گودر کمپانی با این روش می توانید به راحتی ببخشید و کدورت را دور بریزید - گودر کمپانی

راه های بخشیدن دیگران و فراموش کردن بدی

متنفر شدن از آدمها خیلی آسان‌تر از بخشیدن کسانی است که به شما بدی کرده‌اند. البته بخشش هم چیزی نیست که بتوان راحت آن را خرج کرد. بخشش همه اراده فرد را می‌گیرد و فرد در روند آن مجبور خواهد شد بخشی از آنکه هست را هم بدهد.

بخشیدن دیگران آن هم بعد از آن که دل فرد را شکسته شود ، کار آسانی نیست . در واقع هم باید با دردی که برای فرد ایجاد شده کنار بیاید و هم باید عواقب کارها را به جان بخرد، ولی با نگه داشتن کینه آن فرد در دل احساس بدتری خواهد داشت. این حس بد ، هم روح و هم جسم فرد را درگیر می کند. در نتیجه بهتر است که بدی های دیگران ا فراموش کرد و آنها را بخشید.

زمانی که احساسات منفی فرد برانگیخته شود، فشار خون فرد بالا رفته و استرس در او ایجاد می‌ کند. بخشش دیگران باعث می‌شود که رنج‌های عاطفی‌ التیام پیدا کند وفرد گامی در جهت رشد و پیشرفت خود بردارد.

بخشیدن دیگران

آثار و فوائد عفو و بخشش

بخشش و گذشت دیگران هم در این دنیا و هم در آخرت آثار معنوی فراوانی برای فرد دارد . در ادامه برخی از آثار دنیوی بخشش و عفو را بیان می کنیم:

تقوا:یکی از آثار بخشش، نزدیک بودن بخشش به تقوا می باشد.

موجب عزت: عفو و گذشت موجب عزت می باشد؛ چرا که در نظر مردم نشانه بزرگواری، شخصیت و سعه صدر است، در حالی که انتقام جویی در مسائل شخصی نشانه عدم تسلط بر نفس است.

سلامت روح و آرام جان: عفو و گذشت سبب سلامت روح و آرامش جان و در نتیجه، سبب طول عمر می شود.

از بین رفتن کینه توزی: انتقام جویی باعث زیاد شدن کینه در دلها می شود ، و طرف مقابل را به انتقامی خشن تر وا می دارد و آن انتقام موجب خشونت بیشتری شده، گاهی هم منجر به جنگ در میان طوائف و قبائل بزرگ تبدیل می شود. عفو و گذشت جلوی این ناهنجاریها، کینه ورزیها، خشونتها و جنایتها را میگیرد و آن را از بین می برد.

پیروزی:یکی دیگر از اثار دنیوی بخشش و گذشت دیگران ، پیروزی انسان باگذشت می باشد. امام رضا(ع) می فرمایند: «هرگز دو گروه با هم رویاروی نشدند، مگر اینکه باگذشت ترین آنها پیروز شد.

بخشیدن دیگران آن هم بعد از آن که دل فرد را شکسته شود ، کار آسانی نیست . درواقع هم باید با دردی که برای فرد ایجاد شده کنار بیاید و هم باید عواقب کارها را به جان بخرد، ولی با نگه داشتن کینه آن فرد در دل احساس بدتری خواهد داشت. این حس بد ، هم روح و هم جسم فرد را درگیر می کند.درنتیجه بهتر است که بدی های دیگران ا فراموش کرد و آنها را بخشید.

چگونه بخشش داشته باشیم ؟

راه های درست بخشش دیگران

بخشش دیگران و فراموش کردن بدی ، راه ها و روش هایی دارد که بهتر است افراد به آنها توجه کنند ، در ادامه برخی از آنها را اشاره می کنیم:

  • آشکار کردن حس خود:

برای بخشش دیگران بهتر است حس خود را آشکار کنید.در مورد عصبانیت ها و آسیب ها با خودتان صادق باشید تمام این بی عدالتی که به زندگیتان آسیب می زند ارزیابی کنید اگر والدین تان شما را بد تربیت کرده باشند و یا از رفتار ناعدلانه ای رنج میبرید و یا هر مورد دیگر بهتر است صادقانه با خود خلوت کنید و به آنها بپردازید تا بعد از شفاف سازی برای خودتان به راه حل بیاندیشید.

تصمیم عاقلانه ای برای بخشش بگیرید ، بهتر است اخلاق خشونت آمیز را کنار بگذارید و تاکتیک را تغییر دهید . در واقع عصبانیت و مخفی گرایی در دراز مدت خوب نیست و آسیب جدی به شما خواهد رساند.

برای بخشیدن دیگران، شما پیش قدم شوید. سعی کنید بفهمید فردی که به شما آسیب زده چه دلیلی داشته است. در این زمان از خود سوال کنید که زندگی برای آنها به چه شکل است ؟چه فشار و استرسی را آن افراد تحمل می کنند؟ سپس فکر کنید چه هدیه کوچکی می توانید به آنها دهید ؟

هدیه می تواند یک لبخند ،دست دادن دوستانه و حتی تلفن کردن باشد. به خاطر داشته باشید بخشش و مصالحه مثل هم نیست و این طور نیست که اگر صمیمیت در رابطه با فردی را پیشه کنید او از شما سوء استفاده خواهد کرد . تفکر غلط مهربانی می تواند دیگران را پررو کند را کنار بگذارید و برای آرامش روح خود برای بخشش و مصالحه پیش قدم شوید.

راه های بخشیدن دیگران

  • یافتن اهداف خود:

هدف خود را بیابید و بدانید چگونه می توانید به دیگران کمک کنید هر فردی احتیاج به نوعی کمک دارد یعنی نیازهای متفاوت است پس با توجه به این مهم برای بخشش دیگران و داشتن رابطه خوب با فردی که شما را رنجانده پیش بروید.

هرگاه در مورد فردی که به شما آسیبی رسانده فکرهای ناراحت کننده ای به ذهنتان برسد ، بهتر است دعا کنید که آن فرد مسیرش را پیدا کند و با این کار روحیه خود را شاد کنید.

  • درس گرفتن از بخشش دیگران:

بهتر است با بخشیدن دیگران درس زندگی بگیرید . با خود عهد ببندید که نه تنها خود را از رویدادهای آسیب رسان عاطفی رها می کنید، بلکه در آینده نیز از درگیر شدن در این رویدادها دوری می کنید.

  • رها کردن نفرت :

هر فردی در زندگی باید این جمله را در ذهن خود بسپارد نفرت سمی است که فرد می نوشد به این امید که دیگری بمیرد. پس بهتر است بدانید زمانی که شما از کسی نفرت دارید، شما نه تنها به خود آسیب می رسانید، بلکه کنترل احساسات را نیز به آن فرد می دهید و این چیزی نیست که هیچ کس بخواهد.

  • انتقام گرفتن به شکلی مثبت:

اگر به فکر انتقام از دیگران هستید، بهترین شکل انتقام این است که زندگی موفق و شادی برای خود بسازید. اگر در داشتن افکار و عملکرد توام با عشق ممارست به خرج دهید، انرژی شما موجب جذب افراد و نتایج مثبت بیشتری برایتان می شود.

فراموش کردن کینه و کدورت‌هه

دلایل اهمیت بخشیدن دیگران

بخشیدن دیگران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به دلایل زیر:

بهبود سلامت جسم و روح

یکی از دلایل بخشیدن این است که باعث بهبود سلامت جسم و روح انسان می شود. کینه و ناراحتی از دیگران باعث ترشح هورمون آدرنالین و استرس می‌شود که در طولانی مدت تاثیر بسیار منفی و عمیقی بر روی جسم و روان می‌گذارد. به همین دلیل باید با بخشش دیگران سلامت خود را حفظ کنید.

کاهش انرژی منفی

بخشیدن ، باعث کاهش انرژی منفی در فرد می شود. خشم و نفرت مانند سم در وجود انسان بخش می‌شود و انرژی منفی آن بر تمام ابعاد جسمی و روحی تاثیر منفی می‌گذارد. اما بخشیدن مانند یک پادزهر عمل کرده و تمام انرژی منفی و خشم را از وجود شما خارج می‌کند.

اگر به فکر انتقام از دیگران هستید، بهترین شکل انتقام این است که زندگی موفق و شادی برای خود بسازید. اگر در داشتن افکار و عملکرد توام با عشق ممارست به خرج دهید، انرژی شما موجب جذب افراد و نتایج مثبت بیشتری برایتان می شود.

قوی تر کردن انسان

بخشیدن کسی که کار ناشایستی کرده و به شما آسیب رسانده اصلا کار راحتی نیست؛ اگر کار راحتی بود هیچ کینه و دشمنی میان انسان‌ها شکل نمی‌گرفت. به همین دلیل بخشیدن دیگران قدرت بسیار زیاد و روح بزرگی می‌خواهد. در نتیجه همین سختی است افراد پس از بخشیدن دیگران رشد کرده و قدرتمندتر از قبل می‌شوند.

سخن آخر: بخشش و فراموش کردن بدی دیگران راهی برای آرامش روحی و روانی خود فرد می باشد. پس بهتر است برای رسیدن به این آرامش این روش ها را به کار بگیرد.

منبع : تبیان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 40 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 14 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.