گودر کمپانی نکاتی برای بهبود اختلالات روحی پس از زایمان - گودر کمپانی

مشکلات خلقی بعد از زایمان

استرس های زمان بارداری و عدم حمایت روانی اطرافیان از زنان باردار، نگرانی در مورد حاملگی و زایمان، نگرانی در مورد ایفای نقش مادری، استرس زایمان، تغییرات هورمونی ناشی از زایمان، خونریزی، کم خونی، و ضعف جسمانی از جمله عواملی هستند که غمگینی بعد از زایمان را به وجود می آورند.

غمگینی بعد از زایمان چیست؟

طبق آمار ۵۰ تا ۸۰ درصد از زنان بعد از زایمان دچار دل گرفتگی و غمگینی می شوند. این افراد احساس می کنند بدون دلیل دل شان گرفته است و شاد نیستند. آن ها احساس بی قراری و اضطراب می کنند. شب ها خواب شان نمی برد و بی دلیل احساس نگرانی می کنند. احساس ناتوانی دارند و وظایف شخصی و روزمره را به سختی انجام می دهند.
زود خسته می شوند و احساس می کنند انرژیشان تحلیل رفته است. اشتهای آن ها کم است. گاهی شدت غمگینی به حدی است که ساعت هایی از روز را با گریه سپری می کنند.

غمگینی بعد از زایمان چه زمانی اتفاق می افتد؟

این مشکل معمولاً از روز سوم بعد از زایمان شروع می شود (یعنی زمانی که زن، زایمان کرده است و از بیمارستان به منزل بر می گردد) و تا روز پنجم به اوج می رسد و بعد از آن به تدریج کاهش می یابد و تا روز دهم رفع می شود و بیمار بهبود پیدا می کند.
ماهیت این بیماری خوش خیم است، به طوری که از طرف خود فرد و اطرافیان جدی گرفته نمی شود. ۷۵ درصد این بیماران تا روز دهم بعد
از زایمان کاملاً بهبود می یابند، ولی علایم در ۲۵ درصد آن ها ادامه می یابد و تبدیل به مشکل جدی تری به نام افسردگی بعد از زایمان می شود.

اختلالات روحی پس از زایمان

چگونه می توان از غمگینی بعد از زایمان پیشگیری کرد و درمان آن چگونه است؟

پیشگیری:
حمایت روحی و روانی از زن حامله در دوران حاملگی به خصوص از طرف همسر و خانواده ی همسر و کاهش مسئولیت های سنگین شغلی و خانوادگی می تواند میزان این علایم را کاهش دهد.

درمان:
این بیماری خوش خیم است و خود به خود تا روز دهم بعد از زایمان بهبود می یابد. در صورتی که علایم بیش از ۱۰ روز ادامه یابد یا روز به روز شدیدتر شود باید به افسردگی بعد از زایمان فکر کنید و فرد بیمار را برای معالجه نزد روان پزشک ببرید.

چه کسانی بیش تر به اختلالات روحی بعد از زایمان مبتلا می شوند؟

اگر شما سابقه ی خانوادگی بیماری افسردگی دارید، به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می شوید.
اگر شما سابقه ی افسردگی بعد از زایمان در زایمان های قبلی دارید، احتمال این که در زایمان های بعدی نیز به این بیماری مبتلا شوید وجود دارد. بسیاری از زنانی که در زایمان دوم یا سوم دچار این بیماری می شوند، در زایمان اول شان هم افسردگی بعد از زایمان داشته اند.
اگر شما سابقه ی بیماری کسالت قبل از قاعدگی دارید، استعداد بیش تری برای ابتلا به بیماری افسردگی بعد از زایمان خواهید داشت.
اگر شما در زندگی استرس های زیادی دارید یا در زمان حاملگی یا حتی در حین زایمان در معرض استرس های زیادی قرار بگیرید، خطر ابتلا به بیماری افسردگی بعد از زایمان در شما بیش تر خواهد شد.

افسردگی بعد از زایمان

در صورت ابتلا به افسردگی پس از زایمان بیمار و اطرافیانش باید چه اقداماتی انجام دهند؟

خانم ها توجه داشته باشند که بیش تر وقت ها خودشان نسبت به علایم بیماری شان آگاهی زیادی ندارند و شاید با وجود علایم بارز خودشان را بیمار نپندارند یا این که به دلیل نگرانی از این که دیگران آنان را بیمار روانی بدانند، ترجیح بدهند با علایم خود کنار بیایند. اطرافیان باید توجه داشته باشند که این بیماری بسیار جدی است و در صورتی که درمان نشود علایم آن شدیدتر می شود و ممکن است عوارض مهم تر و جدی تری ایجاد کند و توانایی خانم ها در انجام وظایف شان پایین بیاید.با تشخیص زودهنگام و درمان آن باعث خواهید شد که بیماری بهبودی کامل یابد.

حتماً بخوانید:

مراجعه به روان پزشک و بازگو کردن علایم بیماری مهم ترین راه حل مشکل است.

مشکلات روحی و عاطفی بعد از زایمان

آیا مشکلات روحی بعد از زایمان روی نوزاد اثر می گذارد؟

نوزاد هم از طریق کمبود واسطه های شیمیایی ضد افسردگی در مغز مادر و عدم انتقال آن به او و هم از طریق انتقال هورمون هایی مانند کُرتیزول که ایجاد اضطراب می کند، مشکلات خلقی و اضطرابی پیدا خواهد کرد. در این وضعیت به هم خوردن نظم دوره ی خواب و بیداری و اشکال در تغذیه و ناآرامی و بی قراری، و حتی دل دردهای معروف به کولیک نوزادان می تواند افزایش یابد.

منبع : عصر ایران

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 139 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 22 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.