گودر کمپانی روانشناسی تاریک در چه زمینه هایی کاربرد دارد ؟ - گودر کمپانی

روانشناسی تاریک چیست؟

روانشناسی تاریک، هنر و علم دستکاری و کنترل ذهن است. در حالی که روانشناسی، مطالعه رفتار انسان است و در افکار، اعمال و تعاملات ما نقش اساسی دارد، اصطلاح روانشناسی تاریک پدیده ای است که در آن افراد از تاکتیک های انگیزه، ترغیب، دستکاری و اجبار برای رسیدن به آنچه می خواهند استفاده می کنند.
روانشناسی تاریک متکی بر درک و بهره‌برداری از نقاط ضعف روانی انسان‌ها است. افرادی که دست به این کار می‌زنند، با درک نحوه تفکر و احساس افراد به‌راحتی می‌توانند افکار دیگران را دستکاری کنند تا کاری را انجام دهند که آن‌ها می‌خواهند. از رویکرد مذکور می‌توان برای هر هدفی استفاده کرد؛ از واداشتن فرد برای خرید محصولی که به آن نیازی ندارد تا متقاعدکردن او برای ارتکاب جرم.

ویژگیهای مشترک افرادی که از روانشناسی تاریک استفاده میکنند:

سه‌گانه روانشناسی تاریک گروهی از ویژگی‌های شخصیتی است که اغلب به همراه هم در افرادی دیده می‌شود که آگاهانه یا ناخودآگاه از روانشناسی تاریک استفاده میکنند. افراد با هر ترکیبی از این صفات می‌توانند خطرناک باشند و باید از آن‌ها اجتناب کرد.

خودشیفتگی

خودشیفتگی یا نارسیسیسم نوعی اختلال شخصیتی است که با احساس کاذب مهم بودن و شیفتگی نسبت‌به خود مشخص می‌شود. افراد خودشیفته معمولا دیگری را نسبت به خود بی‌اهمیت درنظر می‌گیرند و ممکن است بیش‌ازحد بر دستاوردها یا ظاهر خود تمرکز کنند. علاوه‌براین، آن‌ها اغلب انتظارات غیرواقعی از دیگران دارند و انتظار دارند همه به آن‌ها توجه کنند.

ماکیاولیسم

ماکیاولیسم در روانشناسی به مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی اشاره دارد که می‌تواند با رفتارهای فریب‌آمیز و دستکاری همراه باشد.
ماکیاولیسم را می‌توان به‌ عنوان نوعی مکانیسم دفاعی درنظر گرفت که افرادی که احساس ناامنی یا آسیب‌پذیری می‌کنند‌، از آن استفاده می‌کنند که اغلب با پیامدهای منفی مانند خشم، بی‌اعتمادی و درگیری در روابط اجتماعی همراه است.

روانشناسی تاریک

سایکوپاتی

سایکوپاتی نوعی اختلال روانی است که ویژگی آن فقدان همدلی و نداشتن عذاب وجدان و همچنین رفتارهای ضداجتماعی مانند دستکاری و فریب است. افراد سایکوپات اغلب جذابیت و کاریزمای بالایی دارند و می‌توانند دیگران را به سمت خود جلب کنند.
درحالی‌که سایکوپاتی اغلب با رفتارهای خشونت‌آمیز همراه است، همه سایکوپات‌ها جنایت‌کار نیستند. برخی از آن‌ها ممکن است در جامعه عملکرد نسبتا خوبی داشته باشند؛ اگرچه ممکن است همچنان در روابط شخصی خود مشکل داشته باشند.

چه کسانی از روانشناسی تاریک استفاده میکنند؟

خودشیفته‌ها: افرادی که واقعاً خودشیفته هستند (با تشخیص بالینی) احساس ارزشمندی بیش از حدی دارند. آنها به دیگران نیاز دارند تا باور برتر بودنشان را تایید کنند. آنها رویای پرستیده و دوست داشته شدن دارند. آنها از تاکتیک های روانشناسی تاریک، دستکاری و متقاعدسازی غیراخلاقی برای حفظ جایگاه استفاده می کنند.
جامعه ستیزها: افرادی که واقعاً جامعه ستیز هستند (با تشخیص بالینی) اغلب جذاب، باهوش و در عین حال تکانشی هستند. به دلیل فقدان احساسات و توانایی احساس پشیمانی، از تاکتیک های تاریک برای ایجاد یک رابطه سطحی و سپس سوء استفاده از افراد استفاده می کنند.

روانشناسی تاریک چیست ؟

وکلای دادگستری: برخی از وکلا به قدری روی برنده شدن در پرونده خود تمرکز می کنند که برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود از تاکتیک های متقاعدسازی تاریک استفاده می کنند.
سیاستمداران: برخی از سیاستمداران از تاکتیک‌های روان‌شناختی تاریک و تاکتیک‌های متقاعدسازی تاریک استفاده می‌کنند تا مردم را متقاعد کنند که حق با آنهاست و رای به دست آورند.
مسئولان فروش: بسیاری از فروشندگان آنقدر روی دستیابی به فروش متمرکز می شوند که از تاکتیک های تاریک برای ایجاد انگیزه و ترغیب شخصی برای خرید محصولشان استفاده می کنند.
رهبران: برخی از رهبران از تاکتیک‌های تاریک استفاده می‌کنند تا زیردستان از آنها پیروی کنند، تلاش بیشتری کنند یا عملکرد بالاتری داشته باشند.
سخنرانان عمومی: برخی از سخنرانان از تاکتیک های تاریک برای افزایش وضعیت عاطفی مخاطبان استفاده می کنند، زیرا می دانند که منجر به فروش محصولات بیشتر در پشت اتاق می شود.
افراد خودخواه: این می تواند هر کسی باشد که قبل از دیگران برنامه ای برای خود دارد. آنها از تاکتیک‌هایی استفاده می‌کنند تا ابتدا نیازهای خود را برآورده کنند، حتی به هزینه شخص دیگری. آنها به نتایج برد- باخت اهمیتی نمی دهند.

شیوه های استفاده از روانشناسی تاریک

سیل عشق: تعارف، محبت یا تشویق کردن کسی برای درخواست کردن چیزی.
دروغ: اغراق، دروغ، حقایق جزئی، داستان های غیر واقعی
انکار عشق: از توجه و محبت خودداری کردن.
کناره گیری: اجتناب از فرد یا سکوت اختیار کردن.
محدودیت انتخاب: دادن گزینه‌های انتخاب خاصی که حواس‌ را از انتخابی که نمی‌خواهید کسی انجام دهد منحرف می‌کند.
روانشناسی معکوس: به یک شخص چیزی بگویید یا کاری را انجام دهید به قصد اینکه به او انگیزه دهید تا خلاف چیزی که گفتید را انجام دهد، که واقعاً همان چیزی است که شما می خواهید.
دستکاری معنایی: با استفاده از کلماتی که فرض می شود تعریف مشترک یا دو جانبه ای دارند، اما بعداً دستکاری کننده به شما می گوید که تعریف و درک متفاوتی از مکالمه دارد. کلمات قدرتمند و مهم هستند.
باج‌گیری عاطفی: این روش معمولا شامل تهدید به خودداری از محبت یا تایید می‌شود تا قربانی خواسته‌های باج‌گیر را برآورده سازد.

کاربرد روانشناسی تاریک

از روانشناسی تاریک در چه حوزه‌هایی استفاده می‌شود؟

در تعاملات اجتماعی: این رفتارها خود را به شکل‌های مختلفی در روابط بین‌فردی نشان می‌دهند.
در روابط عاشقانه: برای مثال، فرد می‌تواند با اشاره به اینکه شریک عشقی او هر لحظه ممکن است او را از دست بدهد، ناامنی‌های او را به بازی بگیرد.
در تجارت و محل کار: استفاده از زبان متقاعدکننده و جذابیت‌های احساسی برای برانگیختن پاسخ‌هایی مانند ترس یا انزجار می‌تواند به شرکت کمک کند تا از رقبای خود پیشی بگیرد و فروش خود را افزایش دهد.
در سیاست: سیاستمدارانی که از روانشناسی تاریک استفاده می‌کنند، اغلب در ایجاد تفکر «ما در برابر آن‌ها» مهارت دارند که منجر به تفرقه و درگیری می‌شود. آن ‌ها همچنین ممکن است سعی کنند با ترس‌های مردم بازی کنند یا از آسیب‌پذیری‌های آن‌ها سوء استفاده کنند تا آن‌ها را وادار به رای دادن یا حمایت از سیاست‌های خود کنند.
در جنگ: کشورها می‌توانند استراتژی‌هایی را اجرا کنند که توانایی دشمن برای عملکرد به‌عنوان نیروی مبارزه‌گر را سست می‌کند. به‌عنوان مثال، آن‌ها می توانند اطلاعات نادرستی را منتشر کنند که منجر به تصمیم‌گیری‌های ضعیف دشمن می‌شود. یا افرادی کلیدی را با پیام‌هایی مورد هدف قرار دهند که روحیه آن‌ها را ضعیف می‌کند.

خطرات و فواید روانشناسی تاریک

شاید یکی از نگران کننده‌ترین خطرات روانشناسی تاریک توانایی آن در سوق دادن افراد به ارتکاب جنایات خشونت‌آمیز یا حتی قتل باشد.
افرادی که از تکنیک‌های روان‌شناسی تاریک مانند چراغ گاز یا شرطی‌سازی اجتماعی استفاده می‌کنند، ممکن است با حس اعتماد به نفس جدیدشان احساس قدرت کنند و ممکن است خودشان را برتر از دیگران بدانند. از آنجایی که این افراد توجه زیادی به احساسات یا رفاه دیگران ندارند، ممکن است برای اعمال کنترل بر دیگران شروع به رفتار تهاجمی یا حتی جنایتکارانه کنند. علاوه بر این، حتی اعمال جزئی استثمار نیز می‌تواند از کنترل خارج شود و آغازگر آنها را به مسیر خطرناکی از ظلم شدید و عدم پشیمانی سوق دهد.
درحالی‌که روانشناسی تاریک می‌تواند برای اهداف پلید استفاده شود، برخی از آن برای اهداف مثبت‌تر استفاده می‌کنند. برای مثال، درمانگرها ممکن است از تکنیک‌های روانشناسی تاریک برای کمک به بیماران برای غلبه بر ترس‌های خود استفاده کنند.

منبع : روان بوک

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 47 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 21 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.