گودر کمپانی کاهش تاثیر طلاق بر زنان با 8 روش درمانگر - گودر کمپانی

راه‌های کاهش آسیب های ناشی از طلاق

آسیب های طلاق و ترس از آن‌ها یکی از دلایلی است که گاهی باعث می‌شود برخی از زوجین علی‌رغم مشکلاتی که در زندگی مشترک تجربه می‌کنند، برای جدایی اقدامی انجام ندهند. اگرچه طلاق در برخی از مواقع می‌تواند راهکار مناسبی برای رهایی از یک زندگی اشتباه باشد اما با این ‌حال در هر صورت تجربه تلخی است که آسیب‌ها و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

جدایی زوج‌ها می‌تواند به دلایل مختلف از جمله افزایش استرس‌ها، مشکلات مالی، عدم شناخت کافی، تفاوت‌های فرهنگی اعتقادی و … رخ دهد. با وجود این طلاق آسیب‌ها و عوارض زیادی برای زن و مرد و خانواده ایجاد می‌کند. تا حدی که تبعات آن گاهی تا سال‌ها ادامه می‌یابد. این مسئله لزوم شناخت پیش از ازدواج و مهارت حل مسئله در طول زندگی را بیشتر می‌کند.

آسیب های طلاق و بحران های پس از آن

تجربه طلاق برای زن و مرد می‌تواند تبعات منفی زیادی داشته باشد. آسیب‌های طلاق می‌تواند بر زندگی فردی و اجتماعی زن و مرد تا مدت‌ها تاثیرگذار باشد .برخی از این آسیب‌ها به دلیل شرایط روحی و اجتماعی خود فرد و برخی دیگر به دلیل قضاوت‌ها و محدودیت‌های اجتماعی ایجاد می‌شوند. از مهم‌ترین آسیب های طلاق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟

۱٫ آسیب های طلاق و بروز بحران‌های روحی

ناراحتی‌های روحی یکی از جدی‌ترین آسیب های طلاق است که تا مدت‌ها با فرد باقی می‌ماند. با توجه به شرایط زندگی و نوع شخصیت هر فرد می‌توان انتظار داشت که نوع آسیب‌ها در وی متفاوت باشد.

برای مثال فردی که به همسر و زندگی مشترک خود علاقمند بوده در صورت تجربه طلاق، احتمالاً مشکلاتی نظیر افسردگی و از دست دادن اعتماد به‌ نفس را تجربه خواهد کرد. درعین‌حال درصورتی‌که زندگی مشترک پر از دعوا و اختلاف بوده باشد، ممکن است فرد دچار مشکلاتی همچون خشم و اضطراب شدید شود.

۲٫ شک و بدبینی

یکی از آسیب ‌های طلاق که احتمالاً به دنبال جدایی پیش خواهد آمد، تأثیر آن بر آینده زندگی فرد و دیدگاه وی راجع به سایر افراد است. بسیاری از کسانی که تجربه شکست در زندگی مشترک خود را داشته‌اند معمولاً برای تشکیل مجدد زندگی دچار شک و تردید بسیاری خواهند شد و به‌سختی می‌توانند به فردی دیگر اعتماد کنند. این موضوع شاید باعث شود که آن‌ها بسیاری از موقعیت‌های مناسب خود را از دست بدهند.

۳٫ آسیب های طلاق و قضاوت‌های اجتماعی

قضاوت‌های منفی دیگران در ارتباط با فردی که از همسرش جدا شده یکی دیگر از آسیب های طلاق است که می‌تواند به‌ویژه در فرهنگ‌های سنتی‌تر و یا محیط‌های کوچک‌تر باعث آزار و اذیت فرد شود. قضاوت‌های نا به‌جا به‌ویژه در ارتباط با زنانی که از همسرشان جدا شده‌اند، می‌تواند باعث بروز محدودیت‌هایی در ارتباطات و یا امکانات شغلی آن‌ها باشد.

علاوه بر این بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بروز چنین تجربه‌ای در زندگی فرد به این معناست که او دچار مشکلات رفتاری و تقصیر بسیاری می‌باشد و به همین خاطر کمتر به وی اعتماد می‌کنند. طعنه زدن‌ها و استفاده از این نقطه‌ضعف فرد در موقعیت‌های مختلف ازجمله آسیب‌های اجتماعی است که برای فرد ایجاد خواهد شد.

کاهش افسردگی زنان بعد از طلاق

۴٫ مشکل هویت از آسیب های طلاق

افرادی که پس از سال‌ها جدایی را تجربه می‌کنند، ممکن است در حفظ هویت خود پس از طلاق دچار مشکل شوند. معمولا زن یا مرد شخصیت خود را بر اساس روابط با همسر، فرزند، یا دوستان اجتماعی مرتبط با خانواده تعریف کرده‌اند. فرد نقش‌های مشخصی را به عنوان هویت منسجم خود در زندگی پذیرفته‌است. از هم پاشیدگی خانواده و جدایی زوج‌ها می‌تواند هویت او را متزلزل کند، و فرد را در ایجاد هویت جدید با مشکل مواجه کند. همزمانی طلاق با بحران چهل سالگی، شدت و طول مدت سردرگمی فرد را بیشتر خواهد کرد.

۵٫ اضطراب

اضطراب ناشی از طلاق مانند اضطرابِ عادی نیست. برای مثال، اغلب افراد پیش از اینکه جلوی جمعی سخنرانی کنند، دچار اضطراب می‌شوند. این یک اضطراب طبیعی است که موقتی بوده و شخص از آن آگاه است. اما زنان مطلقه نوع متفاوتی از اضطراب را تجربه می‌کنند که به تدریج و در پاسخ به آینده مبهم و تغییرات فرا‌تر از حد انتظار در روال زندگیشان شکل می‌گیرد و غالباً به آن آگاه نیستند. این اضطراب، ممکن است به اختلال اضطراب اجتماعی منجر شود.

چگونه با آسیب های بعد از طلاق کنار بیاییم؟

بعد از طلاق احساسات مختلفی خواهید داشت و هضم آن‌ها نیاز به انرژی زیادی دارد. این باعث خستگی و افسردگی بیشتر می‌شود. برای رفع این احساسات موارد زیر را به یاد داشته باشید: ۸ راهکار عالی برای کاهش آسیب زنان بعد از طلاق :

‌کمک بگیرید.

اگر بعد از طلاق احساس افسردگی می‌کنید از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید. همچنین با دوستان، اعضای خانواده یا یک گروه حمایتی صحبت کنید.

طلاق تنها زوج‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد؛ بلکه فرزندان طلاق، اعضای خانواده و دوستان هم از آن تاثیر می‌گیرند. بنابراین داشتن یک شبکه حمایتی از افراد در این مسیر بسیار مهم است.

رفع آسیب های بعد از طلاق

‌خاطره نویسی کنید.

نوشتن افکار تمرین بسیار خوبی برای بیان احساسات و افکار است. یک راه دیگر برای بیرون ریختن احساسات، نوشتن یک نامه به همسر سابقتان است. البته نیازی به ارسال نامه نیست!

‌ورزش کنید.

ورزش کردن حتی وقتی حس و حال آن را ندارید بسیار مهم است. تحقیقات نشان داده است که بیست الی چهل دقیقه پیاده‌روی تند روزانه برای سه بار در هفته می‌تواند علائم افسردگی بعد طلاق را بهبود دهد.

‌غذای سالم بخورید.

بعد از طلاق ممکن است به مصرف غذاهای ناسالم یا نوشیدن الکل روی آورید. رژیم غذایی سالم را رعایت کنید و به بدنتان احترام بگذارید.

‌به خودتان برسید.

یک حمام آب گرم طولانی بگیرید یا یک فیلم خوب ببینید. اگر فرزند دارید، یک تا دو ساعت آن‌ها را به پرستار بسپارید تا بتوانید برای خودتان وقت بگذارید.

کاهش آسیب های طلاق

‌کمک‌ها را بپذیرید.

اگر بعد از طلاق احساس می‌کنید انرژی‌تان پایین آمده است از دیگران کمک بگیرید. اگر اطرافیان برای درست کردن غذا، نگهداری از کودک یا کارهای خانه پیشنهاد کمک می‌دهند آن را رد نکنید.

‌روابط اجتماعی برقرار کنید.

بودن بین آدم‌ها شاید آخرین چیزی باشد که دلتان بخواهد انجام دهید. اما این کار می‌تواند به شما در تحمل احساساتتان کمک کند. با افرادی که شنوا هستند و تلاش نمی‌کنند طرز فکرتان را تغییر دهند یا قضاوتتان کنند وقت بگذرانید.

حتماً بخوانید:

‌به اندازه کافی بخوابید.

افسردگی خطر ابتلا به بی‌خوابی را افزایش می‌دهد و بی‌خوابی هم خود باعث افزایش احتمال ابتلا به افسردگی می‌شود. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، یک روتین خواب شبانه تنظیم کنید. داشتن خواب منظم به آرامش ذهن و جسمتان کمک می کند. خوردن دمنوش، شیر گرم، حمام یا دوش آب گرم و کتاب خواندن قبل از خواب به آرامش کمک می‌کنند. از استفاده از وسایل الکترونیکی که باعث اختلال خواب می‌شوند پرهیز کنید.

منبع : کلینیک رویا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 290 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 17 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.