گودر کمپانی آیا سندروم توهم کاپگراس قابل درمان است؟ - گودر کمپانی

توهم کاپگراس چیست؟

توهم کاپگراس یکی از نشانگان روانشناسی است. هذیان بیمار این موضوع را در بردارد که اطرافیان او خودشان نیستند و بدل آنها هستند. و همانند فریب کاران نقش افرادی که جایگزین آنها شده اند را بازی می‌کنند. این سندروم در هر دو جنس وجود دارد اما در زنان شایع‌تر است. بسیاری از مشخصه‌های این سندروم مشابه سایر اختلالات روانی است. بنابراین باید در تشخیص افتراقی سندروم توهم کاپگراس با سایر اختلالات روانی دقت نمود.

سندروم کاپگراس به نام کاشف آن ژان ماری جوزف کاپگراس، روانپزشک فرانسوی شناخته می‌شود. توهم اولیه فرد در این بیماری این است که یکی از اعضای خانواده یا دوستانش با یکی از افراد بیگانه که از نظر ظاهر و رفتار شبیه آنهاست، جایگزین شده است. این توهم‌ها باورهای نادرست و عجیب و غریبی است که حتی با وجود شواهد، خلاف آن حفظ می‌شود.

علل سندروم کاپگراس چیست؟

علت اصلی سندروم کاپگراس به‌دلیل اختلال در عملکرد مغز است. مغز انسان به‌منظور تشخیص چهره از دو فرآیند مجزا استفاده می‌کند؛ در مسیر اول پیام‌های عصبی به مراکز بینایی در قشر مغز انتقال می‌یابد و نتیجه آن شناخت چهره افراد است. سپس مسیر دوم فعال می‌شود که پیام‌ها را از مرکز بینایی به مرکز دریافت و پردازش احساسات می‌رساند که یک قسمت کاملا متفاوت در مجاورت سیستم لیمبیک مغز است و فرد را در تشخیص چهره موردنظر به قطعیت می‌رساند.

اتفاقی که در سندروم کاپگراس می‌افتد این است که مسیر دوم آسیب می‌بیند و فرد مبتلا به سندروم کاپگراس تنها قادر به شناسایی چهره افراد است، بدون آنکه نسبت به آن‌ها احساس آشنایی و نزدیکی کند.علت توهم کاپگراس ممکن است یک علت نوروفیزیولوژیک مربوط به اختلال عمل لوب آهیانه‌ای باشد. توهم‌کاپگراس بیشتر در بیماران مبتلابه زوال‌عقل یا باسابقه اختلال اسکیزوفرنی هم دیده می‌شود.

نشانه‌های سندروم کاپگراس چیست؟

سندروم کاپگراس چه علائمی دارد؟

نشانه‌های سندروم کاپگراس چیست؟

در مجموع بارزترین نشانه این است که شخص معتقد است یک یا چند نفر از افرادی را که می‌شناسد با افرادی شبیه خودشان جایگزین شده‌اند. به طور کلی بیمار هم افراد واقعی و هم شبیه را می‌بیند. ضمن آنکه این حالت می‌تواند به حیوانات و اشیاء هم سرایت کند. چند نظریه درباره چگونگی بروز این سندروم وجود دارد اما بیشترین نظریه‌‌ها درباره این بیماری از نظریات فروید اقتباس شده. فروید معتقد بود کودک بین سنین ۳ تا ۵ سالگی به طور طبیعی نسبت به والد جنس مخالف خود امیال عاشقانه‌ای احساس می‌کند.

وقتی کودک هویت خودش را با والد هم‌جنس خود تطبیق می‌دهد، آن امیال اولیه را به لایه‌های ناخودآگاه حافظه عقب می‌راند و در همان جا سرکوب می‌کند. او این مسئله را در پسران «عقده ادیپ» و در دختران «عقده الکترا» نامیده بود. اما برخی دیگر از متخصصان نظریه فروید را فاقد اعتبار لازم می‌دانند و معتقدند این نظریه نمی‌تواند پاسخ کافی برای تمام ابعاد این بیماری پیچیده ارائه کند زیرا در انواع دیگر سندروم کاپگراس، فرد بیمار مشابه همین توهمات هذیانی را نسبت به حیوانات خانگی و حتی تصویر منعکس‌شده خودش در آینه بروز می‌دهد.

اگرچه این سندروم بیشتر در افرادی با اختلالات روانی بروز می‌کند اما یک‌سوم از بیماران نشانه‌هایی از ترومای سر را دارند و بسیاری دیگر از مبتلایان نیز دچار صرع و آلزایمر هستند. با این حال بیشتر پزشکان و روانشناسان ترکیبی از علل جسمی و روانی را در ایجاد این بیماری در نظر می‌گیرند. ممکن است یک علت عضوی منجر به ایجاد چنین حس و درنتیجه چنین سندرومی شده باشد. شاید برای افرادی که دچار ضایعه مغزی می‌شوند در به روزرسانی خاطرات در مواجهه با افراد دشوار باشد و بنابراین فکر کنند که فرد دیگری را ملاقات می‌کنند زیرا جایی از مغز آن ارتباطی را که بایدبرقرارنمی‌کند.

 درمان سندروم کاپگراس

درمان سندروم کاپگراس

در حال حاضر هیچ نسخه درمانی برای افرادی که مبتلا به سندروم کاپگراس( Capgras syndrome) هستند، وجود ندارد چون نیازمند تحقیقات بیشتری در این زمینه هستیم ولی گزینه های درمانی وجود دارد که به کاهش علایم این سندرم کمک خواهد کرد.

هدف از درمان این است که به دلیل اصلی برسد؛ به طورمثال چنانچه شخصی دچار اسکیزوفرنی باشد، با مداوای اسکیزوفرنی به درمان سندرم کاپگراس هم بهبود خواهد بخشید. با این حال، چنانچه سندرم کاپگراس در طول درمان آلزایمر رخ دهد، گزینه های درمان محدود خواهند شد.

موثرترین درمان، ایجاد یک محیط مثبت و خوش آیند است که شخص مبتلا به سندرم دغل باز، حس امنیت کند. بعضی از اعتبار درمانی استفاده می کنند؛ در اعتبار درمانی توهمات به جای رد شدن ، پذیرفته می شوند. این مسأله میتواند اضطراب و وحشت را در فردی که این توهم را تجربه می کند، کاهش دهد و به درمان وی کمک کند.

روش های جهت یابی واقعیت امکان دارد در بعضی شرایط موثر باشند. این به این معنی است که مراقبت کننده، بطور مرتب زمان و مکان فعلی، رویدادهای مهم زندگی و هرگونه تغییر قابل توجهی را به شخص یادآوری کند. دلیل اصلی سندرم کاپگراس با بیشترین حد ممکن درمان خواهد گردید، این درمان ها میتواند شامل:

  • داروهایی شبیه مهارکننده های کولین استراز؛ که سبب تقویت پیام رسان های عصبی حافظه و قضاوت می شوند. برای بیماری های زوال عقل( دیوانگی) و بیماری آلزایمر
  • داروهای ضد روان پریشی و درمان؛ برای اشخاص مبتلا به اسکیزوفرنی
  • جراحی؛ در صورت امکان برای اسیب های مغز و سر

همچنین بخوانید:

سندروم راپونزل چیست و چگونه درمان میشود ؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 440 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.