گودر کمپانی این بهترین راه درمان دروغگویی است ! - گودر کمپانی

دروغ گفتن یکی از رایج‌ترین رفتارهای اجتماعی بوده که در برخی موارد به عنوان مکانیزم دفاعی انجام می‌شود یا در برخی موارد به عنوان یک رفتاری ناسالم شناخته می‌شود که در بین انسان‌ها بسیار زیاد شده است.

البته در بعضی موارد باعث موفقیت انسان‌ها می‌شود یا برای فرار از موقعیتی مجبور به نگفتن حقیقت می‌شود، افراد طبق شرایطی که برایشان رخ می دهد دروغ می‌گویند تا هویت اجتماعی یا شرایط مثبتی را برای خود نگه دارند.

اما دروغ گفتن نشان دهنده وضعیت روحی خطرناک نیست یا باید گفت دروغگویان بیمارگونه متفاوت هستند، دروغ می‌تواند یکی از نشانه‌های اختلال روانی مانند یک اختلال شخصیت باشد؛ دروغ گفتن باعث بیماری می‌شود و موضوعی بحث برانگیز در دنیای امروزی است.
در واقع دروغ‌هایی که از عمد گفته می‌شوند به بیماری پاتولوژیک مربوط هستند و افراد از دروغ‌های خود منفعت می‌برند.

شناسایی شخص دروغگو

علت دروغ گفتن از نظر روانشناسی

افراد به دلایل مختلفی دروغ می‌گویند، اینکه شما به دلایل متفاوت، طبق موقعیتی که قرار دارید به خودتان اجازه دروغ گفتن را دهید، طبیعتاً شما به این رفتار و برخورد عادت خواهید کرد.

برخی از افراد دروغ گفتن برایشان مثل آب خوردن است هر بار به آسانی این کار را انجام می‌دهند تا تبدیل به یک عادت بد شود.
به طوری که حتی تشخیص حرف راست و دروغ در او مشکل خواهد بود؛ دروغگویی یک رفتار نامناسب است که عواقبی را به همراه دارد اما قبل از اینکه دروغ بگویید از خودتان بپرسید علت دروغ گفتن چیست؟ چرا به جای گفتن حقیقت دروغ را انتخاب می‌کنید.

دکتر بلادی پائولو روانشناس و استاد دانشگاه ویرجینیا می‌گوید که: «دروغ گفتن به بخشی از زندگی روزانه ما تبدیل شده است» یافته‌های او نشان می‌دهد مردان و زنان در یک پنجم تعاملات اجتماعی خود در حالی که فقط ۱۰ دقیقه از آن گذشته، دروغ می‌گویند.

ظرف مدت یک هفته ما در ۳۰ درصد از ارتباطات خود به دیگران دروغ می‌گوییم، جالب است بدانید که مردان بیشتر درباره خودشان دروغ می‌گویند تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهند؛ زنان بیشتر دروغ می‌گویند تا احساسات دیگران را جریحه‌دار نکنند.

اما دکتر کیم سروتا، استاد بازاریابی دانشگاه اوکلند در سال ۲۰۱۰ در تحقیقات خود روی ۱۰۰۰ نفر دریافت که ۶۰ درصد از شرکت کنندگانش دروغ نگفته‌اند او این نتیجه را به دست آورد که مردان بیشتر از زنان و جوانان بیشتر از افراد مسن دروغ می‌گویند.

همه این تحقیقات نشان می‌دهند که همه انسان‌ها در طول زندگی خود بی‌دلیل یا بدون دلیل دروغ گفته‌اند، شما نمی‌توانید هیچ انسانی را روی زمین پیدا کنید که بدون دروغ زندگی کند مگر اینکه یک درصد از افراد آن هم به طور استثنایی باشند.
ما دروغ می‌گوییم چون این کار شیوه‌ای بسیار موثر در اجتماع است، بیشتر اوقات مردم انتظار ندارند دروغ بشنوند آنها فکر می‌کنند در حال شنیدن حقیقت هستند برای همین احتمال اینکه دروغ را باور کنند خیلی زیاد است.

اما قبل از رفتن به سراغ ادامه مطلب این فکر را کنید که چرا دروغ می‌گویید؟ البته همانطور که اشاره کردیم دروغ گفتن یک رفتار ذاتی است و ناخودآگاه بارها تکرار می‌شود.
اما چرا در موقعیت‌های حساس زندگی دروغ می‌گوییم در حالی که راستگویی می‌تواند مانع از یک فاجعه شود.

با انواع دروغ آشنا شویم :

دروغ گفتن چیزی است که هر روز به ذهن ما خطور می‌کند اغلب بدون اینکه متوجه شویم. دوستان، اعضای خانواده، همکارها و غریبه‌ها به راحتی می‌توانند به شما دروغ بگویند.

گاهی اوقات این دروغ‌ها به قصد فریب دادن رخ می‌دهد و گاهی اوقات فقط برای محافظت از عزیزان در برابر صدمه است.

روزانه بین ۱۰ تا ۲۰۰ بار به مردم دروغ گفته می‌شود، چیزی که بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند این است که انواع مختلفی از دروغ‌ها وجود دارد که ممکن است از بسیاری از آنها با خبر نباشید.

افشا نکردن حقیقت

نوعی از دروغ گفتن افشا نکردن حقیقت است و حرف راست به مدت کوتاه یا طولانی پنهان می‌شود. گاهی اوقات مردم بر این باور هستند که به طرف مقابل حقیقت را می‌گویند اما در آخر به یک دروغ تبدیل می‌شود.

انواع دروغ گفتن

انکار کردن نوع رایج دروغ گفتن

انکار زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی به دیگری می‌گوید که حقیقت را نمی‌داند؛ این اغلب برای محافظتش شخص یا خود در برابر آسیب‌ها یا دور نگه داشتن خود از موقعیتی انجام می‌شود که نمی‌خواهد در آن درگیر شود.

تفسیر نادرست

تفسیر نادرست دروغی است که وقتی شخص چیزی که اتفاق افتاده است را اشتباه تفسیر می‌کند و این اطلاعات را دیگران یا اشخاصی که می‌شناسند می‌گوید. آنها معتقدند که این‌ حقیقت است، اما ممکن است به دلیل تفسیر نادرست دچار اشتباه بزرگی شوند.

دروغ جسورانه

یک دروغ جسورانه زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی دروغی را بگوید که همه می‌دانند دروغ است. به عنوان مثال کودک می‌گوید که شکلات کاکائویی را نمی‌خورد، در حالی که خورده‌های شکلات روی صورت و دست‌هایش وجود دارد.

دروغ مصلحتی

دروغ مصلحتی زمانی اتفاق می‌افتد که کسی به دیگری دروغ می‌گوید اما این دروغ بی‌ضرر است. این معمولاً برای محافظت از احساسات دیگران انجام می‌شود، برای مثال گفتن شامی که به مادرتان پخته است طعم بسیار خوبی دارد در حالی که در فکر شما واقعاً اینگونه نیست.

دروغگویی پاتولوژیک

دروغگویی پاتولوژیک یک بیماری است که فرد مدام دروغ می‌گوید و این افراد دائماً بدون هیچ دلیلی نیز این رفتار را ادامه می‌دهند.
اغلب نمی‌توان به کسانی که به عنوان این دروغگویی شناخته می‌شوند اعتماد کرد. با این حال این نوع دروغگویی اغلب ناشی از داشتن یک اختلال روانی مانند اختلال شخصیت ضد اجتماعی است.

به طور کلی انواع مختلف دروغگویی را شناختید و می‌دانید که چگونه افراد دروغگو را بشناسید. در ادامه ویژگی‌های افرادی که دروغ می‌گویند را بررسی می‌کنیم با ما همراه باشید.

ویژگی افراد دروغگو

ویژگی‌های افرادی که دروغ می‌گویند چیست؟

تا حالا توانسته‌اید دروغ‌هایی که افراد به شما می‌گویند را تشخیص دهید؟ بدون شک با ندانستن ویژگی‌های افراد دروغگو این کار را نمی‌توانید انجام بدهید. با این حال در ادامه چند نکته را برایتان روشن می‌کنیم تا بتوانید بیشتر با ویژگی‌های افراد دروغگو آشنا شوید.

افرادی که دروغ می‌گویند بیش از حد صورت خود را لمس می‌کنند، دکتر فیل معتقد است وقتی آدم‌ها دروغ می‌گویند تمایل زیادی دارند که صورت و مخصوصا بینی‌شان را لمس کنند یا روی گونه‌های خود دست بکشند.

شما می‌توانید فرق یک لبخند واقعی را از یک لبخند غیر واقعی تشخیص دهید؟ انجام این کار آنقدر هم سخت نیست، کافی است بدانید وقتی یک نفر واقعی می‌خندد گوشه‌های چشمش چین می‌خورد، اما کسی که لبخند الکی می‌زند فقط لب‌هایش به سمت بالا حرکت می‌کند و چشم‌هایش هیچ تغییری نمی‌کند.

وقتی شخصی به شما دروغ می‌گوید کمی شانه‌هایش را بالا می‌اندازد، این حالت با شانه بالا انداختنی که واقعی است و تمام بدن را درگیر می‌کند کاملاً فرق دارد. وقتی فردی شانه‌هایش را کمی بالا می‌اندازد یعنی یک حرکت کوچک انجام داده که به بدنش تحمیل شده است.

یادتان باشد در صحنه یک گفتگوی رسمی و اداری یا دوستانه و عاشقانه در واقع یک صحنه رقص نیست که آدم‌ها مدام پاهایشان را تکان دهند.

فردی که در حال دروغ گفتن است بسیار بی‌قرار می‌شود و مدام پاهایش را تکان می‌دهد. اگر فردی حرکات اضافه از خود نشان می‌دهد در واقع در یک موقعیت ناراحت کننده است و دلش می‌خواهد آن وضعیت را ترک کند

بسیاری از افراد معتقد هستند که افراد دروغگو از ارتباط چشمی با دیگران خودداری می‌کند؛ برای همین فردی که دروغ می‌گوید به منظور جلوگیری از این ارتباط سعی می‌کند چشم‌هایش را به صورت مستقیم به سمت شما نشان ندهد.
اما بعضی از افراد هستند که خیره به شما نگاه می‌کنند تا به دروغگویی آنها شک نکنید.

دروغگوها اغلب حالت دفاعی به خود می‌گیرند و برای همین مدام انگشت اشاره‌شان را به سمت دیگران دراز می‌کند، زیرا این انگشت بیشتر برای تهدید به کار می‌رود و دروغگوها دوست دارند که اوضاع را به نفع خود تمام کنند، تا مخاطب آنها به خاطر ترسیدن خود را قانع کند که او راست گفته و مخاطبش دروغ گفته است.

راه‌های درمان دروغگویی به چه صورت است؟

برای درمان دروغ گفتن ابتدا باید علت آن را تشخیص دهید، مشاوره با روانشناس می‌تواند به شناسایی علت دروغ کمک کند. با استفاده از راه‌های معرفی شده می‌توانید حداقل دروغگویی را در طول روز کمتر کنید.

همانطور که می‌دانید بسیاری از افراد دروغ گفتن را به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده می‌کنند ته یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس خالی از لطف نیست که می‌تواند به شما در کاهش دروغ گفتن کمک کند؛ این تکنیک‌ها شامل تمرینات تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و غیره هستند.

درمان دروغگویی

  • بالا بردن اعتماد به نفس

وقتی شما اعتماد به نفس زیادی داشته باشید این فکر را می‌کنید چرا به جای راست گفتن باید دروغ را انتخاب کرد؟ نداشتن اعتماد به نفس می‌شود تا فکر کنید ضعف دارید و اگر حرف درست را بزنید به شما آسیب می‌رسد یا جایگاه شما پایین‌تر خواهد آمد.

آموزش اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند که کمتر دروغ بگویید و همچنین از عذاب وجدان به خاطر دروغ‌هایی که گفتید در امان باشید.

  • برقراری ارتباط را بیاموزید

کار به روی مهارت‌های ارتباطی می‌تواند به فرد کمک کند تا به جای دروغ گفتن، صادقانه و مناسب احساسات خود را بیان کند. مهارت‌های ارتباطی را می‌توانید از کتاب‌ها و منابع آموزشی بیاموزید، با ترس‌های خود مقابله کنید و چند بار خود را تحت فشار بگذارید تا با واقعیت روبرو شوید و در این مواقع دروغ نگویید.

  • عدم ترس مشکل دروغ گفتن را برطرف می‌کند

در بسیاری از موارد دروغ گفتن به دلیل ترس از عدم تایید عمومی و نیاز به حمایت دیگران انجام می‌شود. در این مواقع حمایت اعضای خانواده و دوستان در زندگی یک فرد می‌تواند به او کمک کند تا از دروغگویی دست بردارد.

اگر شما باز هم نتوانستید با حمایت خانواده از دروغ گفتن رهایی پیدا کنید بهتر است که با یک مشاوره روانشناسی صحبت کنید.

چکار کنیم دروغ نگیم ؟

کلام آخر

قبل از اینکه بخواهید دروغ بگویید بهتر است کمی فکر کنید و سپس کلام دروغ را به زبان بیاورید. گاهی اوقات حتی نگفتن چیزی بهتر از آن است که دروغ بگویید.

مطمئن باشید همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم دروغ گفتن عواقب خود را به دنبال دارد و این فکر را نکنید وقتی شما دروغ گفتید دیگر هیچ بلایی سر شما نخواهد آمد.

درست است که در بعضی موارد دروغ گفتن می‌تواند نجات دهنده باشد اما وقتی شما به این رفتار عادت کنید دیگر حتی خودتان به راست و دروغ خود شک می‌کنید.

حتماً بخوانید:

تلاش کنید با استفاده از راهکارهای معرفی شده خود را بهبود دهید و دیگر در زندگی کمترین دروغ را به زبان بیاورید.
مطمئن باشید وقتی شما به دروغ گفتن عادت کنید، حتی اطرافیانتان هم به شما دروغ خواهند گفت به طوری که دچار سرخوردگی شده و دیگر حتی برای خودتان، حرف‌هایی که می‌زنید هیچ اعتباری ندارد.
تلاش کنید از این رفتار نادرست دست بردارید و به جای آن راستگویی را تمرین کنید تا تبدیل به یک عادت دائمی در شما شود.

منبع : دکتر ذهن

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 61 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 2 مارس 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.