گودر کمپانی خودپذیری : 10 راه برای پذیرش خود و خودباوری ! - گودر کمپانی

خودپذیری چیست؟ ۱۰ راه برای رسیدن به خودپذیری

عزت نفس مبتنی بر خودپذیری هست که یک ویژگی مهمه: به معنی پذیرش ذاتی خودت و قبول کردن همون شخصیت و ویژگی‌هایی که در دسترست هست، بدون تلاش برای تغییر اونچه که هستی. این شامل قبول و پذیرش تمام جنبه‌های مثبت و منفی شخصیت تو می‌شه.

خودپذیری یا self-acceptance به معنی پذیرش خود با وجود نقاط ضعف هست و همچنین تلاش برای دوست داشتن خودت با وجود عیب‌ها و نقاط ضعفت. تحقیقات نشان می‌ده که سطح بالای پذیرش می‌تونه باعث تمرکز کمتر بر جوانب منفی شخصیت بشه و احتمال عشق ورزی به خود رو افزایش میده.

برای افزایش عزت‌ نفس، بهت پیشنهاد می‌کنم کم‌کم اقدام کنی و تحلیل عمیقی از زندگیت و هویتت داشته باشی. نگاهی به روابطت با افرادی که زیادتر در کنارشون هستی بنداز و سعی کن ببینی چطوری در ارتباط با اونا هستی. یکی از ویژگی‌های مشخص تو کدومه؟ بهترین ویژگیت چیه؟ دوستات درباره تو چی میگن؟ خانواده‌ت چه نظری دربارت دارن؟

برای رسیدن به خودپذیری و عزت نفس، باید یادت باشه که این فرآیند به صورت یکباره اتفاق نمیفته و نیازمند زمان و تلاشه. خودپذیری نیاز به کار گسترده داره، اما اینکه یاد بگیری چطوری خودت رو دوست داشته باشی و رفتار خوب با خودت داشته باشی می‌تونه تاثیر زیادی بر زندگیت داشته باشه.

آشنایی با نقاط قوت و ضعف خودت یک موضوع مهم در توسعه شخصیه. به طور واقع‌گرایانه، باید توانایی‌هات و محدودیت‌هات رو ارزیابی کنی و به صورت منصفانه با اونا برخورد کنی. خودپذیری یعنی چه، یعنی اینکه بتونی خودت رو به اون شکلی که هستی بپذیری.

نقاط قوتت می‌تونن مهارت‌ها، استعدادها، صفات مثبت و دانش فنی تو باشن. بررسی دقیق و شناخت درست این نقاط قوت، بهت کمک می‌کنن تا در بخش‌هایی که بهترین عملکرد رو داری، خودت رو بهبود ببخشی و روی اونا تمرکز کنی.

 

خودپذیری

از سمت دیگه، نقاط ضعف نشون‌ دهنده نقص‌ ها و محدودیت‌ هات هستن. شناخت این‌ها بهت امکان می‌ ده که روشون کار کنی و سعی کنی اونا رو بهبود ببخشی یا با استفاده از نقاط قوتت، اونا رو تعدیل کنی.

حس رضایت از خودت خیلی مهمه و باید در نظر داشته باشی که هر فردی کاستی‌ها و اشتباهاتی داره. با این حال، تو می‌تونی با قبول و درک این کمبودها، از اونا یاد بگیری و به طرف بهبود و پیشرفت حرکت کنی.

مزایای خودپذیری چیست؟

می‌تونه علائم افسردگی رو به طور قابل توجهی کم کنه و همچنین تمایلاتت رو به تایید شدن از سمت دیگران کاهش بده.
با تلاش مداوم، می‌شه ترس از شکست و انتقاد از خودت رو به آرومی کم کنی و خودت رو در مسیر رشد و پیشرفت قرار بدی.
افزایش عواطف مثبت، احساس آزادی، عزت نفس و خودمختاری هم از دیگر مزایای خودپذیریه.

در بالاتر که تعریف خودپذیری رو گفتم تا حدودی با مفهومش آشنا شدی ولی در ادامه می‌خوام راه‌های رسیدن به خودپذیری رو بهت بگم.

۱- مهربونی با خودت:

باید این حقیقت رو بپذیری که بیشترین کسی که تورو قضاوت می‌کنه خودت هستی. تو می‌تونی بدترین دشمن خودت باشی ولی بالاخره باید از سر راه خودت کنار بری و صبوری کنی. به پای خودت صبر کن و خودت رو دوست داشته باش. با دوست داشتن خودت می‌تونی عیب‌ها و کاستی‌های خودت رو بپذیری.

در این مسیر باید از نظرات دیگران دور باشی. فقط خود تویی که میتونی خودت رو تحلیل کنی و به خوبی بشناسی. به جای ترسیدن از نظرات دیگران به خودت اعتماد کن و خودت رو در مسیر رشد و پیشرفت قرار بده. با این کار تو احساس خودپذیری رو در خودت تقویت می‌کنی.

۲- با ترس‌هات روبرو شو تا به خودپذیری برسی:

همه ما تجربه‌های ناخوشایندی در زندگیمون هست که تجربه می‌کنیم و شامل مواقع ناامیدی، بدبختی و ویرانگری میشه.

ما به دنیا اومدیم تا رنج بکشیم ولی وظیفه اصلی ما اینه که یاد بگیریم چطور با هرکدوم از رنج‌هامون کنار بیایم و از هر کدومشون درس بگیریم. گاهی اوقات ترس ما از تجربه نکردن چیزهای جدید باعث میشه که ما تو همین زندگی فعلیمون قفل بشیم و راکد بشیم.

خیلی مهمه که قدم‌های کوچیک به سمت تغییر برداریم. یکی از این قدم‌ها نوشتن چیزهاییه که ازشون می‌ترسیم. با نوشتن این لیسته که ما می‌فهمیم چه چیزهایی ما رو ترسوندن و مانع از پیشرفتمون شدن. در ادامه وظیفه ما هست که متوجه بشیم چرا این ترس برامون ترسناکه و اقدام بعدی اینه که بر علیه ترسی که در دلمون هست اقدام کنیم. مثلا به یک جای ناشناخته بریم.

۳- مثبت‌گرا باش تا به خودپذیری برسی:

اطرافت رو با چیزهای خوب پر کن. یادداشت‌های زیبا برای خودت بنویس و پوسترهایی را با کلمات تاییدی مثبت در اطرافت آویزان کن. یک برنامه روی گوشی خودت دانلود کن که بهت یک نقل‌قول الهام‌ بخش رو به صورت روزانه ارسال کنه. زمانی که احساس امنیت کنی به یکی از بهترین نسخه‌های خودت تبدیل میشی و وقتی حس ترس یا نا امیدی به سراغت اومد اون رو پس بزن.

 

خودپذیری چیست؟

روانشناسی مثبت گرا از حیطه‌های جدیدی هست که در این زمینه به افراد کمک میکنه.

نواقص خودت رو بپذیر: کمال‌گرایی رو رها کن و اجازه نده حس به کمال منع از رسیدن تو به پذیرش خودت بشه. زندگی با وجود همه نواقصش زیباس. نباید بذاری عشق به کمال مانع از رسیدن به هدفات بشه.

به افکار بیهوده بها نده: وقتی کسی تو رو اذیت کنه بهتره از خودت بپرسی که چرا احساس آزار می‌کنی. با تلاشای خوبت، سعی کن فرضیه‌ای که درباره هدف و منظور مردم داری رو متوقف کنی. همچنین، درباره ندای درونیت که شکل گرفته ، حالت دفاعی نگیر و تصور نکن که همه چیز رو می‌دونی. شاید افرادی که قصد برقراری ارتباط باهات رو دارن، هدفشون آسیب زدن به تو نباشه، ولی نمی‌دونن که چطوری به صورت مؤثر باهات ارتباط بگیرن.

۴- بخشیدن یک راه دیگه برای پذیرش:

بدون بخشش دیگران، رشد و پیشرفت حقیقی رو تجربه نمی‌کنی. درک می‌کنی که این فرآیند یک زمان طولانی می‌بره. به خاطر اینکه دیگران نیازهای تو رو درک نمی‌کنن، اونا را ببخش و برای کارهایی که اونا از روی عمد مرتکب نمی‌شن ببخششون. به خاطر اشتباهاتی که فکر می‌کنی در اونا مقصر هستی، خودت رو مورد عفو قرار بده.

۵- خودباوری از دیگر راه‌های رسیدن به خودپذیری:

تو یک نیروی بزرگ هستی که می‌تونی با هرچیزی مقابله کنی. به خودت باور داشته باش که توانایی انجام هرکاری رو داری. تو قوی هستی و تونستی تمام اتفاقات بد رو پشت سر بذاری. از دیگر تاثیرات خودباوری، رسیدن به خودشکوفایی هست.

۶- در برابر اونچه که توانایی انجامش رو نداری تسلیم نشو:

در شکسته که ما بیشتر یاد میگیریم و نه در موفقیت. پس بعد از هر زمین خوردنی بلند شو و به مسیرت با قدرت‌تر از قبل ادامه بده. از طریق پذیرش و تحسین خودت در اون چیزهایی که ناتوانی می‌تونی انگیزه لازم برای ادامه رو پیدا کنی. در این لحظاته که درس‌های مهم زندگی گرفته میشه.

۷- اطرافیان در روند خودپذیری تو خیلی موثرن:

اطرافت رو پر کن از کسانی که بهت اعتماد دارن و تورو قبول دارن. این آدما می‌تونن دوستای صمیمی، خانواده، همکارات یا اعضای جامعه تو باشن. با این افراد ارتباط نزدیک و معنادار برقرار کن و زمان خودت رو با اونا بگذرون. این افراد می‌تونن تاثیرات مثبت زیادی روی احساس ارزشمندی تو بذارن.

از افرادی که تاییدت نمی‌کنن یا انرژی منفی بهت منتقل می‌کنن، دوری کن. این آدما ممکنه بتونن تو رو از رسیدن به هدفات باز دارن. برقراری ارتباط سالم و مثبته که به تو انرژی می‌ده و در رشد و خوشبختیت تأثیرگذاره.
مطالعات نشون میدن که افرادی که ارتباطات اجتماعی قوی‌تری دارن، در سطح شادی بالاتری قرار دارن. بنابراین، همکاری با افراد و داشتن روابط سالم و عمیق با اونا می‌تونه به شادابی و خود مختاریت کمک کنه.

۸- منتقد درونی خودت رو خاموش کن:

ارزش گذاریت رو که در نتیجه مقایسه خودت با دیگران ایجاد میشه رو متوقف کن. Theodor Roosevelt گفت: “مقایسه دزد شادی است” و امروزه این جمله همچنان درسته. یک راهش اینه که سعی کنی وقتی وارد فضای مجازی می‌شی، از مقایسه خودت با بقیه دست برداری. یادت باشه، افراد تمایل دارند تصاویر مثبت زندگی خودشون رو ارائه کنن و تو هرگز نمی‌دونی که قسمت پنهان زندگی مردم چیه.

۹- برای رویاهایی که بهش نرسیدی سوگواری نکن:

شاید شغلی داشته باشی که از اون لذت نبری، اما ممکنه به دلایلی مثل نیاز مالی یا شرایط زندگی، هنوز قادر به ترک اون شغل نباشی. در این صورت، می‌تونی به تدریج بر روی برنامه ریزی و اقداماتی که به سمت شغلی جدید و مورد علاقه‌تان برده شوید، کار کنید.

در مورد زندگی در یک منطقه که هیچ‌گاه دوست نداشته‌اید در آن زندگی کنید، می‌توانید به دنبال فرصت‌ها و امکاناتی بگردید که به شما امکان مهاجرت یا انتقال به مکانی دیگر را بدهند. اگر واقعاً این رویا برای شما مهم است، می‌توانید یک برنامه طولانی مدت برای رسیدن به آن تنظیم کنید و در آن زمینه اقدامات مورد نیاز را انجام دهید.

چطور خودمو بپذیرم؟

 

۱۰- همیشه به خودتان ایمان داشته باشید:

از خود گویی مثبت استفاده کنید و تکنیک تمرکز احساسی مثبت را وقتی اوضاع سخت می‌شود تمرین کنید. مسیر خودپذیری می‌تواند خشن و ناصاف باشد. زمان‌هایی است که شرایط بیرونی و فعلی ما، تجارب گذشته و برنامه ریزی‌مان پذیرش خودمان را سخت و غیرممکن می‌سازد. خودپذیری امتناع از بودن در یک رابطه خصمانه با خودمان است.

خودپذیری به معنای پذیرش صادقانه خود (افکار، احساسات، رفتار و رویاها) است. زمانی که شما خود را با تمام نقاط ضعف، کاستی‌ها و اشتباهاتی که در طول زندگی خود مرتکب شده‌اید، قبول می‌کنید و سعی می‌کنید خودتان را دوست بدارید، به خودپذیری می‌رسید. این عشق به خود بودن باعث می‌شود تا کمتر بر روی جنبه‌های منفی زندگی تمرکز کنید.

حتماً بخوانید:

عزت نفس، بستر خودپذیری است و برای گسترش آن نیاز است تمرین خودپذیری را انجام دهید. همچنین، برای بخشش خود، نیاز به پذیرش خود یا خودپذیری دارید. به شما توصیه می‌شود پادکست “احساس قربانی بودن” را هم گوش کنید.

منبع : مرجان بهرام

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 158 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 15 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.