروها را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید و حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

روان‌ درمانی اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی

بهترین روش های درمان اختلال ناآرامی پیش از قاعدگی، درمان شناختی رفتاری یا CBT و روانکاوی هستند. همچنین در کنار این درمان ها یوگا و مدیتیشن روش های فوق العاده برای بهبود این اختلال به شمار می روند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 237 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.