گودر کمپانی نظافت و تمیزی خانه چه تاثیری بر افسردگی دارد ؟! - گودر کمپانی

رابطه بین افسردگی و بهم ریختگی منزل

بسیاری از مردم بر این باورند که رابطه‌ای مستقیمی بین افسردگی و بهم ریختگی منزل وجود دارد. در حالت کلی داشتن اتاق نامرتب امری غیرمعمول نیست؛ اما گاهی‌اوقات خانه به‌هم ریخته می‌تواند نشانه مشکلی جدی‌تر باشد.

افسردگی و بهم ریختگی خانه

بعضی از جنبه‌های افسردگی باعث می‌شوند تمیز و مرتب نگه داشتن اتاق در نظر افراد چالش‌برانگیز و دشوار جلوه کند.
نداشتن انگیزه برای تمیز کردن خانه اغلب با افسردگی مرتبط است.
افسردگی می‌تواند انرژی عاطفی و فیزیکی که زمانی برای انجام فعالیت‌ها و کارهای روزمره صرف می‌کردید را از بین ببرد.
فقدان انگیزه برای تمیز کردن خانه و در نتیجه بهم ریختگی محیط زندگی یکی از نتایج اصلی افسردگی است.
در حالیکه نامرتب بودن خانه به تشدید علائم افسردگی کمک می‌کند تمیز کردن محیط زندگی در کاهش اضطراب و استرس موثر خواهد بود.

آیا خانه نامرتب نشانه افسردگی است؟

هیچ پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. در حالی که معمولا می‌توان ارتباطی بین افسردگی و بهم ریختگی منزل پیدا کرد؛ اما همیشه بازتاب دقیقی از وضعیت روانی افراد نیست. با این حال تغییر ناگهانی در روال همیشگی یا رفتارهای معمول فرد می‌تواند یکی از اولین علائم افسردگی باشد.

وقتی صحبت از افسردگی به میان می‌آید، نبود انگیزه تنها به نظافت محل زندگی مربوط نمی‌شود. این احساس ممکن است به از دست دادن علاقه برای فعالیت‌هایی منجر شود که زمانی از آنها لذت می‌بردید؛ مانند معاشرت با دوستان و شرکت در مهمانی‌ها.

چرا بعضی از افراد مبتلا به افسردگی، خانه نامرتبی دارند؟

افسردگی می‌تواند تمرکز، خودمراقبتی و انجام کارهای روزمره را دشوار کند. اگر علائم افسردگی را تجربه می‌کنید انجام کارهایی مانند مرتب کردن یا شستن لباس‌ها برایتان دشوار است.

زندگی با وجود افسردگی می‌تواند انجام بسیاری از کارها را چالش‌برانگیز کند. افسردگی و بهم ریختگی منزل ممکن است تنها یکی از این موارد باشد. برنامه‌های روزمره‌ای که بیشتر مردم به‌طور طبیعی انجام می‌دهند برای کسی که افسردگی را تجربه می‌کند تقریباً غیرممکن است.

اگر علائم افسردگی را تجربه می‌کنید مرتب کردن خانه کاری غیرقابل‌حل به‌نظر می‌رسد. برخی از این علائم عبارتند از کاهش انرژی، خستگی، کاهش علاقه و احساس پوچی. افرادی که افسردگی را تجربه می‌کنند گاهی می‌گویند انرژی کافی برای تمیز کردن و نظافت خانه ندارند.

به‌نظر می‌رسد ارتباطی مستقیم بین افسردگی و بهم ریختگی منزل وجود دارد. اما آیا اتاق‌های به‌هم ریخته علائم این بیماری را تشدید می‌کنند؟ در حالت کلی اثر منفی خانه بهم ریخته و نامرتب روی سلامت روحی و روانی امری ثابت شده است و نیازی به دلیل و برهان ندارد.

بعضی افراد با درهم ریختگی و آشفتگی احساس راحتی می‌کنند؛ اما برای دیگران، زندگی در محیطی آشفته و نامرتب نشان می‌دهد در مرحله‌ای از افسردگی هستند. سطوح بالای بی نظمی در خانواده‌ها منجر به نتایج ضعیف شناختی، رفتاری و ارتباطی میان بزرگسالان و کودکان می‌شود.

علاوه‌بر این محققان ارتباطی بین افسردگی و بهم ریختگی منزل از نظر سطح بالای هورمون استرس کورتیزول پیدا کرده‌اند. سطح بالای کورتیزول با افسردگی، اضطراب و سایر شرایط سلامت روان مرتبط است. همچنین ثابت شده اثرات نظافت بر روحیه می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخو و رفتار افراد شود.

درمان افسردگی

خانه بهم ریخته می‌تواند حفظ آرامش و فکر کردن را برای شما سخت‌تر کند؛ چون سیستم بینایی شما بیش‌ازحد تحریک می‌شود.
به هم ریختگی خانه حس شکست و ناکامی را به شما القا می‌کند؛ چون تمیز و مرتب کردن آن کار سختی به‌نظر می‌رسد. خانه نامرتب می‌تواند باعث شرمندگی یا خجالت شما شود و روی زندگی اجتماعی شما تأثیر می‌گذارد.

داشتن خانه نامرتب می‌تواند احساس آرامش شما را در خانه کاهش دهد؛ بنابراین محیط خانه دیگر پناهگاه امن برای آرامش شما نخواهد بود.

نکاتی برای مدیریت افسردگی و بهم ریختگی منزل

درباره تاثیر نظافت و تمیزی بر آرامش روانی تحقیقات زیادی انجام شده است. در این میان کارهایی را می‌توانید برای مدیریت افسردگی و بهم ریختگی منزل انجام دهید. با ما همراه باشید تا با این ترفندها آشنا شویم.

۱٫ از کارهای کوچک شروع کنید

وقتی با شلوغی‌های زیادی مواجه می‌شوید ممکن است ندانید چگونه آن را مدیریت کنید. پس بهتر است با برداشتن گام‌های کوچک شروع کنید. در این مرحله داشتن یک چک لیست نظافت منزل که کارهای خانه در آن اولویت‌بندی شده باشد بسیار موثر خواهد بود.
به‌جای اینکه سعی کنید با قدرت کامل پیش بروید کارهای کوچک را امتحان کنید. با این روش احتمال ادامه دادن کارها بیشتر است.

۲٫ به پیشرفت‌های خود توجه کنید

توجه به پیشرفت‌ها هر چند بزرگ یا کوچک به شما یادآوری می‌کند که راه درستی را پیش گرفته‌اید. و این همان چیزی است که بیشتر از همه برای مدیریت افسردگی و بهم ریختگی منزل اهمیت دارد. با تمیز کردن قسمت کوچکی از خانه به‌عنوان هدف خود شروع کنید و وقتی به آن رسیدید قدردان خود باشید.

۳٫ به خودتان محبت کنید

محققان توصیه می‌کنند هنگام مدیریت علائم افسردگی و بهم ریختگی منزل سعی کنید کمی همدردی با خودتان داشته باشید. اگر این مطلب را می‌خوانید در حالیکه در اتاقی بهم ریخته نشسته‌اید شما تقصیری ندارید. بدنتان سعی می‌کند شما را قوی نشان دهد و در این مسیر خسته شده است! شما مقصر نیستید بلکه این پروسه بخشی از واقعیت افسردگی است و باید پشت سر بگذارید.

نظافت منزل و تقویت روحیه

۴٫ از دیگران کمک بخواهید

اگر با دوست یا اعضای خانواده خود زندگی می‌کنید حضور آنها به‌مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند همان چیزی باشد که نیاز دارید. گاهی‌اوقات وجود یک دوست برای کمک به مدیریت افسردگی می‌تواند به روند درمان کمک بزرگی کند.
با کمک دیگران سریع‌تر پیشرفت خواهید کرد و دیدن پیشرفتی که دارید می‌تواند به شما انگیزه دهد.

زمانی که محیط زندگی شما تمیز و منظم باشد کنترل بیشتری بر زندگی خود دارید. این به نوبه خود می‌تواند به بهبود خلق‌وخو و احساس رفاه برای شما و اعضای خانواده کمک کند. وقتی برای تمیزی محیط زندگی خود وقت می‌گذارید نشان می‌دهد مراقبت خودتان هم هستید.

حتماً بخوانید:

داشتن خانه تمیز می‌تواند به ایجاد آرامش و لذت بردن از اوقات‌فراغت شما و خانواده‌تان کمک کند. وقتی نگران تمیز کردن خانه نباشید می‌توانید روی انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید تمرکز کنید. اگر به دنبال راهی برای بهبود سلامت روان خود هستید قدم کوچک را با تمیزی خانه خود بردارید.

منبع : آخرین خبر

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 193 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 13 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.