گودر کمپانی طرز برخورد درست با همسر تحقیرگر - گودر کمپانی

همسر تحقیرگر؛ نشانه‌ها و روش برخورد

تحقیرشدن در رابطه یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر فردی رخ دهد. وقتی ما با کسی وارد رابطه می‌شویم، آخرین چیزی که تصور می‌کنیم این است که او بخواهد با ما طوری حرف بزند یا رفتار کند که احساس کنیم بی‌ارزشیم. بااین‌حال گاهی این اتفاق می‌افتد.

نشانه‌های همسر تحقیرگر

۱. صحبت شما را قطع می‌کند

یکی از نشانه‌های مهم رفتار تحقیرگرانه مدام قطع‌کردن صحبت طرف مقابل است. این رفتار یعنی همسرتان برای نظر و فکر شما ارزشی قائل نیست.

۲. تصور می‌کند که از شما باهوش‌تر است

نشانه دیگر که همراه با قطع‌کردن صحبت شما بروز می‌کند، اعتقاد به باهوش‌تربودن از شماست. همسرتان ترسی از این ندارد که در موقعیت‌های مختلف نشان دهد از شما باهوش‌تر است.

۳. همدل نیست

فرد تحقیرگر نمی‌تواند همدل مناسبی برای شما باشد. وقتی پس از مواجهه با مشکلی مهم به سراغ او می‌روید تا کمی همدلی دریافت کنید، او شما را بابت این کار سرزنش می‌کند. مثلا شاید به شما بگوید که زیادی ضعیف و نرم هستید و نباید مشکل پیش‌آمده را خیلی جدی بگیرید.

۴. کمبود هوش عاطفی دارد

فرد تحقیرگر به دلیل کمبود هوش عاطفی نمی‌تواند احساسات دیگران را درک کند چراکه تنها به احساسات خود توجه دارد. چنین افرادی معمولا برخوردهای نامناسب خود با دیگران را به روش‌های غیرمنطقی توجیه می‌کنند.

نشانه همسر تحقیرگر

۵. به شما می‌گوید که برای او کافی نیستید

یکی از نشانه‌های جدی رفتار تحقیرگرانه رفتار به گونه‌ای است که شما تصور کنید برای همسرتان کافی نیستید. درست است که هیچ‌کس کامل نیست، اما اگر فردی بخواهد مرتب ناکامل‌بودن و ضعف‌ها را به شما یادآوری کند، نشانه رفتار تحقیرآمیز او با شماست. همسر تحقیرگر مرتب درباره اینکه چه بخورید، چه بپوشید، چطور حرف بزنید یا راه بروید شما را نصیحت می‌کند.

۶. خود را کامل می‌داند

او شما را ناکافی اما خود را کامل و کافی می‌بیند. همسر تحقیرگر تصور می‌کند که خودش فرد کاملی است و بقیه، از جمله شما، باید از دستورات و روش او پیروی کنند.

۷. با دیگران تحقیرآمیز رفتار می‌کند

نشانه دیگری که به شما برای شناسایی همسر تحقیرگر کمک می‌کند، رفتار او با دیگران است. فرد تحقیرگر دیگران را پایین‌تر از خود می‌بینید، به همین دلیل برخوردی تحقیرآمیز با آنها دارد. اگر شما اعتراضی کنید، او احتمالا دلیلی غیرمنطقی مانند پرداخت دستمزد را بهانه رفتار نامناسب خود خواهد کرد.

۸. شما و دیگران را قضاوت می‌کند

نشانه رایج دیگر قضاوت‌گری این افراد است. همسر تحقیرگر تنها نیاز به شنیدن داستانی از جانب خود برای قضاوت یک موضوع دارد. گوش او به آنچه شما یا دیگران می‌گویید بدهکار نیست. او شاید شما یا دیگری را در موقعیتی که هیچ‌کس مقصر نیست، مقصر بداند و از این دم بزند که چطور اگر خودش بود می‌توانست بهتر اوضاع را مدیریت کند.

۹. دستاوردهای شما را دست‌کم می‌گیرد

وقتی در زندگی دستاوردی کسب می‌کنید، شایسته است که آن را با عزیزان خود جشن بگیرید. شریک زندگی تحقیرگر ممکن است به موفقیت شما حسادت و احساس نگرانی کند. بنابراین ممکن است با دست‌‌کم‌گرفتن و ناچیزشمردن دستاورد شما و برخوردی سرد بکوشد از اهمیت آن بکاهد.

برخورد با همسر تحقیرگر

۱۰. بدون پرسیدن نظر شما تصمیم می‌گیرد

از آنجا که فرد تحقیرگر خود را برتر و باهوش‌تر از شما می‌داند، در تصمیم‌گیری‌ها وزنی برای نظر شما قائل نیست. او بسیاری از تصمیماتی را که باید مشترک گرفته شوند، بدون اطلاع شما یا با بی‌توجهی به نظرتان می‌گیرد.

۱۱. درباره هر موضوعی مشاوره ناخواسته می‌دهد

گاهی اوقات تنها چیزی که شما نیاز دارید، گوشی برای شنیدن و همدلی است. اما همسر تحقیرگر مایل است به‌جای این کارها، به‌سرعت راهکارهای خود را به شما تحمیل کند. از سوی دیگر این فرد چون خودش را همه‌چیزدان می‌بیند، درباره هر مسئله‌ای نظر می‌دهد.

۱۲. به شما طعنه می‌زند و شما را به بازی می‌گیرد

طعنه‌زدن هنگام صحبت‌کردن با شما یا درباره شما در کنار رفتارهای سخره‌آمیز، از دیگر نشانه‌های رفتار تحقیرگرانه است.
رفتارهای تحقیرآمیز همسر ممکن است تأثیری منفی بر سلامت روان شما داشته باشد. کاهش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس، پرهیز از گفت‌وگو با همسر برای فرار از این رفتارها و گرفتارشدن در رابطه‌ای آسیب‌زا پیامد این‌گونه رفتارها هستند.

چرا همسرم رفتار تحقیرآمیز دارد؟

طبق تحقیقات، کسانی که به اختلال شخصیت خودشیفته دچارند در رفتار با دیگران برخوردهای تحقیرآمیز دارند. همچنین کسانی که احساس ناامنی عمیق درونی دارند یا در رابطه کنترل‌گر هستند و می‌ترسند که آسیب‌پذیر به نظر برسند، چنین رفتارهایی با شریک زندگی خود دارند.
ممکن است همسر تحقیرگر اصلا نداند که رفتارش نامناسب و تحقیرآمیز است. به‌هرحال این بی‌خبری از شدت آسیب‌های چنین رفتارهایی کم نمی‌کند.

با همسر تحقیرگر چگونه برخورد کنیم ؟

با همسر تحقیرگر خود چطور برخورد کنیم؟

اگر شما هم تجربه چنین رابطه‌ای را دارید، شاید بخواهید برای پرهیز از تحریک طرف مقابل به چنین رفتارهایی از گفت‌وگو و مواجهه با مسئله پرهیز کنید. این کار اشتباه است، زیرا ماندن در این رابطه به سلامت روان شما آسیب می‌زند. در عوض بهتر است توصیه‌هایی را امتحان کنید که در ادامه مطرح کرده‌ایم.

۱. با همسر تحقیرگر مقابله کنید

منظور از مقابله این نیست که شما هم مانند او شروع به تحقیر متقابل کنید یا دعوا راه بیندازید. این کار شما را وارد دور باطلی ویرانگر می‌کند. منظور از مقابله اشاره مستقیم به رفتار تحقیرآمیز و درخواست محترمانه و همراه با آرامش برای توقف چنین رفتاری است. مثلا فرض کنید همسرتان درآمد کمتر شغل شما را بهانه‌ای برای تحقیرتان کرده است.

در صورت بروز این مسئله، شفاف اعلام کنید که از این حرف او ناراحت شده‌اید. بگویید که من شغلم را دوست دارم، هرچند درآمدش کمتر از شغل توست. از او بخواهید که دیگر در این باره حرفی ناراحت‌کننده نزند.

۲. از همسرتان بخواهید که دلیل رفتار تحقیرآمیزش را توضیح دهد

همان طور که گفتیم، برخی افراد اصلا درکی از اینکه کلام و رفتارشان تحقیرآمیز است ندارند. بنابراین با به‌چالش‌کشیدن همسرتان و درخواست از او برای اینکه بگوید چرا چنین کاری انجام می‌دهد، می‌تواند به شناخت نقاط ضعف شریک زندگی‌تان و تلاش برای بهبود رابطه منجر شود. گاهی نیز فرد بدون آنکه بداند ناخواسته چنین کاری می‌کند. در این موارد سعی کنید آرام بمانید و موضوع را با یک تذکر حل‌وفصل کنید.

۳. به زوج‌درمانگر مراجعه کنید

اگر همسرتان به دلایلی مانند اختلالات روانی یا مشکلات حل‌نشده عاطفی با شما رفتاری تحقیر‌آمیز دارد، می‌توانید به زوج‌درمانگر مراجعه کنید. درمانگر که فردی بی‌طرف در دعوای بین شماست، می‌تواند روش‌های سالم مقابله با این شرایط را به هر دوی شما آموزش دهد و مشکلات پنهان در رابطه را برای حل‌وفصل نشان دهد.

اگر هرکدام از شما حاضر به شنیدن و مسئولیت‌پذیری باشید، اغلب شیوه‌های درمانی مؤثرند و رابطه بهبود می‌یابد.

۴. از سلامت روان خود مراقبت کنید

هم‌زمان که راهکارهای گفته‌شده را دنبال می‌کنید، باید بدانید که این مسئله شاید یک‌شبه حل نشود، بنابراین لازم است تا از سلامت روان خود مراقبت کنید. وقت‌گذراندن با دوستان و کسانی که به شما احساس ارزشمندی می‌دهند در کنار یادگیری فنون خودمراقبتی می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

۵. رابطه را ترک کنید

ترک‌کردن رابطه را به‌عنوان گزینه آخر در نظر بگیرید. اگر مشکلات رابطه از جمله رفتار تحقیرآمیز همسرتان هیچ‌جوره حل نشدند، وقت آن رسیده است که به جدایی فکر کنید.

منبع : چطور

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 211 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 3 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.