گودر کمپانی عوارض اعتماد به نفس بالا و مشکلاتی که شما را با آن روبرو می کند ! - گودر کمپانی

اعتماد به نفس به معنی اتکا به توانایی‌ها و استعدادهای خود برای رسیدن به موفقیت است. اگر اعتماد به نفس کافی در زندگی فردی و اجتماعی داشته باشیم، به راحتی می‌توانیم:

مهارت‌هایی که دوست داریم را بیاموزیم،
حق خود را از دیگران بگیریم،
در جمع‌های مختلف نظرمان را مطرح کنیم،
کارهایی که دوست داریم را شروع کنیم،
خواسته‌های‌مان را با دیگران در میان بگذاریم،
در مصاحبه شغلی مورد علاقه خود پذیرفته شویم،
در هر کسب و کاری که هستیم به جایگاه‌های بالاتر برویم و… .

عوارض اعتماد به نفس بالا

اگر علائم کمبود اعتماد به نفس و اعتماد به نفس بیش از اندازه را بدانید، به خوبی می‌توانید رفتارهای خود را مدیریت کنید.

نه داشتن اعتماد به نفس بالا خوب است و نه کمبود اعتماد به نفس. زیرا در هر دو صورت زندگی ما دچار تغییرات جبران‌ناپدیری می‌‌شود. باید تعادل را رعایت کنیم تا بتوانیم به تمام خواسته‌ها و اهداف‌مان برسیم و از خودمان رضایت کافی داشته باشیم.

علائم و عوارض اعتماد به نفس بالا

مانند علائم اعتماد به نفس پایین، داشتن اعتماد به نفس بالا نیز برای شما مضر است و تاثیر زیادی در رفتار، عملکرد و نحوه صحبت کردن‌تان می‌گذارد. در نتیجه در اغلب مواقع به فردی منفور در نظر دیگران تبدیل خواهید شد. البته منظور از اعتماد به نفس بالا، داشتن اعتماد به نفس ناسالم و بیش از حد است.

عوارض اعتماد به نفس بالا

عوارض اعتماد به نفس بالا

۱) مخالفت با دیگران

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند همیشه با دیگران مخالفت می‌کنند و نظر خود را مقدم بر نظر دیگران می‌دانند. این‌گونه افراد به هیچ‌وجه حاضر نیستند به صحبت‌های دیگران گوش دهند و مطابق با نظر آن‌ها رفتار کنند.

۲) اغراق در توانایی‌ها

برخلاف علائم اعتماد به نفس پایین که فرد در مورد هر کار و مهارتی تصور می‌کند از توانایی‌ و استعداد کافی برخوردار نیست، اعتماد به نفس بالا باعث می‌شود فرد بیش از اندازه به توانایی‌ها و استعدادهایش ایمان داشته باشد.

حتما با افرادی روبه‌رو شده‌اید که بیش از حد از خودشان و توانایی‌ها و استعدادهایی که دارند، تعریف و تمجید می‌کنند و خودشان را از دیگران بهتر می‌بینند. این اتفاق به دلیل داشتن اعتماد به نفس بالا و کاذب در افراد به وجود می‌افتد.

فردی که اعتماد به نفس بالایی دارد همیشه به‌طور اغراق‌آمیزی از موفقیت‌ها و مهارت‌هایش تعریف می‌کند و انتظار دارند دیگران نیز او را تایید کنند و مورد تشویق قرار دهند.

اتفاق دیگری که برای آن‌ها رخ می‌دهد این است که برای انجام کارهای‌شان حاضر نیستند از دیگران مشورت و راهنمایی بگیرند و در نتیجه در اغلب مواقع با شکست مواجه می‌شوند.

اعتماد به نفس بالا

۳) نپذیرفتن اشتباهات

همه ما اشتباهاتی را در تصمیم‌گیری‌ها، رفتارها و عملکردهای‌مان از خود نشان می‌دهیم که باید آن‌ها را بپذیریم تا بتوانیم به مرور زمان تصمیم‌گیری‌ها، رفتارها و عملکردهای بهتری داشته باشیم.

فردی که بیش از اندازه اعتماد به نفس دارد، نمی‌تواند باور کند که در تصمیم‌هایی که می‌گیرد، رفتارهایی که از خودش نشان می‌دهد و عملکردهایی که دارد ممکن است اشتباه کند. به همین دلیل ابدا انتقادپذیر نیست و رفتار تندی با فرد انتقادکننده از خودش نشان می‌دهد.

۴) مهم دانستن خود

فردی که اعتماد به نفس بالایی دارد خودش را از دیگران مهم‌تر می‌داند و کمتر به اطرافیانش توجه می‌کند. او دوست دارد هر چیز خوبی تنها برای او باشد به همین دلیل بیشتر از این‌که به نظرات دیگران توجه کند، بر اساس دیدگاه‌ها و نظرات خودش جلو می‌رود و گمان می‌کند که حتما به موفقیت می‌رسد.

حتماً بخوانید:

۵) انتقاد به دیگران

داشتن اعتماد به نفس بیش از اندازه باعث می‌شود اصلا بدی‌ها و اشتباهات خود را نبینیم و تنها از دیگران انتقاد کنیم. زیرا خود را بدون نقص و عالی می‌دانیم و دیگران را ناقص و نادان.
انتقاد از دیگران اگر همیشگی و به دور از تعادل باشد، دیگران را از اطراف ما پراکنده می‌کند. چون هیچ کس دوست ندارد از طرف فردی که خطاهایی دارد و آن‌ها را نمی‌پذیرد، مدام سرزنش شود و مورد انتقاد قرار بگیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 53 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 19 مارس 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.