گودر کمپانی حمله پانیک چه علائمی دارد و چه عواملی آن را تشدید می‌کند ؟ - گودر کمپانی

بنابراین لازم است از روانپزشک یا روانشناس برای کنترل این حمله‌ها کمک بگیریم. سامانه اینترنتی دکتر ساینا، امکان دریافت مشاوره روانی آنلاین یا تلفنی را فراهم کرده است تا افراد بدون داشتن محدودیت، در هر زمان و مکان، کمک تخصصی را در کنار خود داشته باشند. روانپزشک آنلاین دکتر ساینا برای کمک به افراد در کنترل حملات پانیک آماده است. در این نوشته به بررسی علائم حمله پانیک و راهکارهای مقابله با آن می‌پردازیم.

حمله پانیک چیست؟

معمولاً علائم حمله پانیک در افرادی دیده می‌شود که دچار اختلال پانیک هستند. این افراد به شکل مداوم حمله پانیک را تجربه می‌کنند. حمله پانیک، ایجاد شدن ترس شدید یا ناراحتی در فرد است که ممکن است چند دقیقه طول بکشد. افرادی که برای چند بار علائم حمله پانیک را تجربه می‌کنند، پس از مدتی دچار ترس از ایجاد شدن این حمله‌ها می‌شوند.

معمولاً از آنجایی که نمی‌توان حمله‌های پانیک را پیش‌بینی کرد، این اضطراب همیشه همراه فرد خواهد بود. واقعیت این است که بیشتر افراد حمله‌های پانیک را حداقل یک‌بار در زندگی‌شان تجربه می‌کنند. اما از بین هر ۷۵ نفر، یک نفر به اختلال پانیک دچار می‌شود.

حمله پانیک

آشنایی با علائم حمله پانیک

علائم حمله پانیک معمولاً در بازه سنی نوجوانی یا سال‌های اول جوانی برای اولین بار دیده می‌شوند. اگر فرد بیشتر از چهار بار حمله‌ی پانیک را تجربه کند یا بعد از یک‌بار تجربه کردن این حمله، دچار ترس شدید از ایجاد شدن دوباره‌ی آن داشته باشد، مبتلا به اختلال پانیک شده است.

حمله پانیک معمولاً باعث ایجاد حس وحشت زیادی می‌شود که معمولاً برای ده تا بیست دقیقه ادامه پیدا می‌کند. البته در موارد شدید، ممکن است حمله حتی بیشتر از یک ساعت طول بکشد. تجربه‌ی این حمله‌ها برای افراد مختلف متفاوت است و ممکن است نشانه‌های مختلفی وجود داشته باشد. با این حال رایج‌ترین علائم حمله پانیک شامل این موارد هستند:

  • افزایش تپش قلب
  • تنگی نفس
  • احساس خفگی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • عرق کردن
  • لرزیدن
  • تغییر در حالت ذهنی، احساس واقعی نبودن اتفاقات و عدم شناخت اطرافیان
  • بی‌حس شدن دست‌ها یا پاها
  • درد و تنگی قفسه سینه
  • ترس از مردن

این علائم معمولا بدون دلیل خاصی اتفاق می‌افتند و ربطی به محیط ندارند. به علت اینکه علائم حمله پانیک قابل پیش‌بینی نیستند، بر عملکرد فرد تاثیر منفی زیادی می‌گذارند. ترس از حمله پانیک می‌تواند خودش شروع‌کننده‌ی حمله‌ای جدید باشد.

علت ایجاد شدن حمله پانیک

دلیل به وجود آمدن حمله‌های پانیک و ابتلای افراد به بیماری پانیک هنوز کاملاً مشخص نشده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ممکن است عوامل ژنتیکی در بالا بردن خطر ایجاد علائم حمله پانیک تأثیرگذار باشند. علاوه بر این، تغییرات ایجاد شده در زندگی فرد می‌توانند استرس بیشتری به وجود بیاورند و در نتیجه حمله‌های پانیک را ایجاد کنند. تحقیقات مشخص کرده است که برخی از گروه‌های خاص در خطر بیشتری برای ابتلا به حمله پانیک هستند. مثلاً خانم‌ها دو برابر آقایان این حمله‌ها را تجربه می‌کنند.

حمله پانیک

ممکن است پیشگیری از ایجاد علائم حمله پانیک امکان‌پذیر نباشد اما با اجتناب از مصرف مواد تحریک‌کننده مانند قهوه و کافئین یا قرص‌های محرک می‌توان خطر ایجاد شدن حمله‌ها را کاهش داد. اگر احساس می‌کنید که شرایط زندگی‌تان موجب اضطراب و استرس می‌شود، لازم است درباره مشکلاتتان با روانشناس مشورت کنید. معمولاً دریافت مشاوره روانی، راهی مناسب برای کاهش احتمال وقوع حمله‌های پانیک است. برای مشاوره با بهترین روانپزشکان فوق تخصص و متخصص اینجا را کلیک کنید.

عوامل تشدیدکننده حمله پانیک

اصلی‌ترین دلیل ایجاد شدن علائم حمله پانیک، استرس و اضطراب است. بنابراین برای کاهش علائم حمله پانیک باید استرس خود را مدیریت کنید. استراتژی‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم به شما کمک می‌کنند کنترل خود را در شرایط اضطراب زا حفظ کنید:

  • تنفس عمیق داشته باشید:
    آرام کردن بدنتان می‌تواند به کاهش حمله پانیک کمک کند. از طریق بینی هوا را در پنج شماره وارد ریه‌هایتان کنید. سپس مجدداً تا پنج بشمارید و سپس هوا را به آرامی از طریق دهان خارج کنید.
  • تمرکزتان را روی فعالیت دیگری قرار دهید:
    برای کاهش علائم حمله پانیک، بهتر است تمرکزتان را از روی علائم بدنی‌تان بردارید و روی فعالیت دیگری تمرکز کنید. مثلاً زمانی که احساس کردید ضربان قلبتان افزایش ‌یافته است، شروع کنید و از صد به شکل معکوس سه تا سه تا بشمارید. شمارش باعث می‌شود مغزتان به اعداد توجه کند.
  • از یخ کمک بگیرید:
    واقعیت این است که بیشتر علائم حمله پانیک جسمانی هستند. بنابراین باید برای کاهش حمله‌ها بدنتان را کنترل کنید. اگر احساس کردید نشانه‌ها در حال ایجاد شدن هستند، بهتر است از کمپرسور آب سرد برای سرد کردن دست‌ها و پاهایتان استفاده کنید یا دوش آب سرد بگیرید. سرما باعث می‌شود نشانه‌های فیزیکی حمله پانیک کم شوند.

حمله‌های پانیک می‌توانند باعث ایجاد شدن اختلال پانیک شوند و عملکرد فرد را محدود کنند. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال پانیک، از ترس اینکه در فضاهای ناآشنا دچار حمله شوند، حتی قادر به ترک کردن خانه‌ی خود نیستند.

بنابراین مهم است که در صورت مشاهده علائم حمله پانیک با روانشناس یا مختصصان سلامت روان مشورت کنید. با استفاده از سامانه اینترنتی دکتر ساینا، می‌توانید در هر مکان و زمان به این متخصصان دسترسی داشته باشید. روانپزشک آنلاین دکتر ساینا به شما کمک می‌کند این حمله‌ها را کنترل کنید. کافی است سری به وب‌سایت یا اپلیکیشن دکتر ساینا بزنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 471 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.