گودر کمپانی چگونه پخته حرف بزنیم تا تاثیر گذار باشیم ؟! - گودر کمپانی

چگونه پخته حرف بزنیم؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از شرکت در یک جلسه کاری، مهمانی یا دورهمی دوستانه از نوع حرف زدن خود ناراضی هستید یا دیگران از نوع صحبت کردن شما دلخور شده اند. در این موقعیت ها، یکی از دغدغه های اصلی تان این است که چگونه پخته حرف بزنیم؟

ممکن است با خود فکر کنید که حرف زدن مساله چندان پرچالشی نیست که بخواهید زمانی را برای یادگیری اصول آن صرف کنید. اما بهتر است بدانید که با آموزش لحن حرف زدن خوب و پخته صحبت کردن می‌توانید به بسیاری از موفقیت های تحصیلی، کاری و زندگی تان دست پیدا کنید.
یکی از راهکار هایی که برای پاسخ به پرسش چگونه پخته حرف بزنیم وجود دارد و شمارا به یک فرد پخته و جا افتاده تبدیل می‌کند این است که همه‌جا اظهار نظر نکنید و وقتی کسی چیزی را از شما می‌پرسد، اگر واقع در آن مورد تخصص ندارید بگویید من اطلاعی راجع به این موضوع ندارم.

برخی از تکنیک‌ها برای پخته حرف زدن عبارت‌اند از:

شیوایی و رسایی کلام
لحن مناسب
استفاده از کلمات مناسب و به‌جا

رفتار پخته

هیجانات را کنترل کنید

عموم افراد وقتی در یک گفتگوی هیجانی قرار می‌گیرند خیلی زود از کوره در می‌روند و کنترل خودشان را از دست می‌دهند و احتمالا حرف‌ هایی می‌زنند که ساعاتی بعد از گفتن آن‌ ها پشیمان هستند. در پاسخ به این پرسش که چگونه درست صحبت کنیم، یادتان باشد اگر ۱۰۰% حرف شما نیز حق باشد، اما آن را با صدای بلند و با عصبانیت بیان کنید، به‌ احتمال‌ زیاد مقصر شناخته خواهید شد؛ پس، پیش بردن یک گفتگو با آرامش کامل، از دیگر نکاتی است که در پرسش چگونه پخته حرف بزنیم، باید مد نظر قرار دهید.

شاید از درون پر از خشم و عصبانیت باشید، اما ظاهر شما باید همچون دریایی آرام باشد و همچنان که لبخند بر لب دارید گفته‌ هایتان را بیان کنید. می‌دانم که این کار بسیار سختی است. اما چندین بار آن را امتحان کنید و بعد ببینید چه دستاورد شگفت‌ انگیزی برای شما به ارمغان خواهد آورد. با خشم و عصبانیت ممکن است کنترل را از دست بدهید و ادب در صحبت کردن را فراموش کنید.

کامل گوش کنید

مهم ترین ویژگی در هر رابطه ای است. تا زمانی که در یک مکالمه شرکت دارید حتی اگر طرف مقابل به قول معروف چرت هم می‌گوید باید دقیق به او گوش کنید. این دیگر بدترین حالت آن بود. پس در بحث های دوستانه، صحبت های خانوادگی و کاری و حتی با یک غریبه در خیابان لازم است خیلی دقیق و با حوصله به صحبت های طرف مقابل مان گوش کنیم و بگذاریم تمام حرفش را بزند.

چگونه پخته حرف بزنیم؟

ببخشید

مثل بخشش از بزرگان است حق مطلب در این زمینه است. بزرگ کسی است که پخته رفتار می‌کند. شما می‌توانید به پای حق بایستید و آن را ثابت کنید ولی آن را ببخشید. یا عیب و نقص های دیگران را نادیده بگیرید.

واضح صحبت کنید

برای اینکه طرز صحبت کردن‌ تان جذاب‌ تر‌ به نظر برسد، حتما کلمات را واضح ادا کنید. باید در تلفظ کامل و صحیح تمام کلماتی که بر زبان‌ تان جاری می‌شوند، دقت کافی داشته باشید.
برای جلوگیری از نوک زبانی تلفظ کردن کلمات باید دهان خود را هنگام صحبت به اندازه‌ ی کافی باز و لب‌ ها را شل کنید و همچنین اجازه بدهید که زبان و دندان‌ ها در وضعیت مناسب قرار بگیرند.
گلو نیز باید باز و آزاد باشد تا بتوانید کلمات را با صدای رسا ادا کنید. شاید اولش برایتان سخت باشد تمام کلمات را کامل و صحیح تلفظ کنید، اما مطمئن باشید تلفظ واضح کلمات بعد از مدتی تمرین برایتان طبیعی خواهد شد.

فواید رفتار پخته

مزیت های رفتار پخته

  • بزرگ ترین مزیت پخته رفتار کردن احساس رضایت درونی است که به خود فرد دست می‌دهد.
  • مزیت دوم کسب اعتبار و شان اجتماعی برای او است. دیگران به چشم فردی بالغ به او نگاه می‌کنند و به او اعتماد می‌کنند.
  • فرصت های رشد و پیشرفت بیشتری نصیبش می‌شود. مثلا فرض کنید در یک مصاحبه شغلی بین دو فرد که از نظر فنی سطح یکسانی داشته باشند کار را به کسی می‌دهند که پخته تر رفتار کرده باشد.

منیع : خانه اوستا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 54 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 7 می 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.