گودر کمپانی مشاوره ازدواج چیست و چگونه انجام می شود ؟ - گودر کمپانی

مشاوره ازدواج چیست ؟

همانطور که می دانید، مهم ترین تصمیم زندگی هر شخصی، مربوط به ازدواج است. در واقع ازدواج می تواند سرنوشت افراد را تعیین کند. به همین دلیل هنگام گرفتن این تصمیم بزرگ، باید به تمام جوانب توجه شود و از افراد دیگر کمک گرفت.

یکی از بهترین افرادی که می توان از آن در ازدواج کمک گرفت، مشاور ازدواج است. در گذشته مشاوره ازدواج وجود نداشت و افراد برای ازدواج از دوستان و آشنایان کمک می گرفتند.

درست است که کمک گرفتن از دوستان و آشنایان مفید بود اما به اندازه ای که مشاوره ازدواج کمک می کند، کاربرد نداشت. مشاوره ازدواج یا مشاوره پیش از ازدواج بخشی از زوج درمانی است.

البته نباید فکر کنید که مشاوره ازدواج پاسخ مثبت یا منفی به ازدواج شما را مشخص می کند، بلکه هدف اصلی راهنمایی برای انتخاب همسر مناسب است. در واقع مشاور ازدواج، روان شناسی است که موجب بهبود بینش افراد نسبت به خودشان، طرف مقابل، وظایف و مسئولیت‌ های زندگی مشترک می شود.

در مشاوره ازدواج باید دختر و پسر هر دو حضور داشته باشند و تنها حضور یکی از آن ها نمی تواند مؤثر واقع شود. البته در شرایطی خاص که یکی از آن ها قادر به حضور در جلسه نباشد، جلسه به شکل فردی انجام می شود.

مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج چگونه است ؟

هدف مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج نیز مانند سایر جسات مشاوره اهدافی به دنبال دارد که آن اهداف عبارتند از:

  • بررسی آمادگی طرفین برای ازدواج
  • سنجش و ارزیابی سلامت روان زوجین
  • بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های مشترک طرفین و خانواده‌ هایشان
  • ارزیابی میزان شناخت افراد از وظایف و حقوق نقش به عنوان همسر
  • بررسی میزان آشنایی زوجین با مهارت‌ های زندگی و روابط میان‌ فردی
  • کمک به تصمیم‌ گیری در خصوص ازدواج
  • آموزش مهارت‌ های زندگی

نحوه انجام مشاوره ازدواج

اولین کاری که در مشاوره ازدواج انجام می شود، یک مصاحبه بالینی است. روان شناس در این مصاحبه می خواهد یک شناخت کلی نسبت به دختر و پسر بدست آورد. پس از مصاحبه، از آن ها آزمونی می گیرد تا در آن سلامت روانی، شناخت تفاوت‌ ها و ویژگی‌ های مشترک زوجین و احتمال موفقیت‌ آمیز بودن ازدواج ارزیابی شود.

نکته مهم این است که آزمون به تنهایی نمی تواند کمک کننده باشد و روان شناس بر اساس گفته های زوجین در مصاحب می تواند آن ها را مورد ارزیابی قرار دهد.

در مصاحبه ای که با زوجین انجام می شود زوجین درباره ی خودشان، سبک زندگی، خانواده، ویژگی‌های شخصی، معیارهای انتخاب همسر، انتظارات، خطوط قرمز و احساساتشان با روان‌ شناس سخن می‌ گویند.

در جریان مشاوره ازدواج، روانشناس تفاوت های زیربنایی و مهم میان زوجین را پیدا می کند و به آن ها کمک می کند تا چشم اندازی از زندگی آینده خود را ببینند و میزان موفقیت آن ها در این ازدواج را ارزیابی می کند.

البته این موضوع به این معنا نیست که مشاور ازدواج به زوجین بگوید ازدواج بکنند یا نکنند بلکه وظیفه مشاور تنها آگاه سازی زوجین درمورد ازدواج است و در نهایت خود آن ها باید تصمیم نهایی را بگیرند.

مشاوره ازدواج چکار می کند

نحوه انجام مشاوره ازدواج

آیا انجام مشاوره قبل از ازدواج ضرورت دارد ؟

مشاوره قبل از ازدواج یک امر بسیار ضروری است که زوجین باید آن را جدی بگیرند. زوجین باید قبل از اینکه ازدواج کنند، از هم شناخت کاملی بدست آورند به همین دلیل نمی توان تنها بر اساس عشق و احساسات تصمیم گیری کرد و باید منطق را در کنار عشق در نظر بگیرند.

یکی از دلایل ضرورت مشاوره ازدواج این است که زوجین می توانند از باورها، سلیقه‌ ها، خواسته‌ ها، تفاوت‌ ها و … طرف مقابل خود شناخت کسب کنند و بهتر تصمیم بگیرند و در آینده دچار مشکل نشوند.

برخی از زوجین حتی قبل از ازدواج نیز دچار کشمکش و تفاوت هایی با هم هستند و در این شرایط مشاوره ازدواج می تواند در این را به آن ها کمک کند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

برخی از مشکلاتی که در صورت بروز آن حتما باید مشاوره قبل از ازدواج گرفت:

  • مشکلات عاطفی و روابط میان‌ فردی
  • زناشویی و نگرش‌ ها در این زمینه
  • خشم و پرخاشگری
  • خیانت
  • بدبینی
  • سلطه‌ گری
  • اعتیاد و سوء مصرف مواد
  • دخالت نادرست خانواده‌ ها
  • اختلالات روان‌ شناختی

مشاور ازدواج

تعداد جلسات مشاوره ازدواج

تمرین و راهکارهای روان‌شناس برای مشاوره قبل از ازدواج

روان‌شناس در جلسهٔ مشاوره ازدواج به زوجین پیشنهاد تمرین‌ های ارتباطی به منظور کاربردی کردن گفته‌های مطرح شده در طول جلسات را می‌دهد. برای نمونه مهارت‌ های زندگی و راهکارهای بهبود روابط میان‌ فردی به افراد آموزش داده می‌ شود.

روان‌ شناس تلاش می‌کند افراد را به درک متقابل عمیق‌ تری از هم‌ دیگر برساند. همچنین افراد را با کاستی‌ ها و راهکارهای برطرف کردن آن‌ها به منظور پیشرفت فردی آشنا می‌کند. مشاور به زوجین کمک می‌کند تا از ریشهٔ اختلافات آگاه شوند و برای برطرف کردن آن‌ها تلاش کنند.

چند جلسه مشاوره ازدواج نیاز است ؟

تعداد جلسات مشاوره ازدواج دقیق و روشن نیست. به طور معمول جلسات مشاوره قبل از ازدواج بین ۳ تا ۱۰ جلسه متغیر است. تعداد جلسات به ویژگی‌های شخصیتی زوجین، مشکلات آن‌ها و میزان شناختی که از هم دارند بستگی دارد. بر همین اساس تعداد جلسات می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 237 views بار دسته بندی : روانشناسی تاريخ : 6 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.