گودر کمپانی افسردگی در میان دانشجویان چگونه خود را بروز می‌دهد؟ - گودر کمپانی

علت افسردگی دانشجویان چیست؟

یک متخصص روانشناسی با اشاره به برخی از علل افسردگی در میان دانشجویان به اهمیت جایگاه خانواده در رفع بحران‌های روحی تاکید کرد.

دکتر جاوید ثمودی در خصوص مهم‌ترین علل افسردگی میان قشر دانشجو گفت: افسردگی در میان دانشجویان که از محیط خانوادگی و زادگاه خود دور هستند و مجبورند مقطع تحصیل را در شهر دیگری سپری کنند به مراتب بیشتر از دانشجویان بومی است.
همچنین رویارویی با محیط های جدید و افرادی که سنخیتی با فرهنگ افراد ندارد می تواند تا حدودی به انزوا و افسردگی بیانجامد.

نارضایتی تحصیلی و احساس سردرگمی و روزمرگی ها نیز از علل مهم افسردگی است که در این میان دانشجویانی که با توجه به رشته های تحصیلی خود امیدی به اشتغال و ورود به بازار کار در آینده ندارند را درگیر می کند.
افسردگی به منزله حس بیزاری از زندگی و علاقه به انزوا است این بیماری می تواند سرمایه های انسانی را به احساس رخوت و بیهودگی و ناکارآمدی بکشاند از این رو باید به طور جدی مشکل افسردگی در میان دانشجویان را مورد ارزیابی قرار داد.

علت افسردگی دانشجویان

گذراندن ساعات طولانی در طول روز به درس خواندن و بی توجهی به برنامه های تفریحی در میان دانشجویان می تواند آنها را به سمت افسردگی سوق دهد از این رو باید دانشجویان در کنار تحصیل، فرصتی را برای کسب آرامش روح و سلامت جسم اختصاص دهند.

وی در مورد ناکامی به عنوان یکی از عوامل مهم در افسردگی افزود: ناکامی یکی از علل مهم افسردگی در میان دانشجویان به شمار می رود بدان معنا که دانشجو با یک تصویر خاص از رشته دانشگاهی وارد دانشگاه می‌شود اما به مرور زمان به دلیل رویارویی با واقعیات سرخورده و منزوی می‌شود.
مدرک گرایی و تحصیل تنها برای کسب یک مدرک می تواند احساس ناکامی را در میان دانشجویان به وجود بیاورد زیرا در این شرایط دانشجو احساس می کند به لحاظ روحی در کسب علم راضی نمی شود و رشته ای را دنبال می کند که در آن حس مفید بودن برای جامعه را ندارد و تنها به واسطه اخذ مدرک مجبور به تحصیل است.

تحصیل در رشته های دانشگاهی باید متناسب با شرایط روحی افراد باشد افرادی که روحیه ای لطیف و شکننده دارند نمی توانند در رشته هایی تحصیل کنند که نیاز به کنار گذاشتن عواطف و احساسات دارد .

بررسی استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان

این تناقض های موجود میان وضعیت روحی و روانی و واقعیات نهفته در روند تحصیل می تواند افراد را به احساس ناکامی و در نهایت افسردگی بکشاند زیرا نتوانسته اند خلاء های روحی خود را با تحصیل در رشته دلخواه پر کنند.

ثمودی نوسان های عاطفی در محیط دانشگاهی را از علل مهم در افسردگی خواند و گفت: دوران دانشجویی از دوران حساس در بلوغ فکری و جسمی به شمار می رود و افراد علاوه بر گذراندن تحصیل در فکر ازدواج و تشکیل خانواده هستند که در این زمینه در صدد کسب شناخت از فرد مورد نظر می باشند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی دانشجو با یک ذهنیت خاص از انتخاب همسر همراه است اما کسب شناخت و آگاه شدن از تفاوت های فرهنگی و فکری موجب تغییر ذهنیت ها می شود و نوسان های عاطفی ایجاد می کند.

بی‌انگیزگی و افسردگی دانشجویان

متاسفانه گاه جوانان بدون توجه به مولفه های مهم در شناخت طرفین، با رویاهای خود به سمت ازدواج در محیط های دانشگاهی پیش می روند اما مرور زمان تفاوت دیدگاهها و نگرشها را نشان می دهد و همین امر موجب شکست های عاطفی و افسردگی خواهد شد.

حتماً بخوانید:

ثمودی افزود: افسردگی در دوران دانشجویی می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و به ترک تحصیل و یا گرایش به ناهنجاری‌ها منجر شود در این باره باید با ایجاد فضاهای لازم برای مشاوره های روانشناسی در دانشگاهها مانع از ایجاد بحران های روحی در میان این قشر فرهیخته از جامعه شوند.

منبع : خبرگزاری ایسنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 83 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 10 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.