گودر کمپانی ایماگو درمانی : هدف از ایماگو تراپی چیست و چه تاثیری در زوج درمانی دارد؟ - گودر کمپانی

تاثیرات زوج درمانی به روش ایماگو درمانی

زوج درمانی به روش ایماگو درمانی با هدف تجهیز زوجین به ابزارهای لازم برای ارتباط با یکدیگر به روش های سالم تر و آشکار کردن مسیر عاطفی شکل گرفته در کودکی که باعث شده است تا آن ها به وضعیت فعلی خود منتهی شوند. این شکل از درمان، تکنیک های معنوی و رفتاری را با روش روانشناختی غربی به منظور کمک به زوجین در کشف اجزای ناخودآگاه خود ترکیب می کند.

زوج درمانی به روش ایماگو درمانی مستلزم مشاهده تعارض بین زوج ها است که صرفاً نتیجه شرایط خاص است. با گودر کمپانی همراه باشید و به خواندن ادامه دهید.

ایماگو چیست؟

ایماگو کلمه لاتین “تصویر” است. در زوج درمانی به روش ایماگو درمانی، ایماگو به طور خاص به مفهوم ایده آل ناخودآگاه و ایده آل از عشق که فرد در دوران کودکی رشد می کند، اشاره دارد و در بزرگسالی نیز بدون تغییر باقی می ماند. توسعه این تصور اساساً بر تعامل زود هنگام با والدین فرد یا سایر بزرگسالان مهم در زندگی اولیه استوار است. با توجه به ساختار فردی کودک از عشق، او برای دستیابی به عشق و حفظ امنیت، رفتارهای خاصی را ایجاد می کند و یا “الگوهای بقا” را به دست می آورد.

بهترین والدین در رفع نیازها و انتظارات یک کودک موفق می شوند. به این ترتیب، تصورات فرد هم رفتارهای مثبت و هم منفی را که با شخص دوست داشتنی یا ایده آل او در ارتباط است، در خود گنجانیده است. همانطور که آگاهانه به دنبال عشق در بزرگسالی هستیم، ناخودآگاه به دنبال افرادی می شویم که شبیه تصور ما هستند و به ما این امکان را می دهند تا کیفیت هایی را که مانع آن ها شده یا در کودکی اجازه بیان آن ها را نداریم توسعه دهیم.

 روش ایماگو درمانی

ایماگو تراپی یا ایماگو درمانی چیست؟

ایماگو درمانی روشی است که برای کمک به زوجین از داشتن یک ناخودآگاه به یک رابطه آگاهانه طراحی شده است. در سال ۱۹۸۰ توسط هارویل هندریکس و همسرش هلن لاکللی هانت ساخته شده است، بر این اساس استوار است که ذهن ناخودآگاه ما از طریق روابط عاشقانه ما به بهبود زخمی ها و آسیب های کودک منجر می شود. همه ما یک “Imago” (به معنی “تصویر” به زبان لاتین) داریم که در ذهن ناخودآگاه ما به عنوان یک جمع از خصوصیات مثبت و منفی مراقبان ما از کودکی ساخته شده است.

هر یک از ما به طور ناخودآگاه به دنبال شریک زندگی با این مجموعه بسیار خاص از خصوصیات شخصیتی مثبت و منفی هستیم تا بتواند زخمی که در کودکی به ما وارد شده است را بهبود یابد.
انگیزه ناخودآگاه ما این است که شریک زندگی خود را که شبیه پدر و مادرمان است، تغییر دهیم و به او عشق ببخشیم به روش هایی که والدین ما هرگز این کار را نکرده اند. بیشتر این موارد در پشت صحنه در ذهن ناخودآگاه شما اتفاق می افتد، بنابراین چیزی نیست که شما به طور فعال از آن آگاه باشید، مگر اینکه به شما آموزش داده شود که به دنبال الگو باشید. گفتگوی ایماگو درمانی شامل ۳ مرحله است:

آینه کاری شامل تکرار آنچه شریک زندگی تان می گوید.

اعتبار سنجی مستلزم قرار دادن خود در کفش های شریک زندگی خود و توضیح اینکه چرا دیدگاه آن ها معقول است، می باشد. لازم نیست با آن موافق باشید، اما باید درک کنید که چرا برخی مسائل برای آن ها معنی دارد.

همدلی در گفتگو به معنای حدس زدن آنچه ممکن است شریک زندگی تان بر اساس آنچه که تازه با شما به اشتراک گذاشته اند صحبت کند.
۵ فرآیند زوج درمانی به روش ایماگو درمانی

۱٫ تصویربرداری مجدد: شروع به دیدن شریک زندگی خود در یک نور مثبت.

۲٫ متعهد شدن مجدد: بسیاری از درمانگران ایماگو درخواست می کنند که شما را به مدت ۱۲ هفته بدون هیچ گونه تهدیدی در مورد طلاق متعهد کنند .

۳٫ بینایی مجدد: شما یک دید مشترک از روابط ایده آل خود ایجاد خواهید کرد تا بدانید که به چه سمت دیگری تلاش می کنید.

۴٫ بازگرداندن ناامیدی ها: برای داشتن عشق سالم، باید زخم ها را از گذشته خود بهبود بخشید. شما از گفتگو برای پردازش مجدد برخی از زخم های اصلی وارد شده توسط شریک زندگی خود در صورت لزوم استفاده خواهید کرد. شما همچنین می توانید از آن برای پردازش درگیری های جاری استفاده استفاده کنید.

۵٫ دوباره عاشقانه سازی: شما می فهمید که چه چیزی باعث می شود یکدیگر احساس دوست داشتنی و مراقبت کنند و تمرکز خود را روی تفریح ​​و عاشقانه بیشتر در رابطه تان شروع کنید.

حتماً بخوانید:

هدف زوج درمانی به روش ایماگو درمانی

با درک چگونگی انتقال تجربیات و احساسات منفی از کودکی به روابط بزرگسالان، می توانید واکنش های خود را نسبت به شریک زندگی خود و برعکس بهتر درک کنید و مهارت ها و همدلی لازم را برای تحول در خود و رابطه خود ایجاد کنید. هدف زوج درمانی به روش ایماگو درمانی کمک به زوجین است که از سرزنش، انتقاد و واکنش منفی در مورد شریک زندگی خود جلوگیری کنند و در عوض درک و همدلی بیشتری کنند.

تحقیقات علمی اندکی برای سنجش موفقیت دراز مدت زوج درمانی به روش ایماگو درمانی انجام شده است. با این وجود، یک مطالعه که در ژانویه سال ۲۰۱۷ در مجله زوج و روابط درمانی منتشر شد، نشان داد که رضایت زناشویی برای زوجینی که ۱۲ جلسه رابطه درمانی ایماگو را به اتمام رسانده اند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

فواید ایماگو درمانی

تاثیرات زوج درمانی به روش ایماگو درمانی

۱٫ به جنبه های ناخودآگاه رابطه خود آگاه شوید.

۲٫ تلاش برای حل درگیری های درون خود

۳٫ در بهبودی کار و رشد، موفق باشید.

۴٫ ایمنی عاطفی را برای یکدیگر ایجاد کنید.

۵٫ بیاموزید که چگونه نیازهای یکدیگر را بهتر برآورده کنید.

۶٫ درگیری و تعارض را به فرصت هایی برای صمیمیت و ارتباط عمیق تر تبدیل کنید.

۷٫ تغییرات کوچکی ایجاد کنید که از نظر شادی به رابطه شما کمک کند.

۸٫ یاد بگیرید که چگونه می توانید به جای درد برای شریک زندگی خود، منبع لذت بخش شوید.

۹٫ درک کنید که چگونه ازدواج یا شریک زندگی خود را به یک منبع زنده، پرشور، سرگرم کننده تبدیل کنید.

سوالات متداول ایماگو درمانی

چگونه زوج درمانی به روش ایماگو درمانی را آغاز کنیم؟

دو راه اصلی برای شروع یادگیری بیشتر در مورد ایماگو درمانی و اینکه چگونه می تواند به روابط شما کمک کند شامل کارگاه ها و جلسات درمانی است.

چگونه می توانم یک روانشناس مسلط به روش ایماگو پیدا کنم؟

بسیاری از روانشناسانی که با زوجین همکاری می کنند، احتمالاً در رابطه با ایماگو درمانی آموزش داشته اند.

تصویرسازی ارتباطی

آیا زمان هایی وجود دارد که ایماگو درمانی ممکن است کمکی نکند؟

مانند سایر انواع زوج درمانی، مواقعی وجود دارد که درمان ممکن است مناسب برای روابط شما نباشد. این اوقات ممکن است شامل موقعیت هایی از قبیل خشونت خانگی، سوء مصرف مواد یا سایر رفتارهای اعتیاد آور باشد. ایماگو درمانی تنها زمانی ممکن است مؤثر باشد که موضوعاتی از این قبیل برطرف شود.

آنچه در خود درمانی اتفاق می افتد این است که زوج ها ابزار مورد نیاز خود را برای برقراری ارتباط بهتر و عمیق تر و ارتباط عمیق تر می آموزند. برای این منظور، زوج ها به جای درمانگر با یکدیگر روبرو می شوند و با آن ها صحبت می کنند. آن ها یاد می گیرند به شریک زندگی خود گوش دهند، درک کنند و همدلی کنند. این روش می تواند یک نوع مؤثر از زوج درمانی در دست یک درمانگر صحیح آموزش دیده ایماگو باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 341 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 25 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.