گودر کمپانی راهکار مشاوره بعد از خیانت چیست؟ - گودر کمپانی

مشاوره بعد از خیانت چیست؟

یکی از پر رنگ‌ ترین احساساتی که بعد از خیانت همسر با آن مواجه می‌شویم، احساس خشم است. برخی افراد خشم خود را با برون‌ریزی عواطف نشان می‌دهند اما بعضی دیگر سکوت می‌کنند و در تنهایی به دنبال مقصر اصلی می‌گردند. در این وضعیت معمولا افراد احساس می‌کنند دنیا روی سرشان خراب شده و به پوچی مطلق رسیده‌اند.
در گذشته نوع برخورد با خیانت بدون بررسی دلایل ریشه‌ای آن، صرفا یک تصمیم سخت‌ گیرانه برای حذف پیوند زناشویی بود، اما در حال حاضر متخصصین سلامت روان توصیه می‌کنند ابتدا با مراجعه به روانشناس یا مشاور در مورد علت اصلی بروز خیانت صحبت کنید.

این کار به شما کمک می‌کند حتی در صورت تصمیم برای جدایی، راحت‌تر با آن کنار بیایید. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بدانید مشاوره بعد از خیانت چیست و چه کمکی به افراد می‌کند، در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در مورد آن صحبت کنیم.

تصویر زن و مرد در حال مشاجره با یکدیگر مشاوره بعد از خیانت بهترین راه‌کار برای پاسخ به این سوال است: پس از خیانت همسر چه کنیم؟

 مشاوره بعد از خیانت

خیانت در فرهنگ‌های مختلف تعاریف متفاوتی دارد اما همه فرهنگ‌ها این عمل را کار بسیار زشت و ناپسندی می‌دانند. قبل از صحبت در مورد اینکه مشاوره بعد از خیانت چیست، بهتر است ابتدا با انواع خیانت آشنا شویم. در جوامع مختلف، خیانت زناشویی به معنی ارتباط عمدی یا غیر عمدی نامتعارف با فردی به جزء همسر و گذشتن از چارچوب زندگی مشترک است. معمولا متخصصان سلامت روان خیانت در ارتباط زن و مرد را به سه دسته زیر تقسیم می‌کنند:

  1. خیانت رفتاری
  2. خیانت ذهنی
  3. خیانت کلامی

هر کدام از انواع خیانت می‌توانند باعث نابودی رابطه زناشویی شوند، زیرا تخطی عمدی یا غیر عمدی در تعهد، اعتماد و صمیمیت بین زوجین را به صورت کامل از بین می‌برد. برخی افراد در این وضعیت فقط به جدایی فکر می‌کنند اما همیشه هم این طور نیست.

افراد زیادی به دلایل مختلف مانند فرزندان خود تلاش می‌کنند تا زندگی از دست‌رفته را نجات دهند. در این مواقع بهترین راه‌کار کمک گرفتن از مشاور متخصص و باتجربه است. بنابراین در جواب افرادی که می‌خواهند بدانند مشاوره بعد از خیانت چیست باید بگوییم این نوع مشاوره به فرد قربانی خیانت کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را برای زندگی خود بگیرد.

در واقع درست زمانی که فرد خیانت‌دیده دچار تردید می‌شود که همسر خود را ترک کند یا به زندگی با او ادامه دهد، مشاوره بعد از خیانت با ترسیم آینده روابط آن‌ها یا مسیر پیش‌رو پس از جدایی، راه درست را نشان می‌دهد.

مشاوره بعد از خیانت چه مواردی را بررسی می‌کند؟

اغلب افراد با شنیدن اسم این نوع مشاوره کنجکاو می‌شوند بدانند راه‌کار مشاوره بعد از خیانت چیست. مشاوره بعد از خیانت به بررسی دلایلی می‌پردازد که شاید از نظر شما یا همسرتان بسیار کوچک و بی‌اهمیت باشد. این دلایل شامل موارد زیر هستند:

  • کمبود روابط عاطفی بین زوجین

تعداد زیادی از مراجعه ‌به مشاوره بعد از خیانت از عدم حمایت عاطفی همسر خود شاکی هستند. این کمبود به مرور زمان، مخصوصا اگر فرد از ثبات شخصیتی کافی برخوردار نباشد، زمینه را برای خیانت فراهم می‌کند.

  • عدم رضایت کافی از ازدواج

مشاجره مداوم و بی‌احترامی، فضای خانه را به شدت متشنج می‌کنند. این موارد از دلایل مهمی هستند که فرد به جای پناه بردن به خانه از آن فراری می‌شود و در جایی غیر از محیط امن خانواده به دنبال آرامش خواهد بود.

افراد زیادی از مشاوران می‌پرسند، مشاوره بعد از خیانت چیست و به چه دردی می‌خورد؟ در جواب آن‌ها باید گفت، یکی از مهم‌ترین اهداف این نوع مشاوره، جلوگیری از حس انتقام‌جویی فرد قربانی خیانت است. معمولا فرد خیانت‌دیده برای زجر دادن همسرش به خود اجازه خیانت می‌دهد. این کار نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باعث آسیب روحی بیشتر در فرد می‌شود.

  • کسب استقلال شخصیتی

زن و مردی که در رابطه زناشویی هیچ اراده‌ای از خود ندارند، بیش از سایر افراد در دام خیانت می‌افتند. این اشخاص برای اثبات اینکه می‌توانند به طور مستقل فکر کنند یا برای آینده خود تصمیم بگیرند، زندگی جدیدی را آغاز می‌کنند اما عواقب آن را در نظر نمی‌گیرند.

  • اثبات جذابیت خود برای جنس مخالف

وقتی یکی از زوجین دائما از عواطف کلامی همسر خود محروم باشد، دائما تلاش می‌کند تا به نوعی دیگر در نگاه او جذاب به نظر برسد. در صورت عدم موفقیت، این احتمال وجود دارد که برای اثبات جذابیت خود به سمت فردی غیر از همسرش کشش پیدا کند.

مشاوره خیانت همسر

تنوع‌طلبی یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که در صورت عدم مهار آن، باعث خیانت به همسر می‌شود. موارد زیادی هستند که هیچ مشکل اساسی و مهمی در رابطه زناشویی آن‌ها وجود ندارد، با این حال یکی از طرفین دست به خیانت می‌زند.

این افراد درگیر هیجان رابطه جدید می‌شوند و نمی‌توانند خود را کنترل کنند. اگر بخواهید بدانید در این مواقع راه‌کار مشاوره بعد از خیانت چیست، باید بگوییم مشاوران ابتدا تمامی عوامل اصلی خیانت بر اثر تنوع‌طلبی را بررسی می‌کنند، سپس با کمک روش‌های روانشناسی آن را برطرف خواهند کرد.

اینفوگرافیک مهم‌ترین دلایل خیانت از نظر مشاوره بعد از خیانت در مشاوره بعد از خیانت، هر دلیلی که باعث انجام این کار شده (هر چند کوچک و بی‌اهمیت) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مزایای مشاوره بعد از خیانت چیست؟

افرادی که با خیانت همسر خود در زندگی زناشویی مواجه شده‌اند، این سوال را می‌پرسند که فایده مشاوره بعد از خیانت چیست؟ آیا مشاور می‌تواند زندگی‌ای را که به دلیل خیانت از هم پاشیده، ترمیم کند؟ برای پاسخگویی به این سوال بهتر است در ادامه با مزایای مشاوره بعد از خیانت آشنا شوید:

  1. بررسی و تشخیص ریشه خیانت
  2. برون‌ریزی احساسات، خشم و عواطف سرکوب‌شده در یک محیط امن
  3. کمک به ارزیابی صحیح و اصولی احساسات فرد خیانت‌دیده
  4. کمک به مدیریت بحران و تصمیم‌گیری در مورد بهترین واکنش
  5. ترسیم نمای واقع‌بینانه از آینده رابطه شما با همسرتان
  6. جلوگیری از بروز خیانت‌های بعدی
  7. کمک به فراموش کردن خیانت در صورت تمایل فرد قربانی خیانت

مشاوره بعد از خیانت چگونه است؟

خیانت تجربه بسیار دردناکی است که می‌تواند آسیب روحی جبران‌ناپذیری برای فرد قربانی به همراه داشته باشد. اکثر افراد پس از تجربه این موقعیت حساس دچار شوک روحی می‌شوند و قادر به تصمیم‌گیری منطقی نیستند. حال که فهمیدیم مشاوره بعد از خیانت چیست، می‌توان گفت این نوع مشاوره بهترین راه‌کار برای کمک به فرد قربانی خیانت است.
تصویر زن و مرد در حال صحبت با مشاور یکی از ضروری‌ترین کارها پس از بی‌تعهدی زن یا مرد در ازدواج، کمک گرفتن از مشاوره بعد از خیانت است.

جلسات مشاوره بعد از خیانت معمولا یک یا ۲ بار در هفته برگزار می‌شوند و حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشند. در این جلسات، مشاور شیوه رفتار صحیح و درست را به فرد خیانت‌دیده آموزش می‌دهد و به او کمک می‌کند تا تصمیم احساسی نگیرد.

کنار آمدن با خیانت همسر

درواقع مشاوره بعد از خیانت باعث می‌شود تا فرد قربانی با تمرکز بیشتر، تمامی ابعاد این موضوع را بررسی کند و مجازاتی در سطح خیانت در نظر بگیرد. این مجازات همیشه به معنی جدایی و پایان زندگی زناشویی نیست.

چه زمانی استفاده از مشاوره بعد از خیانت ضروری است؟

افراد هنگام مواجه شدن با خیانت، به دلیل داشتن تیپ‌های شخصیتی گوناگون، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. بعضی از قربانیان خیانت به صورت برق‌آسا جنجال به پا می‌کنند اما برخی دیگر به دلیل احساس سرخوردگی، قادر به برون‌ریزی احساسات نیستند.

حتماً بخوانید:

آیا خیانت همسر قابل بخشش است؟

آیا خیانت همسر قابل بخشش است؟

اگر بفهمید همسرتان خیانت کرده است و یا حتی سوءظن نسبت به شریک زندگی‌تان داشته باشید در موقعیت سختی قرار می‌گیرید. در این تجربه ویرانگر چهار احساس طرد…

در این مواقع، هر ۲ گروه آسیب روحی بسیار جدی را تحمل می‌کنند و ممکن است به دلیل تجربه شوک بزرگ، رفتار غیر منطقی و احساسی از خود نشان دهند. از همین‌رو مراجعه به مشاوره بعد از خیانت در شرایط زیر ضروری است:

  • حس انتقام‌جویی
  • پرخاشگری و عصبانیت شدید
  • افسردگی
  • ناامیدی و پریشانی شدید
  • استرس و اضطراب غیر قابل کنترل
  • کاهش اعتمادبه‌نفس و آسیب به خود
  • احساس قربانی شدن
  • انکار واقعیت
  • وحشت و بهت‌زدگی شدید
  • احساس حقارت و پریشانی
  • بروز مشکلات تمرکز

بهترین روش برای انتخاب مشاوره بعد از خیانت چیست؟

در گذشته به دلیل عدم آگاهی افراد از دلایل خیانت، روش‌های سختگیرانه‌ای در برخورد با این تجربه تلخ وجود داشت. اما در حال حاضر زوجین می‌توانند با در نظر گرفتن سطوح مختلف خیانت و حرف زدن در مورد علل بروز آن، در جهت ترمیم آسیب ایجادشده تلاش کنند. در این مواقع باید در جواب افرادی که می‌پرسند مشاوره بعد از خیانت چیست، بگوییم این مشاوره تمام ابعاد و دلایل ایجاد خیانت را برایتان روشن می‌کند تا شما با سنجش موضوع، بهترین تصمیم را برای خود و فرزندان‌تان بگیرید.

توصیه مشاور برای بازسازی اعتماد بین زوجین در مشاوره بعد از خیانت چیست؟

عادی نشان دادن رابطه، پرهیز از کنایه زدن و پرداختن به اشتباهات گذشته، متعادل برخورد کردن (نه خیلی سخت و نه خیلی بی‌تفاوت) با فرد خیانت‌کار، بازگو نکردن خیانت با افراد دیگر خانواده و دوستان.

مهم‌ترین توصیه مشاور به فرد خیانت‌دیده در مشاوره بعد از خیانت چیست؟

خودتان را سرزنش نکنید، به فکر انتقام نباشید، احساس بی‌کفایتی و سرخوردگی نداشته باشید، به فرد خیانت‌کار فرصت صحبت کردن دهید و مشکلات زناشویی را به صورت عمومی مطرح نکنید.

منبع : درمانکده

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 86 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 30 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.