گودر کمپانی بررسی 10 نکته مهم در نحوه صحبت با مشتری پشت تلفن ! - گودر کمپانی

نحوه صحبت با مشتری پشت تلفن و جذب مشتری مهارت بسیار مهمی است که به تمرین زیادی نیاز دارد. ایمیل‌ها، لایو چت، پرسشنامه‌های اینترنتی و رسانه‌های گروهی همه جایگاه خود را دارند اما وقتی نوبت به کسب‌و‌کار برسد تلفن و صحبت با مشتری پشت تلفن هنوز گزینه مورد قبول افراد بسیار زیادی است.

تا به حال چند بار تلفنی صحبت کرده‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید که طرف مقابل حسابی نابلد و غیرحرفه‌ایست؟ کاری کنید که دیگران در مورد شما به چنین نتیجه‌ای نرسند. برای این کار روانشناسی فروش تلفنی، نحوه صحبت تلفنی با مشتری، مهارت‌های ارتباط تلفنی با مشتری و هر چیزی که برای یک پاسخگویی حرفه‌ای لازم دارید و روش‌های جذب مشتری تلفنی را به شما ارائه می‌دهیم.

۴۴% فروشندگان حرفه ای آمریکا می گویند فروش تلفنی موثرترین کانال فروش است. یادگیری نحوه صحبت با مشتری در پشت تلفن نقش مستقیم در افزایش فروش شما خواهد داشت.

ارتباط تلفنی

نحوه صحبت تلفنی با مشتری

۱٫ نرم‌افزار CRM را باز کنید

با بررسی و یا نوشتن اطلاعات مخاطب (مانند نام، زمان تماس و دلیل آن) کار خود را شروع کنید. بهترین کار این است که اطلاعات را در بخش یادداشت‌های CRM بنویسید تا همیشه در دسترس باشند و در اختیار همه اعضای تیم هم قرار بگیرند. به این ترتیب همه چیز در یک محل و به شکل منظمی قرار دارد. به‌علاوه اگر تیم پشتیبانی هم بخواهند با این مشتری تماس بگیرند، از این اطلاعات استفاده می‌کنند.

۲٫ تا جایی که ممکن است زودتر تماس را پاسخ دهید

هیچ کس انتظار را دوست ندارد. پاسخگویی سریع به تماسی که به احتمال زیاد یک مشتری باشد نشان می‌دهد که شرکت شما کارآمد است و همچنین اهمیت تماس فرد برای شما را به او نشان‌ می‌دهد.
برای مثال مدت زمان بهینه برای پاسخگویی به مشتری در کسب‌وکارهای اینترنتی، ۵ دقیقه است. هرچه مشتری بیشتر منتظر بماند، ناراضی‌تر خواهد بود. در نتیجه اگر قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارید، روی بهینه‌سازی زمان و مدت زمان پاسخگویی به مشتریان خود کار کنید.

فروش تلفنی

۳٫ شرکت و خودتان را معرفی کنید

مثلا بگویید “با تشکر از تماس شما شرکت (نام شرکت) و من (نام خودتان) هستم.” همچنین اگر تماس‌گیرنده خود را معرفی نکرد نام و جایی که از آن تماس می‌گیرد را بپرسید مخصوصا اگر شرکت شما برای تماس‌های غیرکاری سخت‌گیر است.

۴٫ سوال‌های درست بپرسید

یکی از دلایلی که باعث شده هنوز تماس تلفنی بهترین راه ارتباطی با مشتری باشد، این است که می‌توانید از مشتری داده کسب کنید. پس نیازمند پرسیدنِ سوالاتی شفاف، کوتاه، واضح؛ در کمال ادب و هوشمندی هستید. مشتری از سوال بیش از حد، گستاخانه و غیرمحترمانه خوشش نمی‌آید.

برای جذب مشتری و ایجاد اطمینان خاطر در وی تا جایی که ممکن است اطلاعات کسب کنید. این به شما کمک می‌کند تماس‌های غیرکاری را مشخص‌کنید. سوال پرسیدن از دیگران ممکن است برای آنها ناخوشایند باشد به ویژه وقتی مجبور باشید سوال‌های زیادی بپرسید به همین دلیل از لحن مودب و آرامی استفاده کنید.

تماس‌گیرنده: می‌تونم با آقای x صحبت کنم؟
پاسخگو: می‌تونم اسم شما رو بپرسم؟
تماس‌گیرنده: عسگری هستم.
پاسخگو: از کجا تماس می‌گیرید؟
تماس‌گیرنده: کرج.
پاسخگو: میشه اسم شرکتتون رو بپرسم؟
تماس گیرنده: این یه تماس شخصیه.
پاسخگو: آقای x منتظر تماس شما هست؟
تماس‌گیرنده: خیر.
پاسخگو: بله، اجازه بدید تا وصلتون کنم.

صحبت با مشتری پشت تلفن

۵٫ تصور کنید که یک نفر از شرکتتان به تماس‌های شما گوش‌ می‌دهد

شرکت‌هایی که تماس‌های ورودی را ضبط می‌کنند معمولا به کمک صدای ضبط‌ شده‌ای این مطلب را ابتدای تماس عنوان می‌کنند. اگر چنین حالتی هم نباشد، با تصور اینکه مکالمه شما ضبط می‌شود بسیار حرفه‌ای عمل خواهیدکرد. اگر امکان ضبط مکالمات وجود داشته باشد این فرصت را دارید که به صدای خود گوش دهید و در صورت لزوم مهارت ارتباط تلفنی خود را تقویت کنید.

۶٫ پیش از آنکه فرد را در حالت انتظار یا اتصال به دیگران قرار دهید از او بخواهید که صبور باشد

بجز استادان مدیتیشن، بیشتر افراد دوست ندارند منتظر بمانند. ایراد بزرگی که بیشتر شرکت‌‌ها دارند زمان انتظار طولانی مدت آنهاست. معمولا به نظر می‌رسد افراد دو برابر آن زمان که باید، در صف انتظار می‌مانند. وقتی با اتلاف وقت کمتری تماس را پاسخ دهید احتمال داشتن یک مشتری عصبانی در آن سوی خط کمتر است.

۷٫ مطمئن باشید که مسئول مربوطه تماس را پاسخ می‌دهد

وقتی تماس‌گیرنده شخص خاصی را می‌خواهد، پیش از آنکه او را در حالت انتظار بگذارید بگویید “خطش را امتحان می‌کنم” بعد چک کنید که آن شخص اول اینکه در دسترس است و دوم اینکه برای صحبت با تلفن آماده است. اگر اینطور نیست سعی کنید پیغامی با جزئیات کامل برای او بگذارید.

۸٫ از جملات صحیح دستوری استفاده کنید

اگر می‌خواهید مهارت‌های ارتباط تلفنی خود را تقویت کنید. همیشه سعی کنید فاعل و مفعول را درست و بجا بکار ببرید. جملات خود را بدون فعل و نامفهوم تمام نکنید. مثلا نگویید:”نمی‌دونم کجاست توی…” این نادرست است. “نمی‌دونم کجاست” شکل درست جمله است.

10 مهارت صحبت با مشتری پشت تلفن

۹٫ به صدای خود توجه کنید

یکی از مهارت‌های ارتباط تلفنی با مشتری لحن شماست که حالت شما را به تماس گیرنده منتقل می‌کند. چه در مکالمات تلفنی یا رودررو فقط کلمات ردوبدل نمی‌شوند. کلید یک مکالمه حرفه‌ای این است که لبخند بزنید.

نکته: در یک شرکت بین‌المللی لبخند زدن زمانی کاملا تفهیم شد که مدیر ارشد بخش تماس‌های تلفنی روبروی همه کارمندان یک آینه کوچک نصب کرد و گفت: “چیزی که می‌بینید همان چیزیست که می‌شنوید!”‌

۱۰٫ هر جایی که امکان دارد از اسم تماس‌گیرنده استفاده ‌کنید

این باعث ایجاد ارتباط می‌شود و نشان می‌دهد که به حرف‌های مشتری به خوبی گوش‌داده‌اید. “متاسفم آقای x، خانم y الان در دسترس نیست. می‌تونم جور دیگه‌ای کمکتون کنم یا از طرف شما پیغام بذارم؟”

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 208 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 18 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.