گودر کمپانی هنر بی خیالی : چگونه بیخیال کارهای بی اهمیت باشیم ؟ - گودر کمپانی

چطور نسبت به چیزهای کم اهمیت، بی خیال باشیم؟

هنر اهمیت ندادن به این معنا نیست که هیچ چیز تاثیری روی ما نگذارد یا کاملا نسبت به همه چیز بی تفاوت شویم بلکه به معنای رهایی از نگرانی‌های غیرضروری است که روز ما را تیره می‌کند. بی خیالی نسبت به چیزهای کم اهمیت کمک‌تان می‌کند روی آنچه واقعاً مهم است تمرکز کنید.

در اینجا، ۹ راه ساده برای تسلط بر هنر بی خیالی و داشتن یک زندگی شادتر را برایتان گردآوری کرده‌ایم:

نیاز به تایید را فراموش کنید

یکی از مهمترین چیزهایی که ما را در زندگی اذیت می‌کند، نیاز سیری ناپذیر به دوست داشته شدن و تایید شدن توسط سایرین است. این نیاز یک بار سنگین است که می‌تواند حتی ساده ترین کارها را مانند یک کوه سنگین کند.

نکته اینجاست – راضی کردن همه غیرممکن است. همیشه افرادی هستند که از شما خوششان نمی آید، مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید و این کاملاً درست است. کلید تسلط بر هنر اهمیت ندادن در این باره این است که نیاز بی وقفه به تایید را رها کنید. شما باید درک کنید که ارزش شما به آنچه دیگران در مورد شما فکر می‌کنند وابسته نیست.

بی خیالی

وقتی به نظرات دیگران اهمیت نمی دهید، خود را از استرس و اضطراب ناشی از تلاش مداوم برای برآورده کردن انتظارات آنها رها می‌کنید. قرار نیست بی تفاوت یا بی ادب شوید، بلکه بیشتر روی خوشحالی خودتان تمرکز کنید و کمتر به جلب رضایت دیگران اهمیت بدهید. فقط فراموش نکنید، یادگیری اهمیت ندادن به نظر دیگران یک فرآیند است – به خودتان زمان بدهید و صبور باشید.

نه گفتن را یاد بگیرید

نه گفتن به معنای خودخواه بودن نیست، بلکه به معنای تعیین حد و مرز و احترام به زمان و انرژی است. در مقیاس کلان، این کلمه کوچک قدرت عظیمی برای حفظ آرامش ما دارد. تسلط بر استفاده از آن بخش مهمی از هنر اهمیت ندادن به استرس‌های غیر ضروری است.

نقص‌ها را بپذیرید

کمال یک افسانه است. در واقع، هنر ژاپنی کینتسوگی حول این فلسفه می‌چرخد که اشیاء شکسته چیزی برای پنهان کردن نیستند، بلکه باید آنها را با غرور نمایش بدهید. وقتی یک تکه سفال می‌شکند، به جای دور انداختن آن، با نخ طلا یا نقره ترمیم می‌شود. ایده پشت کینتسوگی این است که به جای تلاش برای پنهان کردن عیوب، عیب‌ها را بپذیرید.

به همین ترتیب، مهم است که نقایص خود را بپذیریم. هیچ کس کامل نیست و تلاش برای کمال فقط منجر به استرس و شک و تردید نسبت به خود می‌شود. در عوض، بپذیرید که اشتباه خواهید کرد و نقص‌هایی خواهید داشت. آنها را نه به عنوان شکست، بلکه به عنوان فرصت‌هایی برای رشد و یادگیری ببینید.

هنگامی که شروع به پذیرفتن عیب‌های خود به جای ترس از آنها کنید، متوجه خواهید شد که کمتر به قضاوت دیگران اهمیت می‌دهید و بیشتر به سفر شخصی خود به سمت خودسازی اهمیت خواهید داد.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

در دنیای پر سرعت امروز، ذهن ما اغلب مملو از نگرانی در مورد گذشته و نگرانی در مورد آینده است. این پچ پچ مداوم ذهنی می‌تواند منجر به استرس، اضطراب و احساس کلی ناراحتی شود. ذهن آگاهی را تمرین کنید. ذهن آگاهی به معنای حضور کامل در لحظه است، آگاه از اینکه همین حالا کجا هستیم و چه کاری انجام می‌دهیم، بدون اینکه بیش از حد واکنش‌پذیر باشیم یا تحت تأثیر اتفاقات اطرافمان قرار بگیریم.

وقتی ذهن آگاهی را تمرین می‌کنید، یاد می‌گیرید که روی آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد تمرکز کنید. شما بدون قضاوت به افکار و احساسات خود توجه می‌کنید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا چیزها را همانطور که هستند بپذیرید، نه اینکه در مورد اینکه چگونه باید باشند، استرس داشته باشید.

با وارد کردن ذهن آگاهی بیشتر به زندگی خود، می‌توانید نگرانی‌های غیر ضروری را کنار بگذارید و روی آنچه واقعاً مهم است تمرکز کنید. ذهن آگاهی ابزار قدرتمندی برای تسلط بر هنر اهمیت ندادن به چیزهای غیرضروری است.

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

مراقبت از خود اغلب در انتهای لیست کارهای ما قرار دارد. ما آنقدر روی رعایت ضرب الاجل‌ها، مراقبت از دیگران و همسویی با انتظارات اجتماعی متمرکز شده ایم که فراموش می‌کنیم مراقب خودمان باشیم.

چگونه بی خیال باشیم؟

با این حال، مراقبت از خود یک کار توام با خودخواهی نیست و برای سلامت روحی و جسمی ما یک ضرورت است. تغذیه سالم، ورزش منظم، خواب کافی و وقت گذاشتن برای فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید، تنها نمونه‌هایی از مراقبت از خود هستند.

وقتی مراقبت از خود را در اولویت قرار می‌دهید، اساساً نشان می‌دهید که آرامش شما مهم است. شما تصمیم می‌گیرید به فشارهای اجتماعی که به بهای سلامتی شما تمام می‌شوند، اهمیت ندهید. اگر خالی از انرژی و پر از استرس باشید چطور می‌توانید از زندگی لذت ببرید. با مراقبت از خود، برای مقابله با چالش‌های زندگی و یافتن شادی بیشتر مجهز خواهید شد.

ببخشید و رها کنید

نگه داشتن کینه می‌تواند بار سنگینی روی دوش‌تان قرار دهد. مثل حمل یک کوله پشتی پر از سنگ که هر کجا می‌روید با شماست. کینه شما را سنگین می‌کند، هر قدم را سخت تر می‌کند و مانع حرکت رو به جلو می‌شود.

این سنگینی را با تمرین بخشش رها کنید. بخشیدن آدم‌ها به معنای فراموش کردن کارهایی که انجام داده یا حتی آشتی با او نیست بلکه به معنای رها کردن خشم و رنجش برای آرامش ذهن شماست.

بخشیدن همیشه آسان نیست، به خصوص زمانی که آسیب ایجاد شده عمیق است. اما نگه داشتن آن خشم فقط به شما آسیب می‌رساند، نه به کسی که به شما ظلم کرده است. با انتخاب بخشش، تصمیم می‌گیرید که این بار را زمین بگذارید و خود را از زنجیر تلخی برهانید.

هنر اهمیت ندادن فقط در کنار گذاشتن نظرات دیگران یا انتظارات اجتماعی نیست و رها کردن دردهای گذشته و حرکت رو به جلو با قلبی سبک تر را نیز شامل می‌شود.

تغییر بخشی طبیعی از زندگی است. فصل‌ها تغییر می‌کنند، مردم تغییر می‌کنند و شرایط تغییر می‌کند. به جای مقاومت در برابر آن، پذیرش تغییر می‌تواند درهایی را به روی فرصت‌ها و تجربیات جدید باز کند. ترسیدن یا تردید داشتن اشکالی ندارد. اما به یاد داشته باشید، خارج شدن از منطقه امن جایی است که جادو اتفاق می‌افتد.

با پذیرش تغییر به جای ترسیدن از آن، یاد می‌گیرید که سازگار شوید و رشد کنید. شما یاد می‌گیرید که کنترل را رها کنید و عدم اطمینانی را که زندگی به طور اجتناب ناپذیر به ارمغان می‌آورد، بپذیرید.

محیطی مثبت ایجاد کنید

محیطی که در آن قرار داریم تأثیر عمیقی بر روحیه، افکار و آرامش کلی ما دارد. این محیط شامل محیط فیزیکی مانند خانه و محل کار و همچنین محیط اجتماعی و افرادی است که با آنها در تعامل هستیم.

9 راه برای بی خیال بودن

ایجاد یک محیط مثبت به این معناست که خود را با چیزهایی احاطه کنید که برای شما شادی و آرامش به ارمغان می‌آورند. همچنین لازم است چیزهای منفی را از زندگی‌تان حذف کنید. این کار می‌تواند روابط سمی، خودگویی منفی یا هر چیز دیگری باشد که انرژی شما را تخلیه می‌کند.

وقتی آگاهانه یک محیط مثبت ایجاد می‌کنید، آرامش ذهن‌تان تامین خواهد شد. شما تصمیم می‌گیرید که به حفظ روابط یا عادت‌هایی که به شما کمک نمی کنند اهمیتی ندهید. و البته این حق را دارید که زندگی خود را به گونه ای مدیریت کنید که برای شما شادی و رضایت به ارمغان بیاورد.

خود را باور داشته باشید

هسته اصلی تسلط بر هنر اهمیت ندادن، باور به خود است. باور به خویشتن در مورد اعتماد به غرایز خود، ارزش گذاری به توانایی‌ها و دانستن ارزش خودتان است. وقتی به خودتان ایمان داشته باشید، تحت تأثیر نظرات یا قضاوت‌های دیگران قرار نخواهید گرفت. شما بر اساس آنچه که برای شما بهتر است تصمیم خواهید گرفت، نه آنچه دیگران از شما انتظار دارند. باور به خود به معنای مغرور بودن یا نادیده گرفتن دیگران نیست بلکه در مورد اعتماد به توانایی‌های خود و راحت بودن با آنچه هستید است.

در نهایت تنها کسی که نیاز به تایید انتخاب‌های شما دارد خودتان هستید. پس به خود اعتماد کنید، به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید و زندگی ای داشته باشید که با ارزش‌ها و باورهای شما همسو باشد.

سفر به دنیای بی خیالی

طی کردن پیچیدگی‌های احساسات و رفتارهای انسانی یک سفر مداوم است که عمیقاً تحت تأثیر تجربیات و دیدگاه‌های فردی ما قرار دارد. وقتی نوبت به تسلط بر هنر اهمیت ندادن می‌رسد، مهم است به خاطر داشته باشید که قرار نیست بی تفاوت باشید. بلکه باید تمرکزتان را روی خودتان و چیزهایی که برای‌تان مهم است بگذارید.

حتماً بخوانید:

سفر به سوی هنر بی خیالی، اغلب با مسیر خودیابی و پذیرش در هم تنیده است. این سفر شامل درک ارزش‌های‌تان، تعیین حد و مرز، پذیرش نقص‌ها و مهم‌تر از همه، باور به خودتان است. هر یک از مراحلی که در این مقاله به اشتراک گذاشته شده است، پله ای برای ایجاد یک زندگی عاری از استرس و شادی بیشتر است. اما به یاد داشته باشید، این سفر برای هر فردی منحصر به فرد است.

وقت بگذارید، به خودتان زمان بدهید و از این روند لذت ببرید. به هر حال، همانطور که نویسنده مشهور روی تی بنت می‌گوید: «تحت فشار ترس‌های ذهن‌تان قرار نگیرید. بگذارید رویاهای قلب‌تان شما را هدایت کنند.

منبع : خبرنامه

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 120 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 7 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.