گودر کمپانی کنترل هیجانات و رفتارهای شیطنت آمیز بچه های شلوغ در مدرسه - گودر کمپانی

نحوه برخورد با بچه های شلوغ در مدرسه چگونه است؟

از آنجایی که این کودکان با شیطنت های بسیار در محیط مدرسه و کلاس درس نمی توانند به خوبی بر درس تمرکز کرده و حواس همکلاسی های خود را هم از این بابت پرت می کنند نیاز است به نحوه برخورد با بچه های شلوغ در مدرسه بپردازیم..
اینکه بهتر است چه کارهایی انجام گیرد تا میزان شیطنت های کودک در این محیط به مرور کاهش یابد؟

علت شلوغ بودن بچه ها در مدرسه چیست؟

چرا برخی کودکان در کلاس درس و مدرسه شلوغ می کنند؟ برخی کودکان به سبب شیطنت ها و انرژِی زیادی دارند در محیط مدرسه نیز این انرژی را با فعالیت های مداوم تخلیه می کنند. برای این کودکان اغلب فرقی نمی کند در مدرسه هستند یا در محیط دیگری ، به همین دلیل مشغول به جنب و جوش شده و با شیطنت های خود می خواهد احساسات مطلوب و منفی خویش را ابراز نماید.

فرضا کودکی به سبب خوشحالی نمرات بالایش در امتحان بسیار شیطنت می کند زیرا خوشحال است و نمی تواند مانع بروز واکنش های بدنی خود به سبب این احساس و هیجان شود
یا فرضا کودک به سبب هر مسئله ای ناراحت و عصبانی است و برای تخلیه این هیجان در محیط که اغلب مدرسه است شیطنت می کند زیرا خشمگین است و راهی را برای کاهش خشم خود بهتر از شیطنت کردن نمی شناسد.

روش برخورد با دانش آموزان شلوغ

بسیار مهم است که به نحوی درست با این کودکان برخورد کرد نباید با هیچ زور کردنی، سرزنش و دعوایی کودک را مجاب کرد که به فعالیت هایی که دوست دارد نپردازد و گوشه ای نشسته و زانوهایش را بغل کند..

لذا کودکان در این سن نهایت قوه تخیل و هیجان را داشته و نیاز دارند که به خوبی هیجانات خود را بروز دهند.
ولیکن با برخورد صحیح با کودک شلوغ در مدرسه می توان علاوه بر افزایش میزان خلاقیت، تخیل وی به او کمک نمود که به خوبی هیجانات خود را ابراز کرده و از ابراز این هیجانات که حق طبیعی او می باشد منع نگردد.

نحوه برخورد با بچه های شلوغ در مدرسه

همانطور که پیشتر اشاره نمودیم منع کردن کودک از فعالیت در مدرسه نه تنها به احساسات و هیجانات وی لطمه می زند بلکه سبب می گردد از محیط مدرسه متنفر شده و در کلاس درس به هر بهانه ای از درس خواندن اجتناب کند..

بنابراین نیاز است که معلم و حتی والدین با بهره گیری از راهکارهایی موثر با کودک به نحوی برخورد کنند که کودک نه تنها آسیب ندیده بلکه بتواند هیجانات خود را به میزان درست در تناسب با موقعیتی که در آن قرار دارد ابراز نماید.

لذا در ادامه به برخی از مهم ترین نکات در اینباره اشاره می کنیم.

۱٫کودک در نزدیک ترین صندلی به معلم بنشیند

یکی از علل شلوغی بیش از حد بچه ها در مدرسه و کلاس درس، نبودن کودک در دید معلم است..زمانی که بچه های شلوغ در مدرسه از رفتارهای شیطنت آمیز خود ترسی ندارند این است که برخی معلمان به آن ها توجهی نکرده و با این تصور که نمی توان آن ها را اصلاح نمود کاری از پیش نمی برند..

در حالی که بهتر است معلم کودکانی که در کلاس درس شلوغ می کنند را در ردیف جلو و نزدیک ترین صندلی ها رو به خود بنشاند تا کودکان به سبب نزدیک تر بودن معلم به ایشان از شلوغی بیش از حد اجتناب کنند.

بدرفتاری کودکان در مدرسه

۲٫ارتباط چشمی معلم با کودکان شلوغ بیشتر باشد

بهتر است معلم با بچه های شلوغ در کلاس نیز به هنگام تدریس، ارتباط چشمی بیشتری برقرار کند زیرا کودک مجاب می شود حواسش را به معلم داده و از بازیگوشی اجتناب کند.

در این بین معلم می تواند خلاصه صحبت های خود را از کودکان جویا شود تا میزان دقت و تمرکز کودک در کلاس درس مشخص شود.

در صورتی که کودک به معلم نگاه می کرده و حواسش به او بوده است اما نتواند خلاصه ای جامع از صحبت های معلم بیان کند نیاز است در صورت تکرار این اتفاق به مرور، معلم ابتدا با والدین کودک صحبت کرده و سپس در صورت نیاز کودک از جلسات مشاوره توسط روانشناس کودک بهره مند گردد.

۳٫وظیفه ای به کودک از سوی معلم داده شود

یکی از راه هایی که با استفاده از آن می تواند میزان شیطنت و شلوغی کودک را در کلاس درس کاهش دهد این است که معلم وظیفه ای را به بچه های شلوغ محول کند..این وظیفه می تواند شامل پاک کردن تخته پس از هر بار تکمیل جملات توسط ایشان باشد و..ولیکن باید توجه داشت این وظیفه نباید چیزی باشد که سبب گردد توجه و تمرکز کودکان از درس و مطالب درسی خارج شود.

۴٫توانایی های کودک در کلاس درس تشویق گردد

اگر بچه های شلوغ در هر زمینه ای فرضا نقاشی کشیدن، روخوانی از کتاب و..به خوبی عمل می کنند تشویق وی در کلاس درس می تواند سبب گردد وی به آن درس و کلاس علاقمند شده و بیشتر حواس خود را به یادگیری آن دهد تا بیشتر تشویق شود.

۵٫از تحقیر کردن کودک در جمع خودداری شود

نباید کودک را به سبب شیطنت زیادی که در کلاس درس داشته در بین دیگر همکلاسی هایش سرزنش نمود. این نیز سبب می گردد کودک احساس بدی پیدا کرده و دچار لجبازی با معلم شود.بنابراین در صورتی که معلم قصد نصیحت به کودک را دارد بهتر است زمانی این کار را بکند که دیگر همکلاسی هایش در کلاس حضور ندارند.

۶٫به کودکان در کلاس درس استراحت داده شود

گاهی اوقات کودکان به سبب سطح انرژی بالایی که دارند زمانی که ساعات طولانی پشت میز و صندلی می نشینند ناخودآگاه به سبب خستگی و همچنین سر رفتن حوصله شان شروع به شیطنت و بازیگوشی می کنند و علاوه بر اینکه خود به مطالب درسی گوش فرا نمی دهد باعث می شود کودکان دیگر هم دچار حواس پرتی شوند.

نحوه برخورد با دانش آموز شلوغ و بازیگوش

بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، این است که معلم به دانش آموزان استراحت داده و زمانی را حتی پیش از زنگ تفریح جهت استراحت کودکان اختصاص دهد.

به مرور این مسئله سبب می گردد کودک بتواند کمی در کلاس جنب و جوش داشته و پس از شروع مجدد درس انرژی تخلیه شده خود را مجدد برای زنگ تفریح آماده کرده و ذخیره سازد.و در کلاس با تمرکز و احساس مطلوب بیشتری به صحبت های معلم گوش فرا دهد.

۷٫در صورت نیاز از تخصص روانشناس کمک گرفته شود

چطور می شود که بهره مندی از تخصص روانشناس بهترین راه حل ممکن است؟ گاهی اوقات میزان شیطنت بچه های شلوغ در کلاس به حدی می رسد که هیچگونه تمرکز و دقتی از جانب ایشان در کلاس درس دیده نمی شود..بعضا ممکن است کودک در کلاس مشغول به هر فعالیتی اعم از نقاشی، بازی با جامدادی و کتاب، زیر لب صحبت کردن، تکان خوردن و..باشد و توجهی هم به کلاس درس نداشته باشد..

اگر این روند همه روزه از جانب کودک دیده شود بهتر است معلم به والدین کودک این پیشنهاد را بدهد که کودک از جلسات مشاوره روانشناسی بهره گیرد زیرا ممکن است دچار بیش فعالی باشد و به سبب وجود این اختلال نتواند به خوبی در کلاس درس تمرکز کند.

بیش فعالی در کودکان اختلالی است که سبب می گردد کودک ناخواسته فعالیت های مداومی را تکرار کند فرقی نمی کند این شیطنت ها در کلاس درس، حیاط مدرسه باشد یا خانه و….

حتماً بخوانید:

بنابراین زمانی که معلم دریابد میزان فعالیت ها و شیطنت های کودک به سبب وجود اختلالی است که نیاز به درمان تخصصی از جانب درمانگر دارد بهتر است این مسئله را محترمانه با والدین کودک مطرح نماید.
لذا در صورتی که کودک این اختلال را داشته باشد و در زمان مناسب درمان نشود نمی توان به خوبی این اختلال را کاهش داده و درمان نمود.
بنابراین نیاز است معلمین و والدین حتما به علائم و نشانه های رفتاری بچه های شلوغ در کلاس درس توجه کنند شاید یکی از کودکان دچار این اختلال باشد و نیاز باشد از جلسات درمان بیش فعالی کودکان توسط روانشناسی مجرب بهره مند گردد.

منبع : وبلاک دکتر آزیتا امین الرعایا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 206 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 24 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.