گودر کمپانی علت لرزش صدا در زمان سخنرانی و صحبت کردن چیست ؟ - گودر کمپانی

۶ علت لرزش صدا هنگام سخنرانی

در اغلب موارد صرف نظر از اینکه صدای ما خوب است یا بد و یا اینکه مهارت کافی در ارائه آن را داریم یا نه، هنگام سخنرانی و تدریس و یا حتی صحبت های معمولی و روزمره از لرزش صدای خود استرس میگیریم و این مورد برای ما بسیار عذاب آور است.
زیرا یک مدرس با صدای خوب می‌تواند سهم زیادی در میزان افزایش یادگیری مخاطبان خودش داشته باشد.
ما در این مقاله عوامل لرزش صدا را به دو دسته جسمی و ذهنی تقسیم میکنیم و به توضیح هر کدام از آنها می پردازیم.

۱٫ ترس و استرس

هنگام استرس در بدن آدرنالین ترشح می شود و در این هنگام یک سری از سیستم‌های بدن مثل سیستم هاضمه یا تولید بزاق مختل خواهند شد. بدن تمام انرژی مورد نیاز خود را جمع می کند تا بتواند از خودش در مقابل خطر پیش رو دفاع کند و واکنش نشان بدهد.

قسمتی از لرزش صدا به خاطر خشک شدن گلو و حنجره و تارهای صوتی می باشد چون سیستم بزاق فعالیت خودش را محدود کرده است. جالب است بدانید ترس از سخنرانی رایج ترین ترس در بین مردم جهان است و حتی اکثر سخنران های بزرگ نیز از سخنرانی کردن می ترسند!

 لرزش صدا هنگام سخنرانی

۲٫ عدم اعتماد به نفس

صدای هر شخصی نشان دهنده اعتماد به نفس او است و شاید اولین برداشت از لرزش صدای سخنران این است که اعتماد به نفس لازم را ندارد.
اگر سخنرانی به محتوای خودش ایمان و تسلط کافی نداشته باشد اعتماد به نفسش از دست می‌رود و عدم اعتماد به نفس لازم در سخنران موجب ضعیف بودن صدا می‌شود و ضعیف بودن لرزش صدا را به همراه خواهد داشت.
پس سعی کنید با تسلط کافی بر مطالب اعتماد به نفس خودتان را بالا ببرید و به هنگام سخنرانی فقط به اجرای درست فکر کنید نه به فراموشی مطالب!

۳٫ خجالت و کم رویی

شاید بارها اتفاق افتاده باشد که به خاطر ترس از قضاوت شدن و کم رویی از صحبت در جمعی خودداری کنید و دچار اضطراب شوید. این احساس اضطراب معمولاً با تپق زدن، لرزش بدن و لرزش صدا همراه خواهد بود.

علت لرزش صدا هنگام حرف زدن

  • عوامل جسمی در داشتن لرزش صدا

۴٫ خستگی زیاد

خستگی یک عامل جسمی مهم در لرزش صدا می باشد. برای مثال اگر شما در یک باشگاه ساعت ها ورزش کنید می بینید که بعد از چند ساعت خسته خواهید شد و بدن شما انرژی و توان لازم برای ادامه فعالیت را ندارد.
حنجره هم یک عضله است و خستگی روی حنجره تاثیر دارد و باعث ضعیف شدن صدا و لرزش آن می‌شود.

۵٫ گرم نکردن صدا

گرم نکردن صدا تاثیر بسیار بدی در طولانی مدت بر روی تارهای صوتی خواهد گذاشت؛ مخصوصاً اگر شما مدرس هستید و زیاد صحبت می‌کنید، باید قبل از تدریس صدای خودتان را گرم کنید.

چکار کنم صدام نلرزه ؟

۶٫ خشکی تارهای صوتی

یکی از عوامل لرزش صدا خشکی تارهای صوتی است. اگر مدت زمان زیادی است که آب ننوشیده اید و درست موقع اجرا و سخنرانی آب بخورید این یک اثر موقت روی حنجره شما خواهد گذاشت و در این حالت گلوی شما فقط مرطوب خواهد بود و یک مقدار احساس راحتی دارید.
اما اگر می‌خواهید که تارهای صوتی مرطوب بمانند و کیفیت و کارایی خوبی داشته باشند،حداقل ۱۵ دقیقه قبل از شروع به صحبت کردن باید آب بنوشید تا رطوبت به تارهای صوتی و حنجره برسد.

منبع : آقای معلم

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 98 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 1 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.