گودر کمپانی بررسی دلایل اصلی استرس والدگری ! - گودر کمپانی

اگر والدین تحت فشارهای روانی و مشکلات خاص باشند، احتمال بروز مشکلات رفتاری در بچه ها بالا می رود. بنابراین بهتر است فشارهای روانی شایع را بشناسید و آن ها را در زندگی خود شناسایی کرده، برای اداره و کنترل آن اقدام نمایید.

فشارهای روانی والدین

استرس های شخصی

استرس احساسی است که زمانی به شما دست می‌دهد، که فشار بیشتر از آنچه شما به آن عادت داشته اید برشما وارد شود. زمانی که شما دچار استرس می شوید، بدن شروع به ترشح هورمون هایی می کند که سرعت تپش قلب را بالا برده، تنفس شما را سریع‌ تر کرده و میزان انرژی بیشتری به شما می دهد.

بعضی از انواع استرس عادی و حتی مفید بوده و بدون آن شما انگیزه ای برای فعالیت ندارید. بعضی ها معتقدند این نوع استرس به انسان کمک کرده و زندگی بدون آن بی معناست. اما اگر استرس بیشتر از توان جسمی و روحی ما باشد و زندگی ما را تحت تاثیر قراردهد، استرس بد یا کاهنده نامیده می شود.

اگر استرس زیاد برای شما اتفاق بیافتد یا مدت آن طولانی باشد، این نوع استرس می تواند از انواع استرس بد باشد. این نوع استرس می تواند با سردرد، ناراحتی معده و مشکل در خوابیدن، همراه باشد. همچنین این نوع استرس می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و مبارزه با بیماری ها را برای شما سخت نماید. بعلاوه اگر شما هم اکنون به بیماری و یا مشکلی مبتلا هستید ممکن است استرس آن را بدتر نماید. استرس می تواند شما را حساس، ناراحت و یا حتی افسرده کند.

استرس والدگری

استرس های زناشویی

بسیاری از زن شوهرها توانایی و مهارت مدیریت استرس را در زندگی مشترک ندارند، زمانی که دچار استرسی می شوند، سکوت اختیار می کنند، در حالی که این کار باعث عصبانیت و کاهش آستانه تحمل می شود و می تواند باعث ایجاد فاصله بین زن و شوهر شود. گاهی اوقات خانم ها پس از گذشت مدتی از ازدواجشان، از رفتار همسرشان خسته می شوند، به این دلیل که از صحبت کردن درباره مسائلی که باعث بروز استرس در آن ها می شود، امتناع می کند، درحالی که صحبت در مورد اتفاقات زندگی روزمره باعث تقویت روابط خواهد شد و فرد را آماده می کند تا در مورد مسائل بزرگتر و با اهمیت تر نیز صحبت کند.

بیشتر افراد وقتی به شدت دچار استرسی می شوند، نمی‏توانند در مورد علت ایجاد این حالت توضیح دهند زیرا استرس حالتی مکارانه دارد و باید زمان صرف شود تا فرد بتواند علت آن را پیدا کند و با همسرش در میان بگذارد. اولین گام در کاهش سطح استرس، این است که بتوانیم علت بروز آزار و استرس را پیدا و توصیف کنیم. وقتی فردی از مسئله ای که منجر به بروز استرس در همسرش شده، آگاهی داشته باشد، می‏تواند راه هایی پیدا کند تا باعث افزایش استرس در او نشود.

کسی که دچار استرس می شود، باید سعی کند به همسرش بفهماند چرا قرارگیری در فلان موقعیت، باعث ایجاد این حالت در او می شود. شاید برای تمام مشکل ها یا از بین بردن موقعیت های استرسی زا، راه حلی نباشد، ولی صحبت درباره آن و به اشتراک گذاشتن احساسات، باعث حل مشکل و کمتر شدن استرس خواهد شد.

وقتی زن و شوهر نتوانند در مورد مشکلات خود صحبت کنند، نخواهند توانست نیازهای فرزندشان را برآورده کنند و بچه ها نیز دچار مشکل می شوند.

استرس پدر و مادر بودن

استرس مسئولیت پدر و مادر بودن

استرس والدگری به عنوان سختی ها و مسائلی در نظر گرفته می شود که با والد شدن فرد به وجود می آید و به نقش والد و تعاملات بین والد و کودک وابسته است.

برداشت والدین از رفتار کودک و دریافت استرس والدگری به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر رفتارهای فرزند پروری تاثیر دارد.
احساس عاجز شدن در تربیت کودک و صرف نظر از به کارگیری اصول صحیح رفتاری باعث تشدید مسائل شده و رابطه والد کودک را تخریب می کند.

حتماً بخوانید:

حمایت ضعیف اجتماعی

اگر پدر و مادر تنها و بدون حامی باشند، استرس بیشتری را احساس می کنند که این خود افزایش مشکلات بدرفتاری بچه ها می باشد.
میزان دسترس پذیری منابع اجتماعی و گروه های حمایتی می تواند بر فرآیند سازگاری والدین، تأثیر شگرفی داشته باشد.

مهم‌ترین نکات درباره استرس و والدگری

پژوهشگران بیان می دارند حمایت اجتماعی بایستی جسمانی و عاطفی از طرف نزدیکترین دوستان و اعضای خانواده برای والدین فراهم شود، این حمایت غلبه بر رویدادهای تنش زای زندگی و فشارهای روزمره زندگی والدین بسیار تأثیرگذار است و شرایط را بهبود می بخشد.

منبع : افق سلامت

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 213 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 14 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.