گودر کمپانی هورمونی که باعث مهر مادری می شود - گودر کمپانی

هورمون مهر مادری کدام هورمون است؟

ترشح هورمون مهر مادری سبب علاقه مادر به پرورش نوازد می گردد. با این مطلب همراه ما باشید تا بدانید کدام هورمون در بدن مادر عامل این موضوع است.
هنگامی که نوزاد به دنیا می آید هورمونی در بدن مادر ترشح پیدا می کند که سبب ترشح سینه مادر می شود و با مک زدن سینه توسط نوزاد، میزان آن بیشتر می شود. این هورمون پرولاکتین یا همان هورمون شیردهی می باشد که به عنوان هورمون مهر مادری شناخته شده است.
چرا که ترشح این هورمون سبب علاقه مادر به پرورش فرزند می گردد. محققان چند سالی است که دریافته اند هورمون شیردهی بر مغز مادر تاثیر گذاشته و سبب ایجاد علاقه به پرورش نوزادش می شود. با به دنیا آمدن نوزاد هورمون پرولاکتین جهش ترشح یافته و سبب ترشح سینه می شود.
محققین دانشگاه اوتاگو نیوزلند برای نخستین بار نشان دادند هورمون هایی که سبب تحریک تولید شیر می شوند با تاثیر در قسمت خاصی از مغز مادر موجب ایجاد ارتباط بین وی و نوزاد می گردند.

مهر مادری

این بررسی گویای این مطلب بود که سیگنال های هورمون پرولاکتین در مغز برای مادر نقش حیاتی و مهمی جهت پرورش نوزاد داشته ولی آیا این مدار مغزی می تواند فاکتور احساس خوب برای تشویق تغذیه با شیر مادر شود.
شایان ذکر است هورمون پرولاکتین هورمون محرک تولید شیر در پستانداران می باشد. پژوهشگران این هورمون را در موش ها تخلیه نموده و دریافتند این موش ها می توانند تولید مثل نمایند ولی پس از آن فرزند خود را رها می کنند. اما آیا این مسئله می تواند با رهاسازی بچه ارتباطی داشته باشد؟
این پژوهشگران برای نخستین بار نشان دادند که هورمون مذکور می تواند نجات دهنده زندگی بوده و در مراقبت و حفاظت از فرزند که ضامن بقای وی است، نقش ایفا کند. اختلال در توانایی پرولاکتین جهت ایجاد ارتباط در مغز می تواند مشکلاتی را در ارتباط مادر با نوزاد سبب شود. این پژوهش در مجله PNAS انتشار یافته است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 525 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.